Tressa duiker 1964

Om even terug te komen op de Tressa die ik woensdag j.l. heb ontvangen.
ik heb de Nivada Aviator duiker uit 1964 er naast gelegd, ze zijn op de wijzerplaat na, praktisch identiek.
ook beide Landeron 248 calibers zijn nagenoeg gelijk, de Tressa heeft 2 opstaande pijlertjes, die waarschijnlijk tegen de achterwand klemmen als het deksel is vastgeschroefd ? bij de Nivada zitten daar op die plek 2 loze gaten.
ik kan verder niks extra’s of bizonders ontdekken aan die aparte pusher van de Tressa.

beide duikers 200m zijn atypisch in uitvoering, de Tressa door de Tachy en Telemeter schaal, de Nivada door de Aviator benaming ,een soort piloten duik horloge :slight_smile:


identieke kasten 38mm x 46mm bandaanzet 20mm waterdicht 20 ATM geschroefde achterdeksels

beide horloges lopen verder goed inkl. alle chronofuncties, en ze zien er nog redelijk goed uit voor 40+ jaar
oude duikers.

Ze zien er heerlijk uit, vind eigenlijk de Nivada wel heel erg mooi.
Op de een of andere manier zie je daar de leeftijd aan af aan de hand van de wijzerplaat, dat in combinatie met die kast vind ik super ! Prachtfotos ook ! (tu)

Zoals ik ook niet anders verwacht van jou, een prachtige aanwinst. De staat van het horloge ziet er nog zeer goed uit zeg.
Ik zou het heel erg mooi vinden als je eens een keer een totaalshotje zou maken van je collectie, of je toppers ervan.

Mooie chrono weer (tu) en toch best wel bijzonder, zulke horloges worden (denk ik) vaak nog een beetje ondergewaardeerd, meestal wordt gezocht naar de klassieke chrono met vierkante drukkers, en zulke aparte duikers worden dan over 't hoofd gezien.

Die opstaande pijlertjes zie je niet vaak, op Ebay slechts een keertje voorbij zien komen met veertjes, zodat het achterdeksel het uurwerk “vastdrukt”, geen idee waarom ze zoiets gemaakt hebben als een simpele uurwerkring toch ook effektief is.
Wellicht is het uurwerk van de Tressa een beetje ouder als de Nivada (gladde balans, geen piefje aan de regelsleutel), maar dat is natuurlijk lastig te zegen met de vele varianten van Landeron.

Dat drukkertje ziet er wel een beetje raar uit hoor, hebben ze een kroontje op het asje geschroefd??

Veel plezier ermee!

Groet,
Paul

Apart, maar wel heel mooi. Zulke pushers als de bovenste heb ik nog niet eerder gezien, nog speciale functies?

mooi duo…

Overzicht van mijn favoriete horloges lukt nog wel :slight_smile: Coen

uit dit kistje draag ik de IWC, de Glashütte en Tiffany vaak (bovenste rij)

uit dit kistje draag ik vooral de Kirowa’s chrono (2x links bovenste rij) en de Longines ( 2de van rechts bovenste rij)

uit deze (vitrine) draag ik af en toe een Angelus chronodato en de time only modellen (bovenin)


uit deze collectie de Rolex Thunderbird, de Lemans minute repeater, beide rechts, de beide Seikos bovenin,
en de Favre Leuba (overdwars bovenin)

ik heb nog een paar kistjes in bestelling voor het verdere losse spul,waaronder nogal veel russen en zakvesthorloges.die zitten nu in schoenendozen :slight_smile:

Hi Paul,

Die opstaande pilaartjes veren inderdaad in en uit, dat had ik nog niet gezien :slight_smile:
kroontje zit vast op het asje, en het kan draaien, heeft verder geen functie zo te zien.
zie nu trouwens dat de Tressa een 45 minuten counter heeft met telephone markers van 3 minuten, en dat is zeker antiek, dus voor 1964 ? de Nivada is in ieder geval uit 1964 en heeft een 30 min. counter
deze horloges kosten naar verhouding inderdaad heel weinig, onder de 150 euro , dus nog leuk om op te pikken.
mis trouwens nog een paar vintage horloges :slight_smile: liggen ergens in het oosten van het land.

groet André

Wat een mooie collectie ! (tu)

Werner

LOL, je had een fish-eye groothoeklens moeten gebruiken om je hele verzameling ineens op de kiek te zetten :smiley: :smiley:

Je vintage horloges liggen hier prima, ik maak er geen haast mee, want je hebt nog wat andere klokjes om te dragen zie ik :smiley: :smiley:
Volgens mij moet je wel wat ruimte vrijmaken in je Angelus display (als je ruimtegebrek heb, mag je wel wat Chronodato’s aan mij doneren), er komt binnenkort een (letterlijk) grote aanwinst aan…

Ik heb trouwens een typefoutje gemaakt: die Tressa zou dacht ik wat nieuwer kunnen zijn met dat gladde balanswiel; maar nogmaals: dat is niet na te gaan.

