Mechanische horloges zijn minder accuraat. Mijne kan ~15 seconden afwijken per dag (kan beide kanten afwijken, dus netto per week verschilt het) en ik draag hem elke dag, de hele dag. Ik stel de tijd misschien om de 2-3 weken. Ik tolereer 3 minuten afwijking voordat ik moet corrigeren.
Vraag: tot hoever tolereer je de tijdsafwijking totdat je je kroontje opendraait en de tijd bijstelt?
Ik heb mn horloge eigenlijk niet om de tijd af te lezen, gewoon omdat ik het leuk vind. Het maakt me dus eerlijk gezegd allemaal niet zo veel uit. Soms draag ik ook wel eens een horloge zonder uberhaupt de tijd goed te zetten Als ik maar weet dat hij wel goed loopt.
Als het 1-2 minuten gaat schelen vind ik dat niet fijn, maar eerlijk gezegd redden mijn horloges dat meestal niet omdat ik veel wissel en het horloge dan stil komt te staan. Ik time eigenlijk ook helemaal niet wat de afwijking per dag is zoals sommigen hier dat wel doen.
Wellicht ben ik een neuroot, maar de 20 sec per dag op mijn 6R15 irriteerd mij mateloos en ik overweeg deze te laten afregelen⊠ja quartz is voor mij eigenlijk beter omdat ik mijn horloge als klok gebruik. Het gekke is dat de goedkope Seiko calibers die ik ook heb allemaal (!) op een paar seconden per dag goed lopen.
Ik stel bij wanneer het een minuut afwijkt t.o.v. mijn multiband G-Shock.
Gisteren avond m,n Seiko skx007 bijgesteld, liep plus 12 sec per 24 uur, (zat weer eens te klooienâŠ) nu net weer gecontroleerd, zat op plus 2 in 8 uur pff of ik een neuroot ben nee hoorâŠ
Een van mân vintage horloges, een (60 jaar oude automaat) bijvoorbeeld, zet ik 3 minuten voor en na enkele dagen als hij 1 minuut achter loopt zet ik hem opnieuw weer 3 minuten voor. Als ik dit horloge continu draag is de afwijking minder, maar ik draag meestal 2 automaten om en om en dan tussendoor soms ook nog een van mân quartz horloges. Mân twee ânieuweâ automaten lopen een stuk nauwkeuriger. De Tissot chrono zet ik om de paar weken iets voor en heeft veel gangreserve. Mân Oris loopt nog nauwkeuriger, maar heeft weer iets minder gangreserve. Een mechanisch horloge âleeftâ en elk exemplaar is uniekđ.
Ik word geleefd door mân calendar, telefoon en mail. Tijdens weekdagen is het beter als het horloge voor loopt. Hoeveel dondert niet, zolang het maar voor is.
Maar buiten werktijd is het gewoon een principezaak dat vijf of tien minuten niet uitmaken.
Wat dat betreft ben ik erg intolerant. Achterlopen kan echt niet, meer dan 10 seconden per dag is niet acceptabel. Voorlopen, tsja, een seconde of 30 per dag mag nog net, maar meer kan wat mij betreft niet.
We hebben het tenslotte over tijdmeetinstrumenten.