+1
Van mij moet het gewoon goed lopen.
Als dat niet het geval is, dan heb ik iets verkeerds gedaan en kan ik mijzelf voor mijn kop slaat, figuurlijk dan wel weer.
Ik zei dat ik het niet altijd doe, grootste deel van de keren wel. 's avonds of een lui dagje thuis zet ik ze niet altijd gelijk bijvoorbeeld. Zoals ik al zei is een horloge voor mij meer iets dat ik gewoon leuk vind en meer een verzamelobject dan gebruiksvoorwerp. Ik wil daarom wel dat mijn horloges 100% correct zijn en goed lopen.
Ik kan me er wel aan storen. Mijn eerste SKX liep +20s per dag, wat gewoon constant herzetten is. COSC vind ik echt een goeie spec qua afwijking, daar kan ik makkelijk mee leven.
Alles binnen de minuut voor of achter na een aantal dagen vind ik aanvaardbaar, achterlopen stoort me meer dan voorlopen omdat ik de hele dag door afspraken heb en dan wil ik niet te laat komen. Dat is de grootste reden dat ik naar meer nauwkeuriger horloges kijk ook. Hoe plezant de hobby ook is, voorwaarde nummer 1 is wel accuuraatheid hier.
En toch kijk ik vaak op mijn horloge en weet ik de tijd nog niet
…uiteraard per week
Tot een halve minuut pd geen probleem voor de modernere horloges. De meesten hier lopen beter, zelfs de vintage.
Uitzondering is de 104 jaar oude Waltham, vroeg polshorloge, van oorsprong zakhorloge.
Die is gevoeliger voor meer of minder beweging van de pols. Toch houdt ie het binnen de 2 minuten pd, die ik hem dan ook altijd voorzet.
Is de vraag : hoeveel mag je horloge in totaal afwijken of hoeveel seconden/minuten zet je zelf de tijd vooruit/achteruit ?
In mijn geval zet ik mijn horloge’s altijd 5 minuten voor.
Hier wil ik wel wat op antwoorden.
In principe zijn alle gangbare mechanische horloges vrijwel goed op tijd te zetten.
Dat is een kwestie van het afregelen van de raquette op het kompas.
Door de lengte van de spiraal daarmee groter of kleiner te maken door deze raquette meer naar de plus of de min positie te plaatsen, wordt de gang van het loopwerk beïnvloed.
Maar nu komt het geniepige baasje om de hoek kijken.
Waarom dan voor of achter lopen.
Welnu, als de raquette wat losser op het kompas is bevestigd, kan het zijn dat bij elke ruwe beweging of stoot met de pols tegen bijvoorbeeld een vast object deze raquette beweegt en zich verplaatst,
Een 100ste millimeter kan al seconden schelen.
Ik heb hier een aardige anekdote van een waar gebeurd verhaal wat ik heb meegemaakt…
Ik heb een paar jaar geleden voor een dame haar horloge gerestaureerd, een vintage Omega.
Dat horloge werkte fantastisch, perfect op tijd en zonder enige problemen.
Enfin, na een paar weken kreeg ik een melding dat het horloge ineens meer dan een half uur per dag voor liep. Ik dus dat ding weer uit elkaar gehaald, nagekeken en gekalibreerd, weer perfect.
Dit proces heeft zich meer dan 4 keer voorgedaan. Dus werd ik enigszins wat korrelig.
Toen vroeg ik haar wat ze zoal deed met het horloge om in haar dagelijkse tijd.
Wel, ik kreeg als antwoord dat ze bijna elke dag op de golfbaan stond en intens bezig was met de golfsport.
Ik heb toen haar horloge weer op tijd gesteld en gezegd dat ze beter geen horloge kon aandoen als ze speelde.
Daarna is ze niet meer teruggekomen met dat horloge, ze draag het nu nog steeds zonder afwijking van de tijd.
Wat is de essentie van dit verhaal, wel, bij elke slag die ze deed, verschoof de raquette door de klap. van haar pols tegen dat balletje.
Ziehier de reden dat een horloge best eens wat achter of voor kan lopen zonder direct te zeggen dat je dan maar een duur horloge moet kopen.
Ook dure horloges gaan exact hetzelfde reageren.
Automatische horloges heb ik niet, en met de Casio multiband 6 ben ik ontzettend verwend, die synchroniseren met de atoomklokken in de buurt en die doen ook nog de zomer en wintertijd helemaal zelf.
De Seiko quartz gevallen (een oude spirit 7n43, 7c46 tuna, 2 stuks kinetic 5m85) zijn ergens tussen de 4 en 6 seconden per maand te snel. Bij 5 seconden afwijking totaal is het meestal even ingrijpen, want dan jeukt het.
N I E T !
De rest is tolerantie uit liefde voor klokje(s)
Zodra een horloge meer dan twee minuten afwijkt zet ik de tijd weer goed. Overigens heb ik nog geen horloges grote afwijkingen. Ik denk dat +5 het maximale is.
Volledig mee eens. Ik heb echt een chronische hekel aan horloge dat niet op tijd loopt. Vandaar mijn Rolex. Loopt bizar goed op tijd en wil ik zeker ook bij een volgend horloge.
Ik beschik over een timegrapher dus heb een goed beeld van de nauwkeurigheid.
Gek genoeg zijn het de Vostok 2414 en 2416 uurwerkjes die ik het mooiste kan afregelen, vaak op de seconde.
ETA 2772 of 2783 krijg ik ook erg accuraat.
Mechanisch: +/- een seconde of 20 vind ik acceptabel. Ze worden toch meestal maar 1 x per week gedragen en dan moet ik sowieso opnieuw instellen.
Voor kwarts uurwerken ben ik minder tolerant. Meer dan +/- 1 seconde per dag vind ik eigenlijk niet kunnen. Gelukkig halen ze dat allemaal, op één na: een vintage Tissot Navigator GMT. Nu heb ik gezien dat die een rate trimmer heeft, dus ik zit er nu voorzichtig aan te draaien om te zien hoe groot het effect is (dat er een effect is, heb ik inmiddels gezien). Eventueel neem ik hem mee naar het werk om op de spoelaansluitingen een periodemeter te zetten. Ben benieuwd of het lukt om hem binnen mijn “persoonlijke tolerantie” te krijgen.
Ik ben trouwens behoorlijk verbaasd dat een eenvoudige Seiko chrono (SNN219P1) en een Couturier chrono de horloges met temperatuurcompensatie verslaan qua nauwkeurigheid
+1:+1:
De huidige Rolex uurwerken hebben een ander systeem om het uurwerk sneller of langzamer te laten lopen.
De uurwerken worden zonder een raquette op het kompas uitgerust.
De spiraal op de balans heeft een speciale uitgelijnde en uitbalanceerde lengte en zit vast aan het kompas.
Het afregelen gaat vervolgens door de schroefjes op het balanswiel in te stellen.
Door de schroefjes naar buiten te draaien gaat de balans langzamer draaien en door de schroefjes naar binnen te schroeven gaat de balans sneller draaien, dus het uurwerk zal dan sneller of langzamer lopen.
Hiervoor heb je een speciaal stuk meetgereedschap gereedschap nodig om het afregelen te meten.
De kans dat het uurwerk uit de regelmaat komt, dus de amplitude slag, is dan ook beduidend kleiner.