Ik ben erg geïnteresseerd in alles wat met de eerste wereldoorlog te maken heeft. Omdat rond deze tijd ook voor het eerst polshorloges in zwang kwamen heb ik indertijd een zogenaamde “trenchwatch” gekocht, een horloge zoals ze tijdens de eerste wereldoorlog werden gedragen door militairen.
Bijgaand wat foto’s… het horloge werkt nog steeds maar is niet bepaald secuur. Bovendien is het erg klein (diameter van om en nabij 35 mm, veel te klein voor mijn 19 cm polsen). Ik heb het dus eigenlijk echt alleen omdat ik t een erg mooi (verzamel)object vindt…
Ze worden wel vaker te koop aangeboden en de prijzen variëren sterk.
Dat is een stevige grootte voor die tijd hoor. Polshorloges van vóór 1940 zijn vaak veel kleiner - 29, 30mm voor een mannenhorloge - maar ja, aangezien het om omgebouwde zakhorloges gaat komt dat bij trench watches soms nog goed uit.
De jouwe is heropgemaakt, er moet origineel lume op de cijfers gezeten hebben dat weggehaald is. De wijzers zijn een vrij moderne relume. De secondenwijzer heeft een andere tint dan de andere dus zou een vervangexemplaar kunnen zijn.
Hele mooie gravering wel. En een emaille wijzerplaat van 100 jaar oud zonder haarscheurtjes, ze worden zeldzaam.
Wellicht aardig om nog wat kleinoden te laten zien uit mijn wo1 collectie… bijgaand een foto van wat trench art. Gaat om door militairen gemaakte bescherming voor lucifersdoosjes- het betreft een Duits en een Engels exemplaar… het Engelse exemplaar moet heel wat hebben meegemaakt… verder op de foto een Britse trench whistle uit 1916
Ik zag dit horloge liggen in een vitrine in het fort van Eben Emael.
Of het WW1 is vraag ik mij af, maar ik vind het wel een interessant voorwerp, dus deel ik toch even hier;
Zakhorloge met de kroon op 6, kleine seconde op 12,
geen beugel over de kroon.
Mogelijk is er ooit een “omgekeerde” wijzerplaat in gekomen (?), en waarom dan, want lijkt niet erg praktisch…
Geweldig! Deze inscriptie lijkt me er ook op te wijzen dat dit horloge echt van een wo1 militair is geweest. Dat maakt, als ik vergelijkbare horloges zie op het internet, de waarde ook echt een stuk hoger!
Ik denk dat het een soort dashboard klokje is. Er zit geen beugel aan om hem mee te nemen. Als hij ingebouwd zat, kon je de kroon van onder af bedienen…