Trench watches

Dat zou wel eens kunnen Bas.
Dat het in het instrumentenpaneel van een van de zweefvliegtuigjes heeft gezeten die daar op het dak zijn geland.

Jammer genoeg stond er geen verdere uitleg of context bij dat horloge

1 like

Dan zou er iets Duits moeten staan op de plaat. Zeer interessant fort trouwens, heftig verhaal.

Is dat fort de moeite waard?

Ja! Met een rondleiding ben je er uren zoet. Zeer interessant .

2 likes

Dit klinkt erg interessant!

Voor eenieder die geïnteresseerd is in wo1 kan ik ook zeker het boek “verdun, de prijs van de eer” aanraden van Alistair Horne

1 like

Ja hier ook wel een stuk of wat in de collectie. Helaas heeft het gros daarvan nog wel wat aandacht nodig. Zijn allemaal Tissots trouwens :blush:

Oudste, uit 1912, 28 mm; heeft een zwaar leven gehad:

Hier de tweede, ook 28 mm; betere staat, maar nog niet gedateerd; vermoed ergens 1913-1914:

Nummer drie eveneens 28 mm, met een geblauwd stalen kast; uit 1914. Ligt momenteel uit elkaar voor een service. Helaas ook ooit in de handen gevallen van een knutselaar dus uitdagende klus:

Nog een die in de projectenbak ligt; ook ergens 1914-1915 ofzo; iets groter dan de voorgaande exemplaren, 33 mm:

Net exemplaar; ook nog niet gedateerd; midden jaren 1910:

Grote jongen; 41 mm:

Nog twee wat grotere exemplaren, 38 mm. Eind jaren 1910:

Laatste is helaas verknutseld tot zakhorloge:

6 likes

Dit is niet helemaal correct :wink: Er zijn inderdaad ook de nodige zakhorloges achteraf omgebouwd toen het polshorloge populair werd, maar een trench watch werd in principe gewoon af fabriek als polshorloge geleverd.
Omgebouwde zakhorloges herken je meestal wel aan afwijkingen als resten van de kroon of beugel, resten van een voordeksel bij omgebouwde hunters. Kroon op 12 uur bij omgebouwde open face zakhorloges, etc.

2 likes

Ik zie hier ook veel horloges voorbij komen die geen trench watches zijn. :wink:

Belangrijkste kenmerk van een trenchwatch is de radium op de wijzerplaat en in de wijzers. Zodat er op ieder moment van de dag (nacht) tijd af te lezen was. Een tweede kenmerk is dat in veel gevallen er een “unbreakable” glaasje in zat. Oftewel, van cellulose. Niet dat die 100 jaar overleeft hebben. :sweat_smile:

Geen trench watch maar wel een military (zo geadverteerd) model zakhorloge:

6 likes

Mooie houder ook!

Heel belangrijk, want deze ga ik echt niet dragen. :sweat_smile:

1 like

2 likes

Ik weet waar het vandaan komt en snap gedachtengang, maar ik ben het er niet helemaal mee eens :wink:

In die tijd kon je kiezen uit een paar soorten horlogekasten en een paar soorten wijzerplaten. Hetzelfde type horloge kon je dus kopen met een wijzerplaat en wijzers met lume, of met een wijzerplaat en wijzers zonder lume. En dan is het horloge met lune een trenchwatch, en het horloge zonder ineens niet? Het zijn nagenoeg dezelfde horloges :roll_eyes:
Verder belandde het gros van die horloges met lune ook helemaal niet in de trenches maar werden gewoon door een willekeurige burger gedragen. En ik denk dat er ook best wel eens een horloge zonder lume om de pols zat van een soldaat in die trenches. Vrees dat de nodige soldaten helemaal geen horloge hadden.
Ik prefereer daarom een wat minder strikte definitie voor een trench watch :innocent:

3 likes

Ik bekijk het vanuit het perspectief wat er als “military” of “service” watch geadverteerd werd. Is een horloge die gedragen werd in WW1 door een militair, dan automatisch een trenchwatch? Zijn alle horloges uit 1915 trenchwatches? Kan een horloge van voor WW1 wel een trenchwatch zijn? Wat is jouw definitie voor een trenchwatch? :blush:

Beetje in de lijn van, wanneer is iets een nurse watch. :smile:

2 likes

Zoals al uit de discussie blijkt, wat een trench watch is, is nogal afhankelijk van je (arbitraire) definitie, en de stijl horlogekast met de ‘aangelaste’ pootjes was gewoon een dominante stijl van polshorloges vóór 1945. Het eerste polshorloge van Seiko (Seikosha) bijvoorbeeld uit 1913, had niets met trenches te maken, maar doet wel denken aan een trench watch.

En waar Citizen voor zijn eerste polshorloges voor mannen (Type F, 1931) ook al andere kastontwerpen gebruikte…

…waren de eerste Citizen polshorloges voor dames (Type K, 1935) nog altijd in de oude stijl.

En de type F voor heren werd ook nog in de oude stijl gemaakt, en werd dan vaak op zo’n brede leren band gedragen. Alle type F polshorloges waren <30 mm, vaak zelfs <30 mm inclusief kroon.

Ik moet altijd lachen wat voor joekels ze de mannen om de pols doen in series en films die zogenaamd in de jaren 1910 ~ 1940 zijn. Slechts enkele producties doen dat correct, zoals bijvoorbeeld de Yellowstone prequal 1923. En hij is er niet minder mannelijk door, toch?

1 like

Als dat soort dingen je, eh, ding is, dan yep! Wel een jas meenemen, kan behoorlijk koud zijn daarbinnen

1 like

En nee, het specifieke horloge dat ‘Spencer’ draagt bestond waarschijnlijk nog niet in 1923, maar het formaat is tenminste veel meer period correct dan je in de meeste films ziet.

[Identify] Anyone know what watch Spencer Dutton from 1923 is wearing in this photo? : r/Watches

Precies, net als met elke definite in horlogeland, voor voor eindeloze discussie :sweat_smile: De kreet trench watch is vast bedacht door een commercieel ingestelde horlogeverkoper om meer horloges te verkopen. Dus wat is dan inderdaad een trench watch? Alleen de horloges die zo vermarkt werden? Of ook gelijk alle horloges met dezelfde kenmerken? Ook als ze gekocht werden door de bakker op de hoek omdat hij dat handig vond op de fiets? Geen idee :grin:

Wat ik zelf hanteer? Iets als “polshorloge met een ronde kast en wire lugs, daterend uit ongeveer 1910-1920”. Maar ook die definitie rammelt uiteraard :blush:

1 like

Misschien werd dit horloge met een koord oid om de nek gedragen, dan is een omgekeerde wijzerplaat fundtioneel. Je ziet dit ook bij horloges welke door verplegend personeel gebruikt worden, opgespeld op hun tuniek.

1 like

Advertentie uit 1919.

1 like

Ik deel overigens je aversie tegen het misbruik van namen in horlogeland :face_with_peeking_eye: :face_with_peeking_eye::

• niet elk polshorloge van voor 1930 is een “trench watch”
  • niet elk 40’s horloge met lume is een “military watch”
  • niet alle 30’s en 40’s horloges zijn “calatrava’s”
    En wat vintage verkopers allemaal verder al niet bedenken om hun waar aan de man te brengen :confounded:.

Dus we kunnen ook afspreken dat we de hele kreet “trench watch” overboord kieperen en alles van voor 1930 een “vroeg polshorloge” nomen. Want dat is gewoon een beetje wat het is. Het gros heeft namelijk totaal geen militaire connectie :blush:

2 likes