Tot hoever mag je horloge verkeerd lopen?

Ik wissel mijn twee automaten redelijk vaak af, dus moet hem toch vaak 's ochtends bijzetten. Als ik de moeite neem om ze op de winder te laten staan zet ik mijn Oris een minuut voor (dit verliest hij ongeveer per week). Mijn Hamilton loopt zelf iets vooruit, wat ik minder vervelend vind.

Automaten: bij ca. 20 seconden voor of achter, wordt het klokje evenzoveel seconden contra voor of achter gezet zodat ie weer over het "nulpunt’ kan afwijken naar de andere kant in x dagen.
Sommige uurwerkjes (met name Seiko’s) kan je superchargen als ze iets achterlopen: kortstondig stevig de rotor laten draaien en dan tikt het net wat sneller dan normaal en loopt weer in. Bij een afwijking van >15 s/d gaat het deksel eraf…
Bij quartz max. 5 seconden afwijking anders wordt ik neurotisch… Gelukkig ca. 1x per maand gemiddeld…

Een mechanisch horloge moet binnen Chronometer waarden blijven (-4 en +6 sec /24h) en Rolex binnen -2 en +2 seconden. Haalt hij dat niet dan gaat hij naar de horlogemaker om gereguleerd te worden. Horloges die deze waarden niet kunnen halen, koop ik niet.
de enige uitzondering voor mij zou een Omega 1861 uurwerk zijn (Speedy Pro) omdat ik dan van te voren weet dat dit geen nauwkeurigheidswonder is, en dan zou ik het op karakter gooien, net als het plastic glas, de matige band (voor de prijs), en de matige waterdichtheid :smile:
Moderne horloges horen gewoon goed te lopen. Het is tenslotte een precisie instrument, en zonder precisie waardeloos.
Mijn mening…

4 likes
2 likes

Draag bijna alleen handwinders dus stel iedere ochtend de tijd in, dus weinig last van afwijkingen in de gaten houden.

Heb mijn zus laatst een vintage handwinder cadeau gedaan. Maar ze vindt het eng om hem op te winden. Dus draagt ze hem stilstaant alleen voor de looks.

Dan krijg je dus dit gesprek:

-He je horloge staat stil!

-Ja heb hem niet opgewonden, ben bang dat ik hem stuk maak.

-Je kan hem toch rustig 15x opwinden zoals ik liet zien?

-nee straks gaat hij stuk

-dan loopt hij niet meer?

• nee

• net zoals nu als je hem niet opwind?

• ja

:neutral_face::rofl:

12 likes

Heb trouwens nog nooit gevarieerd met posities in het ter ruste leggen van mijn horloge 's nachts. Zal daar vanaf vandaag eens mee beginnen en kijken of ik hem sneller kan laten lopen.

Als we ons nu realiseren dat er 86400 seconden in een dag van 24 uur zitten dan is een afwijking van een paar seconden dus helemaal niks.

Max 3 a 5 seconden per dag, en daar irriteer ik me al aan

3 likes

Ik rouleer te veel om mij er echt aan te storen. :stuck_out_tongue:

Merk ook op dat mijn Japanner (Orient Black Mako met +2s per dag) minder afwijkt dan mijn Zwitsers (tot +10s per dag). Vanaf 2min pas ik aan, anders sta ik véél te lang op de trein te wachten (die toch sowieso al te laat is) :slight_smile: .

Alle mede forumleden die hebben gereageerd in dit topic.
Hier mijn oplossing voor allen die graag een horloge willen hebben die op tijd loopt.
Doe gewoon 5 horloges om, neem vervolgens de tijd op van alle horloges, en deel het tijdsverschil door 5, dan heb je een gemiddelde resultante die vrijwel altijd een redelijke tijd aangeeft.
Probleem opgelost.
Daarbij kan je gelijk meerdere horloges dragen, leuke hobby toch.

3 likes

Onmogelijk, dan raken de kasten elkaar en heb je 5 beschadigde horloges.

Zorg dan voor 2 cm. tussenruimte.
Heb ook gelijk geen tatoes meer nodig.

Er zitten 110.000 centen in mijn 6R15… ik verwacht kwaliteit voor mijn centen…

Meestal zet ik het horloge 30 sec voor, als die dan 40 sec achter loopt zet ik hem terug 30 sec voor.

Tot een jaar geleden kon ik het nog reguleren door de positie waarmee ik hem weglegde aan te passen.
Op zijn zij of of op zijn glas leggen om sneller of af te remmen.
Nu lukt dit niet. Hij verliest nu tussen 5 een 7 sec op 24 u.

Als het jou niet uitmaakt of het horloge de correcte tijd aangeeft, waarom maakt het dan wel uit of 'ie überhaupt loopt?

Ik vind het opmerkelijk dat veel horloge liefhebbers hier het niet zoveel uitmaken of het horloge de tijd correct weergeeft (binnen een tolerantie). Waar dient het horloge dan voor? Wat doe je als je horloge stilstaat of helemaal verkeerd staat en iemand vraagt aan jou wat de tijd is? Mobiel heb ik bij sommige feesten/festivals niet bij me of uit staan – anderen ook. Vaak vraagt men de tijd omdat ze willen kijken hoelaat een bepaalde DJ begint.

Ik wil een horloge met indicator omdat ik die functie vrijwel elke dag nodig heb, bv. bij boodschappen.

Ik ben het hier volledig mee eens. Dit is niet eens een discussie. Het is de objectieve functie (telos) van een horloge om de tijd (redelijk) accuraat te weergeven ter alle tijden. Dat is geen mening, maar een feit.

1 like

Dan zeg ik in de gevallen dat ik geen horloge heb of geen telefoon bij me gewoon dat ik het niet weet. Niets ergs aan. Komt vaker voor. Blijkbaar heeft degene die vraagt hoe laat het is in dat geval ook geen horloge of telefoon bij zich.

2 likes

3-4 minuten wil ik nog wel accepteren

Ik erger me wanneer een horloge achterloopt en meer dan 5 minuten in de maand voor. Liever niet meer dan 5 voor in de 2 maanden. Dan moet meestal de datum toch aangepast worden en kunnen de wijzers weer gelijk meegenomen worden.

1 like