Ik vond deze top 10 en ik moest het delen met jullie. Leuk leesvoer voor in de vakantie. Volgens deze site zijn dit de belangrijkste horloges ooit gemaakt!! Ik weet het niet. Ik weet ook niet of de onderstaande link zomaar op dit forum mag zetten. Zo niet… mijn excuses alvast.
Dit gaat vast een heel relaxed, on-topic en genuanceerd draadje worden…

Laat maar. Flutstuk. Website heeft stagiair(e) een middagje laten deskdiven op internet. Net zoals al die andere top10- lijstjes op hun site.
3 van de 10 zit wel iets in, en dat is dan ook meteen de score 
Toch treurig dat iemand ook maar een minuut tijd heeft gestoken om zo’n lijstje in elkaar te zetten…
Ben eigenlijk benieuwd naar jou top 10 ipv dit stukje proza met - laten we zeggen - wat weinig diepgang
.
Welke zijn jou toppers of all times?
Bij mij top 4 iig:

Hier maar 1 uit de 4 haha!
de Santos natuurlijk.
Maar ik denk dat men voor zo’n top 10, wat altijd veel merken te kort doet, op zoek is naar klassiekers of baanbrekende iconen. En nogmaals, zo’n top 10 is te beperkt.
Voelt inderdaad als een lijstje wat gemaakt is door iemand die niets van horloges werven er niets mee heeft. Had ook in de Volkskrant kunnen staan, die dan ook willen mee liften op de hype. 

