Tudor 2022 releases; tussen hoop en vrees

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Voor Rolex is er al een topic geopend. Maar omdat “Tudor” mijn stokpaardje is als het gaat over nieuwe releases, of eerder gezegd, wat ze niet releasen, open ik graag dit topic.

Op 30 maart gaat het weer gebeuren… Dan start het online event Watches & Wonders waarbij Rolex en Tudor nieuwe modellen uit de doeken doen. Maar dat betekent niet dat Tudor de rest van het jaar helemaal stil zit. Afgelopen jaar hebben we aardig wat tussentijdse releases gezien.

Terugblik 2021

  • 7 april: W&W met de grote jaarlijkse releases waaronder de zilveren en gouden BB58 en de Chrono die goed zijn ontvangen.
  • 25 mei: Tudor Black Bay Ceramic , het eerste horloge van Tudor die METAS gecertificeerd.
  • 23 juni: Tudor BB58 bronze als Boutique-Edition met als grootste innovativiteit een adjustable T-fit clasp .
  • 10 november: Tudor Plagos FXD als langgehypte langverwachte Tudor x M.N.

Nieuwe innovaties
Dat Tudor nu horloges produceert die METAS certified zijn is veelbelovend voor de toekomst en misschien wel het meest uitzonderlijke nieuws van Tudor vorig jaar. Ze komen daarmee steeds dichter in het vaarwater van Omega die tot voor kort de enige fabrikant was die gebruik maakte van de strikte certificering van METAS. Nu beperkt Tudor dat nog tot één model en waarschijnlijk bewust een model in lage productieaantallen maar ongetwijfeld dat dat verder wordt uitgebreid naar andere modellen in de toekomst.
Let wel, METAS testing is niet zomaar even het horloge op de timegrapher leggen maar een lang en uitputtend traject waar het horloge in tien dagen 8 tests moet doorstaan. Tests waaronder de afwijking bij invloed van enorm sterke magneten, power reserve, afwijking op 6 posities in diverse gangreserve, water pressure en nog een aantal andere tests.

Een andere innovatie die eruit springt is de “adjustable T-fit clasp” waardoor de bracelet on-the-fly bij te stellen is. Net zoals de Submariner en Seamaster. Maar qua uitvoering komt het dichter in de buurt van de Sub.

Een derde innovatie of beter gezegd ‘designkeuze’ van afgelopen jaar is de “exhibition caseback” die we al niet meer hebben gezien sinds de release van de North flag in 2015, tegelijk met het eerste inhouse uurwerk van Tudor.

Vooruitblik 2022
Bij Tudor zitten we altijd tussen hoop en vrees als het gaat over nieuwe releases. Zo hoopt iedereen al jaren op een BB58 GTM en bijna iedereen op de revival van de Submariner. Maar eigenlijk niemand die heeft gevraagd om een gouden BB58 op een nato bandje.

BB58 GMT
Een BB58 variant van de reeds bestaande GMT zou een schot in de roos zijn. Als Tudor het formaat en vooral de dikte van de kast weet te reduceren veroorzaakt dat ongetwijfeld weer wachtlijsten. De huidige GMT is 14.8 mm wat met de “flat-slab” case erg dik oogt. Voor het vergelijk; de BB58 is slechts 11.9 mm dik. Maar om de kast platter te krijgen moet Tudor wel met een nieuwe uurwerk op de proppen komen. Hopelijk maken ze hiervoor dankbaar gebruik van de kennis en kunde van Rolex. In theorie zou dat moeten werken want de Rolex GMT is ook slechts 12.5 mm dik.

BB58 Burgundy
De BB58 blijft het bestverkopende model van Tudor. Na de zwarte, blauwe bezel is het nu wachten op de derde kleur; rood of als je het chiquer wilt; Burgundy. Vorig jaar heeft Tudor al geëxperimenteerd met nieuwe materialen voor de BB58 waaronder goud, zilver en brons dus ik ben benieuwd waarmee ze dit jaar verrassen. Wellicht dus een stalen model met Burgundy dial en bezel of wellicht toch groen/olive-green wat al is toegepast op de gouden klatser. Ik vind de renders in ieder geval erg gaaf!

