Rolex staat al jaren aan de top van de apenberg voor wat betreft horloges. Menig forum lid heeft een Rolex als ultiem doel om ooit eens te bezitten in zijn of haar collectie.
Tudor het merk dat in 1926 is opgericht door Hans Wilsdorf (ook de oprichter van Rolex) ging vanaf 1946 voor het eerst horloges echt produceren. In 2009 is het merk “herboren” een frisse wind nieuwe modellen een wederopstanding van weleer.
Eigenlijk gaf Tudor in 2009 het startsein voor een nieuw tijdperk, geïnspireerd door de grote broer Rolex hebben ze in de afgelopen 9 jaar verschillende hommages kijkende naar Rolex met succes uitgebracht.
Op het forum wordt Tudor wel eens gekscherend (of met volledige overtuiging) een poor mans Rolex genoemd, gezien de link en de onderlingen prijsverschillen een begrijpelijke eerste reactie. Maar ik denk dat de “wederopstanding” van Tudor in 2009 een ingeving van Rolex is geweest, innovatie (smartwatch) nieuwe modellen etc om uiteindelijk door Rolex “overgenomen” te kunnen worden (de ideeën niet het merk)
Tudor voorziet mijn inziens dus veel potentie richting de toekomst met op dit moment nog betaalbare uitgaves in hun collectie.
Als we gaan kijken naar de prijsontwikkeling van Rolex op dit moment van in dit geval de Rolex Submariner
Dan gaan daar verschillende gedachten van de ronde, het is een zeepbel welke op het punt staat te knappen, de rek zal er nu wel een beetje uit zijn, de bodem/plafon is inzicht etc. etc. maar is dat zo? Ik heb geen glazenbol en eerlijk is eerlijk ik volg Rolex onvoldoende om hier überhaupt een goed oordeel over te geven.
Wel zie ik dat e prijzen van nieuwe Rolexen blijven stijgen, en dat de wachttijd oploopt even bij een AD naar binnen stappen en naar buiten lopen met een nieuwe Rolex is uitgesloten.
Waarom denk ik dat een Tudor een smart mans Rolex is? Ik denk dat de zeepbel van Rolex alles behalve op knappen staat en dat de prijsstijgingen/waardevermeerdering zal blijven aanhouden, de schaarste wordt groter en de wachttijden langer. Vanuit dit oogpunt zullen mensen opzoek gaan naar (betaalbare) alternatieve waarbij de levertijd normaal is. Als Rolex je aanspreekt dan is het goed mogelijk dat Tudor dit ook doet (uiteraard kan een ander merk je ook gaan bekoren)
De vraag naar Tudor zal toenemen, de prijzen zullen stijgen over een langere periode. Ik denk dat wanneer de ontwikkeling op deze wijze voort blijft gaan de uiteindelijke waardestijging van Tudor procentueel een stijvere curve zal laten zien dan Rolex (Rolex heeft de piek al gehad)
Dus is een Tudor wellicht toch een smart mans Rolex op de langere termijn?