Trench watches

Nogal, want dan zijn deze ook trenchwatches. En dames waren toch echt niet in de trenches te vinden. :laughing:

Dat zijn er niet veel… trench kom je weinig tegen in advertenties. Het is vooral een term die we nu graag hanteren.

Dat dus inderdaad. Bah. De benaming trench drijft de prijs op. Netzoals de naam Curvex.

Het begon met wristlets, maar voor mannen klonk dat te vrouwelijk. Dus die polshorloges sloegen niet zo aan. Totdat bleek dat het in de loopgraven wel handig was om een polshorloge te dragen. Dan noem je het dus een Military of Service watch. Of gewoon een strap watch want dat klinkt toch mannelijker dan een wristlet. Pas later werd de term wrist watch geaccepteerd. :sweat_smile:

Enfin, ik ben er voor om het ding te noemen bij de naam zoals het in de advertentie stond. :upside_down_face:

3 likes

Dit had ik nog gevonden op vintagewatchstraps, de naam is ooit gepatenteerd (en op wijzerplaten gebruikt):

3 likes

Nee maar het gros van de heren ook niet. En het gros van de destijds als “trench watch” verkochte horloges misschien ook wel niet :grin:.

De trench coat vindt z’n oorsprong ook in de trenches, maar die link ziet vrijwel niemand meer, dat is een soortnaam geworden.
Ik heb het idee dat “trench watch” door veel mensen meer wordt gezien als een soortnaam voor de vroegste polshorloges, en niet als iets wat ook echt de loopgraven gezien heeft.

Denk dat ik daarom minder moeite met het gebruik van de term “trench watch” voor iets wat het in de nauwste zin van het woord misschuen niet is dan met de term “military” voor een horloge dat geen enkele militaire historie heeft.
Maar misschien ben ik hier wel inconsequent :blush:

2 likes

Over het algemeen wel. In mijn familie al 3 in ieder geval waarvan 2 de volle 4 jaar 1914-1918

Wel BE voor de duidelijkheid, aantal VK ligt nog veel hoger natuurlijk.

2 likes

Ik bedoelde een beetje wereldwijd gezien. Hier in Europa lagen de aantallen wel hoger natuurlijk. Nederland deed niet mee in WO1 dus die oorlog leeft hier veel minder dan WO2.

1 like