Bullshittttt next
Dit soort top 10 lijstjes getuigen 9 van de 10 keer van een totaal gebrek aan kennis en diepgang. Dit is wel eentje van de ergste orde. Duidelijk een onervaren en jong iemand die een half uur op Google denkt de horlogewereld te doorgronden.
Zou dit dit oppervlakkigheid van de jeugd vertegenwoordigen?
Hier mijn persoonlijke top 10:
- Zenith Defy (en niet de PP Nautilus of APRO want die zijn gebaseerd op de Defy
) - Cartier Santos
- Rolex Submariner
- Vacheron Constantin American 1921
- JLC Reverso
- Zenith El Primero
- Patek Calatrava
- IWC Portuguese
- Omega Speedmaster
- Jenny Caribbean
Hierboven al meerdere malen genoteerd. Lijst gemaakt door iemand met weinig kennis van en gevoel voor horloges en modellen. Gemaakt op basis van geschiedenis en voegt helemaal niets toe. Er zijn betere lijstjes op internet te vinden.
Dat vind ik een leukere reactie dan al dat gezuurpruim
Eigenlijk wel topicwaardig. Al zal dat al wel bestaan.
Inhoudelijke reactie op je top 10: geen Swatch? Of een bepaalde Seiko? Misschien niet mooi maar wel heel belangrijk!
Ik ga er zelf ook ff beter op broeden 
Toppers? Dat werd niet gevraagd. Ik vond de 10 in het artikel eigenlijk nog verbazingwekkend goed onderzocht voor zo’n fluff artikel op zo’n website. Ik denk wel volgens dezelfde lijnen.
Ik zou misschien beginnen met de eerste horloges, waarbij ik de penduleklokken van Huygens en het Antikythera Mechanisme even over zou slaan en in 1505 zou beginnen met het granaat-appel horloge van Henlein.
Vervolgens zou ik naar Thomas Mudge gaan die rond 1755 het moderne lever escapement uit heeft gevonden, en dat in zakhorloges toepaste. Voor wie nu denkt “Hee, hij slaat de H1 Marine Chronometer van Harrison uit 1735 over”, dat klopt: Dat was een scheepsklok, geen deckwatch.
Dan zou ik op plaats zeven een Breguet uit 1784 doen, want de definitieve versie van het echappement zoals we dat vandaag nog gebruiken, wat hij ook in zakhorloges gebruikte. Bovendien begon hij destijds met z’n Souscription horloges die met een downpayment van 25% en dan afbetalingen al een stuk bereikbaarder waren dan de horloges van z’n tijd.
Voor plaats zes zou ik naar W Pettit & Co gaan, die in 1851 een eerste waterdicht horloge demonstreerden op de wereld-tentoonstelling in London.
Op plaats vijf zou ik een railroad watch van Hamilton circa 1893 zetten, omdat dat de eerste volledig gecertificeerde standaard-horloges waren die binnen bepaalde toleranties gewoon in werk-omgevingen werden gebruikt na de industriële revolutie.
Voor plaats vier kom ik uit bij de Cartier Santos Dumont. Eerste echte echte polshorloge voor heren, check. Eerste pilot-watch, check. Een icoon. Het OG moderne horloge.
Op plaats drie zou ik niet de Omega Marine uit 1932 plaatsen, want na de verrichtingen van Pettit & Co was waterdichtheid een kwestie van tijd. Ik zou daar wellicht de eerste dual pusher chronograaf van Willy Breitling zetten. Uit 1934. Evengoed is plaats drie moeilijk, want met automaten van Harwood, de Omega Marine en zelfs de eerste horloges met een draaibare bezel zoals de Longines Weems is dit een zwaardere keuze. Toch denk ik dat de dual pusher chronograaf een grote ontwikkeling was.
Op plaats twee zou ik wederom niet een horloge van Harwood of zo zetten, want de automaat was sinds de tijd van Breguet al een concept wat in de koker zat. In plaats daarvan zou ik de Seiko Astron uit 1969 pakken, want eerste quartz.
Op plaats 1 zou ik wellicht de Seiko 06LC uit 1973 zetten. Samen met de Hamilton Pulsar en de Casio Casiotron uit 1974 hebben die horloges een revolutie ontketend die inderdaad in de Apple Watch culmineerde, en een grote invloed gehad op onze cultuur in de afgelopen 50 jaar.
Ook hebben deze horloges de horlogemarkt voor de massa gedemocratiseerd. Laten we dat niet vergeten. Waar het horloge ooit voor de überrijke happy few was, en vrijwel altijd een piece unique, heeft het via Harrison, Breguet’s Souscription horloges, Waltham / Elgin / Hamilton een meer praktische toepassing gekregen om vervolgens in 1973 de ultieme democratisering te zien naar allemansobject. Iedereen kan tegenwoordig de tijd meten. Het is een wonder.
Swatch en de Apple watch hebben een ereschuld aan de Seiko corporatie.
Geen MoonSwatch? Het enige horloge waar ooit voor gecampeerd werd …
Of is dat geen horloge
?
Er is een verschil tussen horologische relevantie waar een eerste concept ontwikkeld wordt, en marketing-relevantie. De top 10 meest gehypte horloges ooit ziet er heel anders uit dan het historisch verantwoorde overzicht wat ik hierboven heb gezet.
Dat is een simpele top 10:
- Submariner of Daytona, mogelijk iced.
- APRO. Iced waar mogelijk.
- De rest van Rolex, ze hebben ook alles uitgevonden, duikers, de automaat, de datum, de duvel en z’n ouwe moer
- De Nautilus, zeker in turquoise, mogelijk ook iced.
- Speedy, maar wel de moonwatch. Liefst in goud.
- Moonswatch? Tja, nu even een hype, maar als dat veertig jaar zo blijft: misschien.
Voor wie nu denkt “Hee, dat is een top vijf met een mogelijke zesde kandidaat”… Dat is correct. In de wereld van de hype watch is al het andere irrelevant. Wie heeft meer dan vijf plaatsen nodig? Het draait om nummer 1. Numero Uno, baby. Yeah.
Grappig genoeg vond ik het lijstje uit het artikel juist van enige horologisch-historische overpeinzing getuigen, terwijl jouw lijstje een zekere merken-geilheid illustreert die niks met zinvolle uitvindingen te maken heeft.
Ik geef je de Defy. Dat klopt als je de ontwikkeling van het stalen sporthorloge interessant vindt. 
Waarom zijn de lijsten van iedereen die over diepgang van het artikel klaagt toch zo oppervlakkig en slecht onderbouwd? Ik verdedig de auteur van het gelinkte artikel nog maar eens. Daar zit namelijk wel een gedachte achter.
Vergeet niet de Atoom bom, en het bekende kaas plankje ……… 
Je mist het initiatief om hier iets leuks van te maken wel … of niet? 
Nice! mooi toppers, vanuit een ander perspectief.