Schermafbeelding 2022-01-11 om 07.19.26

Tudor Royal en Style
De Tudor Royal is nog redelijk recent maar is niet met heel veel enthousiasme ontvangen. De modellen hebben enorm veel potentie maar lijken het nog niet waar te maken. Datzelfde geldt voor de “Style” collectie die al een stuk langer meegaat. Ik ben benieuwd of Tudor hier meer mee gaat doen.

Tudor North Flag
Onlangs zijn er nog wat North Flags toegevoegd aan collecties hier op het forum, maar de modellen zijn nu officieel opgedroogd. Tudor heeft de North Flag na 6 jaar definitief uit productie gehaald. Dat biedt ruimte voor iets nieuws!

Tudor Submariner
2023, Milsub. Meer zeg ik niet.

b9e262d259f0c1e5a8fd07a0a4e90604357d7f68_2_599x500

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën voor de aankomende Tudor releases van 2022. :partying_face:

75 likes

Een nieuwe Ranger zou niet misstaan. BB58 in een ander kleurtje met hun verstelbare sluiting allicht.

BB58 GMT zou effectief een schot in de roos zijn, maar ik zou er net als die milsub niet te hard op hopen :slight_smile:

8 likes

In a nutshell… lekker overzichtelijk verhaal en ik ben weer up to date! Nu afwachten! :open_hands:

2 likes

Ik denk niet dat Tudor ooit nog een Submariner uit mag brengen. En yes, ik zei mag.

Die Burgundy BB58 zou ik zo kopen, dat ziet er gaaf uit.

11 likes

Wat mij betreft een reden voor Tudor om lekker een garagebox aan de rand van Genève te huren en écht onafhankelijk verder te gaan.

4 likes

Ook dat is geen optie denk ik, maar ik snap je. :joy:

1 like

BB58 GMT zou waanzinnig zijn, maar zou de huidige BB GMT dan niet instant waardeloos zijn?
Aan de andere kant is de BB58 er ook gekomen naast de BB…

Dus vergeet mijn reactie maar, ik duim alvast!

2 likes

Of een BB58 GMT 925…

2 likes

Ik denk dat de komst van de BB58 de verkoopcijfers van de gewone BB vermoord heeft. Maar ik geloof ook dat de prik wel een beetje uit de BB GMT is, qua verkopen.
Wat dat betreft zou een BB58 GMT ze wel weer een keiharde boost kunnen geven.

3 likes

een schitterend horloge, eigenlijk de mooiste tudor die ik om mijn pols heb gehad…

1 like

Ik zou graag een 36mm ranger willen zien met aansluitende band, die 38mm was een aanfluiting.

Als ze dat maken, zal dat nog beter zijn dan een explorer.

Dat betekend dat ze het niet gaan maken :joy:

3 likes

Mooi overzicht en prima verwoord… complimenten
Ik ben weer up to date.

Would buy.

2 likes

Haha ja, die was echt om te janken.

1 like

Een BB58 met crownguards, ceramische bezel en dan de oyster bracelet van grote broer Rolex op. Weg met die retro meuk.
Maar iedereen zal weer hopen op een goedkope submariner. Voor blijven hopen.

2 likes

Pelagos? :laughing:

3 likes

Een 39mm Pelagos, puik plan :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:t2:

7 likes

Euhrm…… die groene plaat is onderscheidend voor de houden versie, waarom zou je er dan een goedkope stalen van uitbrengen? Beschadigt de “waarde” van de gouden exemplaren.

Graag!

Never gonna happen

[quote=“Ruud, post:19, topic:375730, full:true”]

Denk ik ook!