Tudor 2022 releases; tussen hoop en vrees

De vitrine ligt wel vol met tig Black Bay varianten. :stuck_out_tongue:

:joy: :v:

6 likes

Hou toch op :rofl::rofl:

1 like

Als het horloge er dikker van wordt liever geen zichtbodem. Zie bijvoorbeeld de Excelsior Park release, 12,85mm met stalen bodem, 13,2mm met zichtbodem, dus liever staal.

Verder is het uurwerk in deze foto niet bijster verheffend. Dus als het een mooi uurwerk is, prima, maar bij dit soort onafgewerkte uurwerken liever niet.

Tot slot nog even dit: Ik verwacht eerder een mooi uurwerk en een zichtbodem op een dress horloge dan op een duiker. Dus voor mij is het ook nog genre-afhankelijk.

Valt wel op dat Omega’s uurwerk leuker bewerkt is dan dat van Tudor. Bovendien is co-axiaal onderscheidender, dus daar wil ik nog wel eens zicht op hebben, want geen gewone ankergang.

1 like

Die rode letters vind ik dan weer iets ordinairs hebben. Puur smaak.

1 like

“iets mooier” ja. Alleen een open caseback in combinatie met aandacht voor afwerking anders voegt het niets toe.

Klopt, ik zie ze ook liever gewoon naturel gegraveerd, of in het goud, zoals op de Tudor. En ik moet zeggen dat de afwerking op de co-axial ook weer niet super verheffend is. Even een simpel, simpel neomatikje voor het vergelijk:

Zelfs dan heb je geen bevels op onderdelen of gouden chatons of zo, maar het is wel een horloge met glashütte striping, driekwartsbrug, volledige balansbrug, geblauwde schroeven en perlage op de achterbrug voor de helft van het geld van die co-axial.

In mijn beleving is de Tudor hier on point, gegeven het prijspunt, en is de Omega iets ondermaats. Corrigeer me daar graag in als ik dat fout zie.

Maar goed, on-topic voor de oorspronkelijke vraag: Als een uurwerk minder af is gewerkt dan die Neomatik hierboven zie ik het voordeel van een zichtbodem niet in.

1 like

Die Blackbay! Dat was me wat!

Er was een tijd dat ik Tudor echt compleet waardeerde voor de leuke modellen die ze er uitgooiden (en zich daarbij ook wel af en toe een misser permitteerden). Ik had er verscheidene. Tegenwoordig kan het me echt niet meer boeien in wat voor kleuren en maten ze nu weer een blackbay uitbrengen, of hoe ze de Pelagis draagbaar maken middels een Nato.

Ik had het nooit gedacht, maar Tudor staat niet meer op mijn lijst.

1 like

Bij deze dan.

Ik heb echt geen idee hoe jij erbij komt dat Omega ondermaats zou zijn. En Tudor on-point? Je schrijft veel tekst maar ik lees geen argumenten.

Nou, simpel. Ik heb Omega’s met een open caseback in handen gehad, en ik vind bijvoorbeeld van een AquaTerra 41 dat het een mooi horloge is, maar je betaalt 5700 list voor een uurwerk wat ik minder mooi vind dan ik voor die prijs zou verwachten.

De Tudor BB 925 versie met open case-back is 4300 Euro list. Het is een duiker van een edelmetaallegering die voor 1400 ballen minder over de toonbank gaat. Dan vind ik die Omega veel geld voor wat je krijgt in vergelijk met de Tudor. Ik zou de Tudor kopen, kort en goed.

Dat intussen de Nomos voor 3190 ballen over de toonbank gaat met een mooier uurwerk… De Co-axial is natuurlijk wel eens een ander echappement, de Tudor is robuust en de Nomos is maar 3,2mm dik. Intussen zijn ze allemaal erg goed waterdicht.

Ik geef toe dat de Nomos lume kut is. Die krijg je van me.

2 likes

Maar wees dan eerlijk. Want niemand betaalt list voor een Omega Aqua Terra. Anders dan Tudor ‘momenteel’. En puur een vergelijk maken op basis van geld, of “ballen” zoals jij het noemt vind ik maar magertjes. En daarmee doe je Omega tekort.

Ik vind zowel Tudor als Omega erg mooie merken en mooie horloges maken. En ik weet vrijwel zeker dat ik dit jaar weer een Tudor ga kopen. Maar ik waardeer ze beide om hun eigen karakter. Omega heeft het zich met de huidige modellen Seamaster en Aqua Terra niet makkelijk gemaakt met de verschillende design-elementen maar allemaal perfect uitgevoerd. Neem de keramische dial met laser-gegraveerde golven en de indices van 2 meter hoog. Dat vind ik knap.

5 likes

Je bent zelf saai :sheep: :dash: :rofl:

Tudor, the Black Bay company. :sweat_smile: Benieuwd of ze daar dit jaar verandering in gaan brengen.

3 likes

Omega poept gewoon 100.000 modellen en variaties uit en dan zit ee voor iedereen wat bij.

De lijn en consistentie die er bij Tudor in zit is inderdaad anders. Je kunt dat saai noemen ja. Maar doe mij maar een BB58 GMT danku :wave:

Doe mij eens een black bay zonder die standaard geometrische verzameling op de dial: bal, blok, driehoek. (Ok ik mix 2d en 3d…)

Of is het dan geen Black Bay meer?

100.000 modellen

Allemaal gelimiteerd op ongeveer 10 000 stuks.

1 like

En nooit uitverkocht tenzij iemand er een Snoopy op tekent :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ook maar een mening.

Nou nou nou… Het zijn wel fraaie kunstwerkjes die uitgepoept worden. Ik vind het van Tudor makkelijk, het is veel van hetzelfde model in mijn ogen

2 likes

Betaalde ik ook niet voor de Nomos. Die ging met zo’n 20% omlaag op Chrono24, gewoon in Duitsland, in nieuwstaat. Als ik de AT er bij pak zie ik een minimumprijs van 5200 ballen staan. Da’s veel, veel meer dan mijn 2450 voor de Ahoi. :slight_smile:

4100 ploft ie op je mat. Da’s minder korting dan de AT en Nomos, maar goed:

2450 — 4100 — 5200.

Mijn argument blijft nog steeds hetzelfde. Ik vind dat je voor 5100 een iets cooler uurwerk mag verwachten.

Ik vind het wat druk, maar we hadden het niet over de wijzerplaat. We hadden het over de staat van het uurwerk in verhouding tot het prijspunt.

En daar ken je mijn ongewijzigde mening over. Je kunt het daar niet mee eens zijn, uiteraard, maar mij overtuig je op dit moment niet.

De Black Bay 925 is zo verschrikkelijk niet saai als je 'm in het handje hebt. Prachtig. In al z’n eenvoud en rust is het echt een overtuigend mooi horloge. Ik kreeg koopneigingen, en da’s iets wat ik bij geen enkele Bond SMP of AT ooit gevoeld heb.

De Seamaster 300 daarentegen, met bol glas en skinny bezel. Da’s een mooi apparaat. En die koop je voor 4500, wat ik al beter vind voor de hele package.

1 like

Het valt me op dat jij echt maar een ding kan zeggen over Tudor en dat is telkens “het is saai”. Probeer je mening eens te onderbouwen want ik denk nu alleen maar wat zijn jouw bijdrages hier saai en nietzeggend :slight_smile: