Tot en met in de sauna.
Nou hierop het forum wordt het mij in iedergeval duidelijk van wie ik liever niet koop
Ik zou me geen illusie maken bij mensen die niet zeggen wat ze ermee doen hoor.
Maar als je van mij niks wilt kopen lig ik er niet wakker van
Ik zag wat ik ging doen en dacht … beter van niet
De Russen gaan mee skiën, suana, houthakken en klussen.
De Sub gaat zeker geregeld om, ook bij zwemmen… maar niet bij het klussen.
En verkopen doe ik sowieso niet: het zijn mijn horloges.
Mijn rolex en tudor gaan af bij fysieke activiteiten. Maar mij Seiko SKX blijft altijd om wat ik ook doe… klinkt stom maar de waarde van een horloge speelt bij mij toch echt wel mee wat ik er mee doe…(ook de emotionele waarde)
Ik weet hoe kwetsbaar alle onderdelen zijn. Als ik mijn was uit de trommel haal en deze even “uitsla”, gaat eerst het horloge af. Ook bij kwarts, want die rader-tapjes zijn net zo fragiel.
Heb al eens een ankerrad moeten vervangen in een 30T2 uurwerk - ik fietste er regelmatig mee. Dan verwacht je eerder, bij een 30T2, dat de balanstap afbreekt… …goddank had ik een donor-uurwerk liggen, met een nog prima ankerrad…
Met pre-incabloc horloges fiets ik sowieso niet meer. Maar dat zijn er ook maar heel weinig hier.
Het enige horloge waar ik mee zwem, is mijn SKX. Omdat die geen drol kostte destijds (de J-versie voor 120 euro), maak ik me er ook minder druk om. Wel regelmatig pakkingen invetten en wd-testen natuurlijk! Maar ook hier sla ik de was niet mee uit.
Klussen, in de tuin werken, sporten, met korte mouwen naar een grote stad, ravotten, zwembad etc allemaal met mijn Seiko Skx009, Seiko Sumo of Oriënt Mako XL.
De wat luxere klokjes voor de rest.
Ow en naar kantoor, alleen een Rolex om wanneer ik lange mouwen draag.
afhankelijk van het horloge. De vintage gaat bijvoorbeeld niet om naar de kroeg of op regenachtige dagen. Daarvoor heb ik de Casio mdv106.
Tot de elleboog.
Verder overal waar kans op beschadiging aanzienlijk is.
Rolex gaat altijd om. Zwemmen, sauna, fietsen, skiën. Een modern 3135 uurwerk stopt niet zomaar. 1601 zwem ik niet mee maar mag wel om tijdens het fietsen enz. Lekker dragen en genieten .
ehhhh…??? Peter toch…
ik golf een paar keer per jaar en dan gaat ook de Garmin om (zodat je kunt zien hoever je van de hole af bent) want ooit ergens gelezen dat die klappen echt niet goed zijn.
harley rijden en racefietsen doe ik ook niet vaak met mechanische of dure horloges om.
als je ff je band wil oppompen kras je zomaar over de straat of langs het chroom.
Sauna sloop je ook je horloge mee (olie etc.) dus alleen de Russen.
Wat is het probleem Jeroen…
Buiten dat ik niet het idee heb dat dat echt goed is voor je horloge, lijkt me zo’n stalen kast toch flink warm te worden in de sauna…
Ik heb 50 jaar lang overwegend grof werk met mijn handen verricht. De enige voorwaarde bij de aankoop van een horloge was dat deze shockproof en waterdicht moest zijn. Die dingen had ik dag en nacht om en deden het altijd. Dagelijks uren achter elkaar smeden met een zware vuisthamer op een aambeeld. Daarbij was ik ook nog linkshandig waardoor de horloges enorme dreunen te verwerken kregen. Het koelen van de werkstukken in een vat water waarbij de pols en het horloge regelmatig onder water stonden was ook nooit een probleem.
Sinds ik enkele weken geleden lid ben geworden van het HF ben ik daarin veranderd. Als ik mijn kippen ga voeren of het gras maaien vraag ik me nu eerst af of ik mijn horloge daarbij niet zou kunnen beschadigen. Terwijl ik niet eens een horloge draag met een prijskaartje waar je ook een nieuwe auto voor kunt kopen. Vreemd, ik kan mezelf niet meer terug.
Afwassen
Werken in de tuin
Klussen
Stofzuigen
Spullen tillen
Stoeien met zoon
Stoeien met vrouw
Je woont toch in Rotterdam ?
Dan is er vast wel een lieverd die dat voor je wil doen ???
Ik ben best geemancipeerd maar de was “slaan” laat ik - voor zover dat al zou moeten gebeuren - echt aan anderen over
's nachts niet en in de douche ook niet.
Verder denk ik meestal achteraf pas dat het beter was geweest om het horloge af te doen
Enige uitzondering waar ik het horloge nooit vergeet af te doen is bij werkzaamheden in een elektrische verdeelkast. Maar dat is dan niet uit zorg voor het horloge.