Je zou nooit Metaphors We Live By moeten lezen. Die goede man beweert in dat boek dat er niet zoiets bestaat als objectief denken. De hersenen zijn nu eenmaal onderdeel van onze lichamen, en alles wat we ervaren, voelen, en zijn beïnvloedt nu eenmaal wat we denken, ook wanneer we verwoede pogingen doen om objectief te zijn. Lakoff noemt de tweedeling tussen objectiviteit en subjectiviteit een false dichotomy. Een oprisping uit de Victoriaanse tijd, met wortels in de Hellenistische filosofie.
The Royal Society lijkt die mening van lakoff voorzichtig te onderschrijven, aan de hand van heel veel werk van moderne filosofen en gedragsweters.
Als je die zienswijze omarmt, hoef je je ook niet meer druk te maken over de vraag of een uiting objectief of subjectief is, het antwoord is altijd “ja”.
De tweede helft van Zen & de rest vond ik ook niet erg vlotjes lezen. Maar goed, we slaan ons er doorheen. Dorstig als wij zijn, naar kennis en inzichten.
Is het niet een beetje zoals met auto’s: de ene doet het voor prestige en uitstraling, de ander zoekt een economisch modelletje om je van punt A naar B te brengen en de ander wordt volledig in beslag genomen door de techniek/technologie. Type 1 en 3 kunnen op het eerste gezicht wel wat op mekaar lijken maar hun drijfveer is natuurlijk volledig anders
Dat klopt… ik weet natuurlijk ook dat er geen objectief criterium bestaat in een hobby die aan mekaar hangt van persoonlijke voorkeuren en niet-rationele drijfveren. Maar als je iets zo leuk vindt dat je er zonder dat je het beseft best wel veel tijd (en geld) gaat in steken dan vind ik het erg prettig om zielsverwanten te vinden die dezelfde hobby interesse delen. En de meningen tegen mekaar te houden. Da’s de enige reden waarom ik hier (pas) zit. Als het puur gaat om het objectieve, dat kan ik van de technische sheet van het horloge/uurwerk halen en heb ik jullie mening niet nodig .
Graaien doen ze zeer zeker! Met juwelen en horloges wordt gewoon grof geld verdiend.
Hun verdienmodel maakt mij ook niet blij, maar eerlijk gezegd vooral (of alleen) omdat de prijs het énige is wat me ervan weerhoudt om naar de winkel te snellen en een dayjust, black-bay of tank in huis te halen. (oké, die puist op het glas van Rolex helpt ook niet mee)
Maar los van de prijs kunnen we moeilijk naast de geschiedenis van deze drie merken kijken, en de rol die ze in horlogelandschap hebben gespeeld (vind ik)