Toon ons je vintage HIGH-BEAT horloge. Ik trap af met Luipaarden.

In een HIGH-BEAT uurwerk gaat het balance wheel sneller op en neer dan in een “gewoon” uurwerk. Doorgaans wordt van een HIGH-BEAT uurwerk gesproken als het minimaal 28.800 Beats Per Hour (BPH) (Seiko “Hi-Beat” bijvoorbeeld) of sneller tikt.

Verreweg de meeste horloges hebben een lagere beat rate, bijvoorbeeld 21.600 BPH oftewel 6 beats per seconde. Dit zegt iets over de nauwkeurigheid waarmee de (verstreken) tijd kan worden weergegeven. Je ziet de secondewijzer nog redelijk ‘schokkerig’ zweven.

Voor toepassingen in stopwatches en chronografen zocht men naar oplossingen om de tijd nauwkeuriger (in kleinere eenheden dan secondes) te kunnen weergeven. En zo is de ontwikkeling van HIGH-BEAT uurwerken gestart. Hoe hoger de beat rate, hoe nauwkeuriger de tijdweergave.

In 1935 werd de Minerva met een beat rate van 360.000 BPH geïntroduceerd. Het uurwerk kon tot op de honderdste seconde nauwkeurig de (verstreken) tijd weergeven.

In de jaren ’60 was er sprake van een ware wedloop tussen verschillende fabrikanten. Zenith (El Primero), Girard Perregaux, Seiko, Zodiac, Longines, Tissot en Citizen bijvoorbeeld. Ze wilden allemaal laten zien wat ze konden!

Heb jij een vintage HIGH BEAT horloge? Laat die hier dan zien!

Ik trap af met de Citizen Leopard. Zoals ik hierboven schreef was ook Citizen betrokken in de wedloop om ’nauwkeurige’ uurwerken. Bovenaan de voedselketen stond de COSC gecertificeerde Chronometer (voorzien van een 36.000 BPH uurwerk waarvan zowel handopwinders als automaten ontwikkeld werden).

Daaronder kwamen de Leopards, eveneens voorzien van 36.000 BPH uurwerken en op de laagste trede in de lijn stonden de 28.800 Leopards. Ze zijn gemaakt in 1969, 1970 en 1971 en hadden 28, 26, 24 en - de allerlaatste - 22 jewels. Inderdaad! Even getallen! Iets wat je anders nauwelijks tegen komt.

Citizen heeft heel wat variaties van de Leopards gemaakt. Hier een overzicht van de 36.000 BPH uit de catalogus van 1970. Rond, ovaal, vierkant, u vraagt, wij draaien.

Sommigen met en anderen zonder het befaamde luipaardje….

De snelheid van het uurwerk wordt bepaald door het gewicht en de diameter van het balance wheel en de hairspring. Hoe hoger de frequentie, hoe groter de reductie richting the ‘train of wheels’ moet zijn. Anders zou het horloge immers veel te snel lopen…. Het resultaat is een heerlijk zwevende secondewijzer.

Kijk naar het 7230 uurwerk van de 36.000 Luipaarden. Op de balans is een stelschroef aangebracht voor nauwkeurige afstelling. Kijk naar het balance wheel. Wat valt je op? Ja, die is een heel stuk kleiner dan die in het eerste Citizen zakhorloge! Want? Hoe kleiner de diameter, hoe sneller hij heen en weer kan bewegen, hoe nauwkeuriger de tijdweergave…

Wist je trouwens dat voor deze serie van Citizen toppers zelfs een eigen kledinglijn ontwikkeld is?

Oh nee, wacht…… Dit is een ander geweldig mooi dier……

Dank voor het lezen en kijken allemaal! Ik ben benieuwd naar jullie high beaters……

37 likes

Leuk topic!

Dan mag ik meedoen met een Valjoux 7750 met 28.800 BPH. Eigenlijk zou je de grens bij minimaal 36.000 moeten leggen denk ik. Dat komt veel minder voor.

2 likes

Precies, het gros van de moderne ETA uurwerken loopt op 28.800 bph, erg bijzonder is dat tegenwoordig niet meer, het halve forum kan dan in dit topic posten. Ik zou de lat ook bij 36.000 leggen. :sunglasses:

5 likes

Ik ben het helemaal met jullie eens maar wil de Seiko hi-beat fans niet voor het hoofd stoten. Overigens is dit een topic in het Vintage Horlogeforum. Misschien moet ik het woordje Vintage ergens tussen zetten… :thinking:

5 likes

Oh ja, dat had ik gemist. :blush:
Dan is het :+1:

2 likes

Ik heb het even aangepast :kissing_heart:

2 likes

Ok, dan hier mijn vintage hi-beat (28.800 bph):
Tissot PR 526, Kaliber 2940 (Omega 1022)

Heb ook nog kort een 36.000 bph gehad, maar ik wil de huidige eigenaar daarvan niet het gras voor de voeten wegmaaien, dus die laat ik maar even weg. :sweat_smile:

9 likes

Speciaal voor jou een Citizen :wink:

8 likes

Ik doe mee. De Zodiac Astrographic SST Automatic met een tikgetal van 36.000. SST staat voor Split Second Timing.

22 likes

Tsja, eh, dan mag ik van @wbcoupe niet achterblijven. :slight_smile:

16 likes

12 likes

Als nieuweling wist ik niet dat het sierlijke zweven van de secondewijzer in verband stond met het aantal bewegingen dat het uurwerk maakt. Ik heb direct bekeken hoeveel bewegingen mijn MeisterSinger elk uur maakt: 28.800. Pluk ik vanwege het ontbreken van een secondewijzer helaas de vruchten niet van! :wink:

2 likes

Hoi Guus, voor als je even niets te doen hebt… Een prachtige voorlichtingsfilm. :kissing_heart:

7 likes

28.800 BPH 23j… Geweldig die 8110A :kissing_heart:

3 likes


Seiko Lord Marvel 5740


KS 5625


Lord matic 5216


Citizen 8110

8 likes

Toe maar! 4 tegelijk. Dank voor deze prachtige bijdrage Diashock… :hugs:

1 like

Incitus High Frequency

en Girard Perregaux Gyromatic

Van de GP weet ik dat er ook Gyromatics zijn met een lager slaggemiddelde.
Of deze onder High Beat valt, ik wwet het niet.

8 likes

Hey Bert…Leuk topic :ok_hand::grinning:

Als ik ze allemaal van 28.800 BPH moet laten zien ben ik nog even bezig…dus degene erboven laat ik zien… wel de hybride lijn van Citizen…

Deze natuurlijk…

Citizen Cosmotron 5800, de laatste Cosmotron toen Citizen nog met de kwarts wedloop bezig was.
…43.200 BPH :rocket:


Dan de Hisonic’s met 36.000 BPH…heerlijk hoe die secondewijzer glijdt :ok_hand::grinning:



17 likes

Prachtige horloges Aad, dank voor het delen. Heb je de Gyromatics wel eens op een Timegrapher gehad? Dat zou het mysterie direct oplossen…

10 likes