Dankzij het leuke topic van RobertGerard hebben we wat meer inzicht gekregen in de omvang van diverse verzamelingen van HFers. En dat zijn soms behoorlijke verzamelingen. Vijf is weinig, zo blijkt. Enkele tientallen is heel normaal en het zou mij niet verbazen als er hier ook nog wel 'n paar 100+ers op het forum zitten.
Anyway, deze keer 'ns niet: ‘Wat is je grail?’ of ‘Wat is jouw mooiste huidige horloge?’, hoewel mijn vraag daar vermoedelijk wel iets mee te maken zal hebben. Vraag in dit topic is namelijk:
Welke horloges draag jij het meest? (en waarom?)
Ik merk zelf dat ik eigenlijk bijna altijd naar een van drie horloges grijp. Maar misschien zijn het er voor jou minder of meer. Ik doe hierbij meteen de aftrap. In willekeurige volgorde zijn mijn drie meestgedragen horloges:
Seiko SKX007
Het heeft me altijd verbaasd dat ze voor een dergelijke ‘sympathieke’ prijs zo’n fijne no-nonsense automatische duiker (met ook nog eens een in-house uurwerk!) kunnen maken. Ik ben erg gehecht aan de looks van deze klassieker. Hij draagt, vooral op rubber band, bijzonder fijn. En mocht er onverhoopt iets mee gebeuren, dan kan ik het me in ieder geval veroorloven om 'm te vervangen. Zolang ie nog geproduceerd wordt, natuurlijk. Want hij gaat alweer heel wat jaartjes mee.
Seiko SKA371, aka BFK
Lekker dik horloge, mooi formaat voor mij. En erg comfortabel met de originele rubber band. Mooie kastvorm en de diepe dial maakt 'm ook boeiend om naar te kijken. Ook heel belangrijk is dat ie altid loopt (zes maanden gangreserve!) en uiteraard altijd precies gelijk loopt (quartz), zonder dat ie ooit een nieuwe batterij nodig heeft. Dit maakt 'm ook de ultieme 'grab ‘n go’ watch. En hij is lekker robuust. Hoewel er eigenlijk voor het goede een saffierglaasje in zou moeten. Laatst m’n eerste kras opgelopen in het hardlex. Dus dat saffier komt eraan.
Seiko Prospex SBDC001, aka Sumo
Ik viel als een blok voor de schitterende lijnen van dit horloge. Een van de mooiste moderne Seiko’s, imo. Een forse, maar elegante klok. Lange lugs, maar ze lopen wel heel mooi mee om de pols (een echte ‘wrist hugger’, dus). En de afwerking is top. Dit is toch echt een wat meer ‘sophisticated’ duiker. Heb de originele stalen en rubber band erbij, maar draag 'm bijna altijd op nato. Staat goed en zit lekker, vind ik.
Tsjaa, heb eigenlijk al heel lang dezelfde 3 horloges die ik het meest draag. Heb al lang niks meer geflipperd omdat ik er wel content mee ben, alhoewel het wel begint te kriebelen. En binnenkort komt er weer een nieuwe vintage aanwinst binnen!
In ieder geval mijn drie:
De BFk draag ik het meest omdat het gewoon een mega dikke toolwacht is die overal tegen kan en altijd loopt! En mocht hij toch kapot gaan, dan is het niet zo dat het een rib uit je lijf kost om hem te vervangen. Verder draagt ze heerlijk!
Daarna komt de Halios Laguna. Draagt ook heerlijk, beter dan de BFK en is echt een beauty. Alles klopt aan dit horloge. En lekker nauwkeurig met z’n Eta 2824. Ohja, ze houdt ook van veel verschillende bandjes waaronder Nato, leer en IsoFrane
En op drie mijn originele Seiko 6306-7001 uit Japan. Loopt ook mooi nauwkeurig, nauwkeuriger dan de 6309 duikers. Draag hem voornamelijk op leer en een Nato.
Moeilijk (onmogelijk) van de pols te slaan; Mijn Omega Speedmaster Professional Pre-moon van 1966 ref. 105012; duidelijk op plaats 1!Heeft bij mij een bijzondere aantrekkingskracht, als ik hem zie, moet ik hem gewoon dragen (het zou voor mij een schande zijn deze gewoon te laten liggen): is voor mij een ‘conversation piece’, die alles heeft wat ik zocht in een uurwerk (deze was de reden dat ik begon te verzamelen): kwaliteit (NASA getest), geschiedenis (identiek aan maanlanding 1969 en de allereerste Professional), chronofunctie, het cal.321 dat ik zocht, de uiterlijke (nagenoeg volledig originele) staat die nog formidabel is,en het unieke design dat tot op vandaag nog nagenoeg onveranderd is is de speedmaster prof.) (heb zelf meer dan 2 jaar moeten kopen, verkopen en ruilen voor ik uiteindelijk deze kon bemachtigen) Wat het voor mij een onvervangbaar uurwerk maakt dat ik beslist nooit meer wegdoe! Heb lang getwijfeld of ik hem zou dragen (wat waarde betreft etc.) maar kan hem niet aan de kant laten liggen (terwijl ik uurwerken genoeg heb die ik zou kunnen dragen
de rest van de collectie krijgt af en toe ook een dagje polstijd, maar bitterweinig vergeleken met de speedy
Voor iemand met een nog zeer bescheiden vintage collectie is het vast makkelijker kiezen. Maar ik grijp graag iedere mogelijkheid aan waar we elkaar mooie horloges laten zien en vertellen waarom we die mooi vinden.
NR1
Mijn Omega Constellation “Pie Pan”. Het eerste echte horloge dat ik zelf kocht en nog altijd mijn mooiste. Ik draag hem een aantal dagen per week naar werk wanneer de riem en de schoenen ook zwart/donkder zijn. Vooral de manier waarop het licht speelt op de hoeken van de dial blijft me fascineren.
NR2
De Girard Perregaux Chronograph (met Landeron 51 uurwerk). De gouden tegenhanger van de Omega hierboven. Ik wilde graag ook een gouden horloge op bruin leer hebben voor de dagen dat ik een bruine riem en schoenen droeg; daarnaast wilde ik graag een vintage chronograaf hebben. Die 2 dingen kon ik combineren in dit horloge, met een prachtige vintage dial en van merk met een prachtige staat van dienst.
NR3
Een Vostok Komandirskie. Het eerste horloge dat ik zelf cosmetisch opgeknapt heb. Ik wilde graag een oude rus, en deze variant met de kroon op de 2 en een tank op de dial is het geworden. Een iets stoerder horloge op een NATO voor de vrije tijd/weekenden. Doet het extra goed als accesoire bij het spelen van Wargames met vrienden.
Pellikaan HFLE. Heerlijk slaaphorloge. Pardon?!? Yep, m’n slaaphorloge. Lekker even opwinden voor het slapen gaan. Datum en andere complicaties heb ik niet nodig. Enkel de unieke lume wijzers.
Deze ritme wordt alleen even verstoord door een nieuwe aanwinst