Groet,
Paul

super andre…ben er een beetje stil van…wat een collectie (tu)

Je kunt een chrono en Angelus museum beginnen… Hmm, zal nog jaren duren voordat iemand anders zo veel heeft… En vooral ook zo mooi heeft. (tu)

Wat me wel opvalt is dat er maar 3 horloge’s tussenzitten op een stalen band. Terwijl er toch wel wat vintage stalen banden zijn of niet ? En ook leuk dat een Seiko 5 nog polstijd krijgt bij je !

Super collectie, Andre… Met smaak samengesteld…

gr,
Hans Mennink

Prachtige mooie collectie Andre.
Het is heerlijk om zo veel keuzen te hebben dat je bij elke gelegenheid het juiste horloge gaat dragen.
Ik vind een horloge te dragen moet de gelegenheid en de kleeding bijpassen.
vrgr.

Yuen Tai

Net als Seamaster wordt ik er eigenlijk ook een beetje stil van. WAT een collectie zeg, prachtig. En die Angelusen zijn er nog al wat zeg, ik wist dat je er veel had maar zo veel. Vooral de oude bicompax chrono’s kunnen mij altijd wel heel erg bekoren, en jou zo te zien ook. Tweede foto, eerste twee bovenaan vind ik ook prachtig, zijn dat nou Omega’s? Ik kan het net niet lezen.

In ieder geval bedankt dat je even je collectie wilde showen, ik heb er van genoten!

Coen

Coen, op de tweede fotos zijn geen Omega horloges, de eerste 2 links bovenin met zwarte wijzerplaten zijn Kirowa chrono’s uit de fifties.
op de eerste foto zijn wel 3 Omega horloges (2de van links bovenin) en de 3de en 4de rechts onderaan.

Hent,
Seikos zijn voor mij toolwatches, ik ga niet in de tuin werken met een Rolex om of iets dergelijks :slight_smile:
ik ben niet zo’n grote fan van stalen banden, zeker niet aan een vintage horloge.

Paul,
Nee, ik heb nog steeds ruimte in mijn Angelus vitrine, laatste aanwinst was deze data-alarm , leuk met die A van Angelus in de vorm van een klok op de wijzerplaat.


Angelus klokjes vind ik ook wel leuk om te verzamelen :slight_smile:

2x Poljot alarm op scherp , om me aan een afloop van een veiling te herrineren.

Heel mooi Andre!

Ik zag zelfs een Rolex Day Date… over goede smaak gesproken (tu)

En misschien is het al eens eerder gevraagd, maar wat is het dat je toch stees naar Angelus lokt? De historie misschien, of ben je gewoon gek van het design?

*is verder stil en geniet nog even van de foto’s :wink:

Interesse is begonnen met de koop van een Chronodato Jaap-Wim , Angelus was de uitvinder van de chronograaf met volledige kalender , en kwam er in 1942 mee op de markt.
Angelus was een kwalitatief goeie horlogefabrikant , en hun horloges en klokjes waren een paar jaar geleden nog goed betaalbaar voor een manufactuur merk , helaas lopen de prijzen de laatste tijd wel wat op.
ik kom nog steeds weer modellen tegen , die ik ook nog wel wil hebben, hun modellenprogramma uit het negentigjarig bestaan (1891-1980) is heel uitgebreid.

Van hun 90 jaar horloge’s heb jij alvast een klein museumpje weten te maken. :wink: (tu)

Dat ze uitvinder waren van chronograaf met voll. kalender wist ik niet. Maken ze eigenlijk tegenwoordig nog steeds horloge’s, of was 1980 het einde van Angelus. En je zegt manufactuur, maar hoe doe je dat met onderhoud dan? Lijkt me dan heel anders dan bijv. een Eta of Valjoux 7750?

Dit zijn de 2 Kirowa’s of Kirova’s Coen , vintage russen gemaakt in de eerste Moskouwse horlogefabriek.
zijn toch leuke klokkies voor rond de 200 euri ? 43mm diameter band 22mm en een Poljot caliber inside

1980 was het einde voor Angelus , wat ze tussen 1970 en 1980 gemaakt hebben was voor het grootste deel troep,
geen eigen uurwerken meer , allerlei kopieën van andere merken met quartz calibers.
lelijke retro vestzakhorloges met quartz, ze waren door de quartz revolutie het spoor volkomen bijster geraakt, zoals de meeste horlogefabrikanten in Zwitserland.
een groot deel ging dan ook failliet, totdat er een eigenzinnige buitenlander in Zwitserland neerstreek , maar dat is een ander verhaal :slight_smile:

onderhoud op zich is niet zo’n probleem (Paul K heeft er geen probleem mee), Angelus calibers zijn degelijk gebouwd en niet heel erg ingewikkeld , de onderdelen zijn wel een probleem, moeilijk aan te komen en duur. kwestie van goed zoeken en vragen bij onderdelen leveranciers.
ook zijn er veel horloges met een refinished wijzerplaat in omloop, soms aardig gedaan, meestal lelijk.


originele ““standaard”” wijzerplaat van een Angelus Chronodato met doublé kast uit de fifties,kostte toen $ 37,50