Hahahaha… Nee, zo gaat dat niet bij deze vraag.
Elk horloge wat enigermate draagbaar, robuust en waterdicht is en de tijd accuraat weergeeft is een goed horloge. Ik heb m’n mening een tandje bijgesteld, dat hoeft geen 100m te zijn, dus zo lang het geen zeef is is dat prima voor de meeste mensen. Het horloge wordt nog beter als het reparabel is, een fatsoenlijk metalen kast heeft en een saffiertje.
Of “goed” ook “mooi” of “cool” betekent is een tweede vraag.
Het is een combinatie van ontwerp, maatvoering, specificaties & techniek, en vervolgens rest me de vraag of het merk me aanstaat.
Maar laten we eerlijk zijn: Horloges zijn voor de meesten hier juwelen. Een soort van spiegeltjes en kraaltjes die ze kunnen dragen om zich beter te voelen over zichzelf en hun uiterlijk. De één wil net doen alsof hij de mannelijkheid zelve is, de ander wil er netjes uit zien, de derde wil een avontuurlijke uitstraling hebben… Allemaal ijdelheid.
Daarom geef ik direct ruiterlijk toe dat het stijltje en het ontwerp het belangrijkst zijn.
Hoe mooier je het wil hebben, hoe duurder het wordt. Tot je op het punt van de belachelijkheid aankomt. Vanaf dat punt wordt duurder gewoon vaak duurder, of worden er gekkigheden (zoals tourbillons) bedacht om de duurte te rationaliseren.
Die grens is voor mij wel aanzienlijk verschoven. Ik begon bij 500 Euro, maar tegenwoordig merk ik dat de grens rond 7000 Euro ligt voor een horloge.
Dat hangt van je criteria en het beoogde doel van de aanschaf af. Met een iced APRO is het beter flexen dan met een SKX, jwz.
Als je daarentegen gewoon een bomb proof horloge wilt hebben is er weinig wat de Citizen Promaster Tough overtreft.
Neuh, dat heeft niet zo veel zin. Ik ga je wel vertellen wat in mijn optiek mijn beste horloge is.
- Afwerking
- Robuustheid
- Techniek
- Waterdichtheid
- Overal comfortabel draagbaar
Niet dat het m’n coolste of duurste horloge is, maar het is zeker het beste.