Trend

In navolging van deze post http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,553852,560062#msg-560062 vroeg ik me af hoe hoe de trend is geweest bij jullie.

Klopt het een beetje wat ik omschrijf. Of zijn sommigen direct in de mechanische klokjes gerold? Of hebben sommigen zich afgekeerd van de mechanische horloges? Of ligt de focus op quartz klokjes?

Ik ben vrij snel naar de mechanische horloges gegaan. Dat betekend echter niet dat ik een quartz of electrisch horloge niet waardeer. De Omega Lobster staat nog steeds hoog op mijn lijstje! Alle horloges hebben hun voor- en nadelen. Het gevoel van een mechanisch horloge is gewoon beter. Daarentegen is de zwevende secondenwijzer van een electrisch horloge ook prachtig.

ik bekommer me nog niet zo lang over horloges, zo heb ik jaren een oranje monster gedragen. (jaj ik kon het vroeger wel) :smiley: :smiley:

het overkomt je…

Na jaren geen horloge te hebben gedragen ben ik eigenlijk ‘begonnen’ met mechanische horloges waar later ook wat quartzen bij zijn gekomen. Vooral voor toolwatches vind ik quartz echt prima, dit echter wel puur voor erbij.

De tijdslijn van mij is als volgt.
Mechanisch handwindertje, digitale led horloges, (game) lcd horloges, Mechanisch duikertje, Swatches, automatische duiker en Tissot quartz Tag Heuer, Horlogeforum ontdekt, veel mechanisch, Seiko Virus, G-Shock Virus. Ik vindt nu alles leuk op horloge gebied. Doel was altijd een Rolex maar dat heb ik nu helemaal niet meer. quartz digitaal of automaat het maakt me allemaal niet meer uit.

Wat dreski zegt: Het maakt ook mij allemaal niet meer zoveel uit. Als het ‘gevoel’ maar goed is.
Replicahorloges heb ik overigens nimmer gedragen, daar krijg ik niet zo’n goed 'gevoel’bij.

Mijn eerste horloge was een handopwinder, net in de tijd dat quarts in opkomst was. Toen maakte een quarts klokje van die mooie “één-seconde stappen” , fascinerend. Ik was denk ik 10 of 12 ofzo.

De jaren daarop alleen maar quarts gehad (op een Swatch automaatje na).

Tot ik 7 jaar geleden op zoek ging naar een mooie stoere kloeke duiker:

Veel plezier van gehad, en sindsdien (en vooral door jullie!!) een groot zwak voor automaten.

Quarts is geen taboe, maar als het dan toch quarts is dan wel een klokje dat via licht of beweging oplaadt.

ik sluit me aan bij Dreski. Door dit forum ben ik eigenlijk meer naar de mechanische/automatische horloges gaan kijken. Ik heb een paar automaten en betrap mezelf er op dat als ik naar een eventuele nieuwe aanwinst kijk (ook in het duurdere sigment) dat ik denk, neem de automaat, dat wordt beter geaccepteerd en verkoopt iig beter als je later de klok zat bent. Maar dit is eigenlijk onzin. Nog niet zo heel lang geleden bestond de markt voornamelijk uit quartz. Niet vreemd, goedkoper, naukeuriger, schokbestendiger enz. Ik hou er van om regelmatig van horloge te wisselen maar, met automaten is dat een crime, net een dag mijn ML Miros niet om en hij staat al weer stil. grijp nu steeds meer naar mijn Colt quartz, g-shock, of tissot prs516.

Las net het artikel op de homepage van horloge.info over de nieuwe F1 lijn van tag heur. Erg mooi.

Ik ben ook gewoon begonnen met quarz, waar ik er nog steeds een aantal van heb staan en draag.
Hetgene waar ik me soms aan kan storen bij quartz is het tikken van de seconde wijzer. Niet precies op de index of met een soort van terugslag (als je begrijpt wat ik bedoel). Overgestapt naar mechanisch (zowel handopwinder als automaat).
Ook ecodrive vind ik prima zolangg de secondewijzer normaal tikt. Maar het mooiste vind ik toch het soepeler lopen van een secondewijzer bij een mechanisch horloge.
Dit is voor mij toch de belangrijkste reden om voor mechanisch te gaan, terwijl sommige quartzen erg mooi zijn. Ik sluit ook niet uit dat er meer zullen komen. Een horloge moet me aanspreken.

quartz is voor mij altijd het gangbare geweest.
Ik heb nu een automaat en sindsdien draag ik geen quartz meer.
Het zal wel tussen mijn oren zitten maar een automaat leeft en een quartz niet.

Meer dan 25 jaar geleden begon mijn horlogetik met de eerste Swatches. Toen vond ik horloges gewoon leuk, zelfs met uitstekend batterijdeksel :smiley: en was een Daytona al mijn grail. Die laatste enkel op basis van looks!

In 1997 kocht ik van mijn eerste fulltimebaaninkomsten een prachtige automaat. Het begin van het einde…

Ik ben eigenlijk sinds halverwege vorig jaar verslaafd aan horloges. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daarvoor niet eens van het bestaan van automatische horloges af wist. Ik had een Accurist en 2 Fossils. Mijn oma had een handopwinder, dus dat principe kende ik ook wel, maar dat was natuurlijk inferieur ouderwets :smiley:

Het kan snel gaan. Begonnen met een Seiko Kinetic, van daaruit me gaan verdiepen in horloges. Nu heb ik zelfs ook zo’n “ouderwetse” handopwinder. Wel grappig hoe naïef ik daarin was, in retrospect met momenteel een Speedmaster om mijn pols :slight_smile:

En daar is zo’n forum dan weer goed voor. Daar heb ik ook veel meer geleerd. Ik wist al wel van de verschillende soorten uurwerken, maar er zoveel meer bij gekomen qua kennis en de interesse is ook uitgebreider geworden dan de merken die ik al kende.

