No shit. Uiteraard, maar dat is precies mijn punt… Kijk, als je marktonderzoek doet naar de Zwitserse horlogemerken, en je weet dat die markt internationaal is, en vloeiend, en dat zowel in de jaren 70 (LED craze) als in de jaren 80 (LCD craze) en nu (Smartwatch craze) er non-horloge spelers zijn die als disruptor dienst doen… .Ja, dan zou je toch de populariteitsontwikkeling van Zwitsers willen koppelen aan het wijdere wereldbeeld.
Da’s een lange uitleg om aan te geven dat ik rapporten die zo klein van scope zijn niet snap. Waarom zou je zoiets maken?
Neem nu die 25% dip. Is dat voor de hele markt zo, of alleen voor de Zwitsers? Groeit Japan ook? Of neemt dat ook af? Pakt Apple die markt? Wat is er loos?
Ik vond het wel grappig om te zien dat de afname die in de eerste grafiek getoond werd met name een afname in het aantal verscheepte quartz horloges leek te zijn, terwijl mechanisch stabiel leek in die grafiek. Dan moet je daar toch Japans quartz en smartwatches bij willen zien.
Onafhankelijk als in geen onderdeel van conglomeraat. Er is 1 eigenaar, private equity huis CVC en CEO Kern heeft 10%. Ze hebben geen andere horlogemerken in hun portfolio.
CVC kennende wordt het binnen 3-7 jaar weer verkocht. Misschien wel Richemont, Swatch of Kering.
Omdat MS dit onderzoek gebruikt als analyse voor hun luxury goods fondsen dan wel opinies die ze kunnen verkopen aan de analisten die de genoemde beursgenoteerde bedrijven volgen.
Cartier is al jaren stabiel in de top en dit betreft alleen horloges.
Totale omzet Cartier is nog veel groter omdat in de totale turnover van Cartier het aandeel sieraden groter is dan horloges.
Ook interessant :
Grootste merken Richemont wereldwijd :
Jawel , ik heb de grafieken gezien en kende ze al.
Echter dit gaat alleen over het aandeel horloges en ik heb het over de totale omzet van de betreffende merken, dus incl sieraden en schrijfwaren.
En dan is de volgorde zoals ik het heb vermeld
Dat denk ik ook, verwacht dat minimaal 75% van hun horlogeverkopen dameshorloges betreft, en in de sieradenverkoop zal 99% dames zijn.
Echt damesmerk dus en zeker geen niche merk.