Die vraag is makkelijk te beantwoorden
Dat is goed om te melden⊠is iets dat je op plaatjes natuurlijk niet meekrijgt.
Het enige wat ik trouwens wat minder geslaagd vind op de springdrive uurwerken is die sneeuwschuiver.
Wordt dan wel weer zwaar gecompenseerd door de adembenemende wijzerplaatâŠ
Die had de mijne dan weer niet. Want geprint in plaats van gegraveerd.
Het zou ideaal zijn als we HET ideale horloge vinden en daar de rest van ons leven zo tevreden mee zijn dat we niet steeds verder zoeken
Maar inderdaad⊠deze algemene wet is ook van toepassing op horloges heb ik al gemerkt
Dat ziet er inderdaad al rustiger uit. Ik zag trouwens onlangs dat ze nu modellen hebben met de powerreservemeter op de achterzijde en wat compacter. Alleen nog die prijzen
Meningen delen op een forum vind ik wel prettig. Daarom zit ik hier namelijk
Ik wil gewoon begrijpen hoe andere mensen zich laten leiden bij de keuze van een horloge, dat vind ik eigenlijk het interessantste. Vooral omdat ik begin te merken dat er bij mij alvast geen lijn in zit en me daar enorm over verbaas. Ik vraag me dus af of jullie ook zo weinig consequent zijn bij het maken van keuzes of dat jullie wĂ©l een duidelijke lijn trekken in wat je mooi/ belangrijk/ begerenswaardig vindt. In mân eigen opsomming (die ik ondertussen weer anders vorm zou gevenâŠzucht) heb ik merken, types en modellen genoemd. Zelfs daarin ben ik dus zo consequent als een mossel.
EensâŠik ben best wel gehecht aan mân oude Seiko 5 en Chinese Seagull. Beide verre van perfect maar wel leuke horloges. Om het verschil met aanzienlijk duurdere horloges te merken heb ik echter geen vergrootglas nodig
Ik heb wel degelijk merk voorkeuren. Deze zijn subjectief en ingegeven door emotie, persoonlijke smaak en voorkeur, eigen ervaring, maar veranderd ook door de tijd door nieuwe ervaringen. Dankzij het forum veel nieuwe merken, modellen en typen leren kennen. Daardoor meer verschillende horloges gaan passen, waardoor ik nu beter onderbouwd een lijstje zou kunnen maken dan pakweg een jaar geleden
Een goed horloge, voor mij persoonlijk? Een horloge dat héél erg lang probleemloos werkt (betrouwbaar, dus), comfortabel draagt, tegen 'n stootje kan (robuust, dus), goed waterdicht is (praktisch, dus), goed afleesbaar, zowel in het licht als het donker, nauwkeurig, liefst van een merk dat ik mooi vind, een reële prijs en een model dat me, zelfs na jåren nog, blijft aanspreken qua looks.
Moet toch deze zijn: het horloge waar ik al bijna dertig jaar plezier van heb.
En wat is voor mij dan een slecht horloge? Nou ja, een horloge dat dus niet aan hierbovengenoemde voorwaarden voldoet.
Gelukkig niet
Maar ik daag je wel uit om de vragen wat scherper te formuleren. Als wetenschapper gaan mijn hersens kapot van dit soort vragenâŠâgoed/slechtâ is geen wetenschappelijke criterium. Accuratesse? Levensduur? Waterdichtheid? Daar kan ik wat meeâŠ
Als wetenschapper zou je moeten weten dat in het dagelijks leven mensen vaak subjectieve criteria gebruiken, die voor hen wonderwel werken.
Daarmee raak je precies het centrale thema van Zen and the Art of Motorcycle Maintenance. Wat is kwaliteit? Ik heb die vraag nooit kunnen beantwoorden.
Het stellen van zoân ĂŒbervage vraag door @PeterPan1970 is dan ook waarschijnlijk meer bedoeld om er middels een plenaire discussie achter te komen wat mensen ongeveer onder âgoedâ of âslechtâ verstaan dan dat hij een meetbaar criterium zoekt.
Het kon wel eens om beleving draaien.
Ik heb dat antwoord al een tijdje geleden gevonden.
Bingo. Welke eigenschappen ten grondslag liggen aan âkwaliteitâ, dat is totaal subjectief. Het hangt geheel, volslagen en volledig af van wat voor de waarnemer - eigenaar of gebruiker zo je wilt - belangrijk is.
Puik boek. Zal hem eerdaags eens retourneren. Vier jaar na dato.
Had jij 'm nog? Jezus.
Ik vind boeken nooit als ik ze zoek. Dit verklaart wel waarom.
Ik heb er nog eentje. Of misschien wel twee. Dus stop maar even met zoeken. Ik kijk van de week even in de grote houten kist.
Mjah, ik laad me leiden door gevoel, emotie, impuls van het moment en probeer me te bedwingen op het vlak van prijs (sub 1000) en ga er dan even over nadenken en laat zo wel veel moois ontglippen maar er komt altijd wel weer iets anders voorbij, mooier en beter ⊠geduld is een deugd.
Verder neig ik naar vintage meuk, hou wel van een horloge met een beetje pedigree en een merk met wat geschiedenis. Ik draag het liefst horloges kleiner als 40mm dia., zonder complicaties, simpele en strakke ontwerpen, functioneel, automaatjes heb ik een zwak voor, kwarts voor het gemak, handopwindertjes voor de gein
mijn top 3 : Grand Seiko, Zenith, Omega
mijn flop 3 : Hublot, Richard Mille, Invicta
KortsluitingâŠik heb een aversie tegen subjectieve discussies over meningen (Of is dat een pleonasme?) waar ook nog eens een semantische discussie doorheen loopt.
âDenken, de zoektocht naar kennis en inzicht, begint precies daar waar het vanzelfsprekende iets van zijn vanzelfsprekendheid verliest. En dat kan niet zonder het bestaan van de mening.â
Tijd om uit te loggen.
Allemachtig kerel, touch grass. Je bent op een horlogeforum en beweert dat we geen subjectieve discussies kunnen voeren over goede/slechte horloges? Je mag zelf invullen wat je schaart onder goed of slecht. De rest kan dit prima; waarom jij niet?
Mijn huidige favoâs: Rolex Submariner 124060, AP Royal Oak Diver 42mm Khaki Green (sue me), FP Journe Octa lune 2 Havana dial
Mijn huidige no-goâs: anything Hublot, anything Steinhart, en een irrationele haat voor een Breitling Navitimer