Tudor a smart mans Rolex?

Rolex staat al jaren aan de top van de apenberg voor wat betreft horloges. Menig forum lid heeft een Rolex als ultiem doel om ooit eens te bezitten in zijn of haar collectie.

Tudor het merk dat in 1926 is opgericht door Hans Wilsdorf (ook de oprichter van Rolex) ging vanaf 1946 voor het eerst horloges echt produceren. In 2009 is het merk “herboren” een frisse wind nieuwe modellen een wederopstanding van weleer.

Eigenlijk gaf Tudor in 2009 het startsein voor een nieuw tijdperk, geïnspireerd door de grote broer Rolex hebben ze in de afgelopen 9 jaar verschillende hommages kijkende naar Rolex met succes uitgebracht.

Op het forum wordt Tudor wel eens gekscherend (of met volledige overtuiging) een poor mans Rolex genoemd, gezien de link en de onderlingen prijsverschillen een begrijpelijke eerste reactie. Maar ik denk dat de “wederopstanding” van Tudor in 2009 een ingeving van Rolex is geweest, innovatie (smartwatch) nieuwe modellen etc om uiteindelijk door Rolex “overgenomen” te kunnen worden (de ideeën niet het merk)

Tudor voorziet mijn inziens dus veel potentie richting de toekomst met op dit moment nog betaalbare uitgaves in hun collectie.

Als we gaan kijken naar de prijsontwikkeling van Rolex op dit moment van in dit geval de Rolex Submariner

Dan gaan daar verschillende gedachten van de ronde, het is een zeepbel welke op het punt staat te knappen, de rek zal er nu wel een beetje uit zijn, de bodem/plafon is inzicht etc. etc. maar is dat zo? Ik heb geen glazenbol en eerlijk is eerlijk ik volg Rolex onvoldoende om hier überhaupt een goed oordeel over te geven.

Wel zie ik dat e prijzen van nieuwe Rolexen blijven stijgen, en dat de wachttijd oploopt even bij een AD naar binnen stappen en naar buiten lopen met een nieuwe Rolex is uitgesloten.

Waarom denk ik dat een Tudor een smart mans Rolex is? Ik denk dat de zeepbel van Rolex alles behalve op knappen staat en dat de prijsstijgingen/waardevermeerdering zal blijven aanhouden, de schaarste wordt groter en de wachttijden langer. Vanuit dit oogpunt zullen mensen opzoek gaan naar (betaalbare) alternatieve waarbij de levertijd normaal is. Als Rolex je aanspreekt dan is het goed mogelijk dat Tudor dit ook doet (uiteraard kan een ander merk je ook gaan bekoren)

De vraag naar Tudor zal toenemen, de prijzen zullen stijgen over een langere periode. Ik denk dat wanneer de ontwikkeling op deze wijze voort blijft gaan de uiteindelijke waardestijging van Tudor procentueel een stijvere curve zal laten zien dan Rolex (Rolex heeft de piek al gehad)

Dus is een Tudor wellicht toch een smart mans Rolex op de langere termijn?

10 likes

Tudors zijn ook niet gratis, kosten ook een hoop geld en dan heb je nog steeds geen Rolex. :wink: Voor mij is het een beetje een net niet merk.

4 likes

Sowieso, ook nu al!

Wat mij betreft is Rolex middensegment en Tudor daar onder op niveau Omega

2 likes

Ah daar is het kwartaallijks Rolex vs Tudor topic!

19 likes

Ik vind mijn BB rouge mooier.
Puur om het feit dat het niet zo’n drukke GMT is, maar wel met een prachtig diep rode bezel.

Dat heeft Rolex gewoon niet.

1 like

Ja dat is de beste reden om een Tudor te kopen, omdat je hem mooi vind. Niet omdat je een Rolex te duur vindt. Want 2-3k wat een Tudor kost is verder ook niet te rationaliseren en veel te duur.

3 likes

Nou, ik heb van 100/200 euro tot aan 5K in de horloge box.
Tudor zit wat mij betreft precies op wat ze mogen & moeten kosten.

Stuk beter afgewerkt dan een Oris. Minimaal vergelijkbaar met een Omega.

Overigens is er boven de 1K niks te rationaliseren, toch?!
Behalve de handbewerkte pareltjes.

4 likes

Ja dat zal best maar uberhaupt een horloge van 2-3k is gekkenwerk. Dat doe je alleen voor een gevoel, niet rationaliteit of specs.

2 likes

Dat is niet mijn intentie van dit topic, ik ben bang dat Rolex voor mij iig onhaalbaar gaat worden zonder financieel onverantwoorde risico’s te nemen. En wanneer Tudor horloges kan/mag uitbrengen in de lijn van Rolex (andere merken zouden dit een hommage noemen) dan zouden die mij toch ook moeten kunnen bekoren.

1 like

Hoezo onhaalbaar?.. gewoon sparen💪🏽

Off-topic

ik heb een dure vrouw, en twee dure dochters… kan overwegen bij ze weg te gaan … keuzes keuzes…

1 like

Zoek eens een grafiek van de prijsontwikkeling van de Tudor Sub. Daar zie je ongetwijfeld een vergelijkbaar beeld.

2 likes

Als je dochters eerdaags het huis uit zijn kan je een Rolex per jaar kopen opeens :grin:

3 likes

Lijkt mij niet, bij Tudor heb je een normale afschrijving die je bij Rolex niet ziet (lees: er is 7dagen geleden een BB uit 2016 voor EUR1950 verkocht op dit forum, nieuw prijs was EUR3500 dacht ik).

2 likes

Wat is dan topsegment volgens jou

Lange?

1 like

Dat is nog duurder :wink:

1 like

Leuk topic he👌

2 likes

Waar moet ik aan denken?

1 like