Ik heb altijd al wel een kl(T)ik met horloges gehad, en dan voornamelijk om het uiterlijk.
Quartz, want dat verkoopt men het meest, maar wel titanium & 100m. waterdicht ivm werk en vrije tijd.
Doordat ik telkens batterijen moest laten vervangen en afpersen, en altijd de horloges tegelijkertijd stopten werd dat een te dure bezigheid.
Dus Pim ging over op automaat, helaas was mijn eerste automaat niet goed, en na veel gezeur geld terug en heb ik gekozen voor een eco drive.

Erg fijn, en ik kijk nog steeds naar bepaalde automaten voor erbij maar dat is omdat ik het mooi vind, maar ja Oris, Hamilton voor erbij is ietwat overdreven(met mijn budget dan)
Ook omdat ik deze dan niet dagelijks zal dragen, en omdat ik day date wil en deze dan goed gezet moeten worden.

Dus daarom kijk in steeds vaker naar de nieuwe eco drives, radio controlled, altijd geladen als ze voldoende zonlicht krijgen, en met een lange reserve.

Dus voor het mooie wil ik wel een automaat, maar voor dagelijks gebruik val ik voor de eco drive

Mijn vader zat in de antieke klokkenhandel en had ook wat zakhorloges.
Ik vondt dat toen lang geleden ook wel leuk maar had niet zoveel met klokken .
Wel iets meer met horloges.
De ellende is een paar jaar geleden begonnen toen ik per toeval op dit forum terecht kwam en mijn verslaving begon.
Sindsdien ben ik verslaafd aan de pakketjes.
Daar sta ik waarschijnlijk niet alleen in.
Kwarts of mechanisch maakt mij niet zoveel uit .
Ik moet het horloge mooi vinden en ik vindt veel mooi dat is het probleem.

Lenno

Kan ik me helemaal in vinden.
Dus…,+1

Tot zo ver de stand:

Mechanisch
jantje.vlaam
schmeink?
leeuwentemmer
max kool
oscar
el penumbra
veekeren?

Quartz
pimmobiel

Beide
dreski
marz
lowlander
mcfr
lenno
lone ryder
marnix.moed

Degenen, ik bedoel degene :D, die quartz prefereert is niet in de meerderheid. Dus in dat opzichte heb ik 't wel een beetje bij de rechte eind.

Maar pure mech-liefhebbers zijn niet bepaald in de meerderheid. Er zijn ongeveer evenveel die beide soorten klokjes leuk vindt/koopt.

Bij mij was het begonnen met een Seiko dames duiker met pepsi bezel, ik was toen 4 ofzo en kon volgens mij niet eens goed klok kijken. Daarna veel later ergens 11 of 12 een digitale Casio Solar LED horloge. Vond 't zo gaaf dat ie z’n energie van de zon betrok. Daarna op m’n 14e een fietscomputer horloge. En op m’n 15e kwam ik pas in aanraking met het fenomeen automaatje. De snackbarboer had een gouden Daytona (kweenie of ie echt was). Maar hij vertelde dat 't klokje werkte door beweging van z’n pols. Ik kon dat totaal niet omvatten. Je hebt toch een batterijtje nodig… Blijkbaar kon je sommige dus opwinden. Nu ik er over terugdenk… op m’n basisschool zat m’n groep 8 juf elke middag als wij staartdelingen ofzo aan het maken waren, aan haar horloge te draaien. Om em op te winden dus blijkbaar…
Enfin op m’n 15/16e m’n eerste automaatje… een Junghans duiker a la Submariner. Het grappige is dat de nieuwe sub nu juist lijkt op m’n Junghans. Een hommage van mijn hommage? :smiley:
En daarna ging het snel. Jaar erop 2 Citizen’s. aar daarop Seiko Kinetic. Daarop een Seamaster. En daarna ben ik het spoor bijster kwa tijdslijn. Als ik ze naast elkaar zie, weet ik wel wie als eerst kwam. Maar kweenie meer wanneer precies. Toch maar eens een lijstje maken.

Enfin, uiteindelijk gaat mijn voorkeur nu uit voor een automaatje, maar wil best uitstapjes maken voor een G-shock als toolwatch, Protrek voor de vakantie, GSM tijdens het sporten, en zo zijn er vele quartz uitstapjes geweest en blijven er ongetwijfeld nog komen. Net als bij pimmobiel is er meestal wel 1 ding gemeenschappelijk tussen de quartz klokjes. Het is niet ‘zomaar’ een quartz horloge. Of hij moet een aparte functie hebben, LED, GSM, GPS, MP3, ABC, ETC. :wink: Of hij moet op een andere manier dan een batterij aan z’n energie komen, zoals via netstroom, inductie, solar, kinetic, thermic, water (nog steeds op zoek naar!!), etc.

Wat is de horlogewereld toch gevarieerd leuk!

Quartz, Automaat, Handwinder…maakt mij niet zo heel veel uit. Heb van alles ook een aantal, zelfs een electronische (Bulova).

Verso Schreef:

Quartz, Automaat, Handwinder…maakt mij niet zo
heel veel uit. Heb van alles ook een aantal, zelfs
een electronische (Bulova).

OK, had 't groepje beter ‘van alles nog wat’ kunnen noemen :slight_smile:

Ah… Accutron! Ik heb een Speedsonic. Zmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…X(

Welke Speedsonic heb je? De Lobster???

Plaatjes aub!!!