Tudor BB58 en heet water

Wellicht een domme vraag, maar ik waag het erop…
Heb mijn BB58 nu een dik jaar en gebruik het als een echte toolwatch. Dat wil zeggen: ik draag ze quasi constant, ook bij het sporten, tuinieren etc.

Nu heb ik op dat jaar al enkele (3 geloof ik) keren meegemaakt dat ze plots enkele minuten (tot 10 of zelfs meer) achter loopt. En dan bedoel ik dus: opeens en niet geleidelijk aan.

Toen probeerde ik te raden wanneer het voorviel en ik vermoedde na een heet bad. Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn, maar toevallig iemand dezelfde ervaring met een BB58? Al dan niet na een heet bad?
Ga ze sowieso eens laten nakijken van zodra de juweliers terug open mogen, maar wou toch al eens polsen bij de andere forumleden.

Verder trouwens nog steeds ontzettend blij met het horloge :blush:

2 likes

Je zou ook moeten kunnen douchen met een duikershorloge dus dat betwijfel ik. Een paar keer warm water moet geen probleem zijn, maar vaak onder een hete douche kan er wel voor zorgen dat bepaalde delen uitzetten, waardoor er water in het uurwerk kan komen.
Ik zou eerder denken aan dat hij te veel klappen op heeft gevangen tijdens het sporten.

Gebruik mijn 58 ook dagelijks, is ook mee gegaan naar Italië. En doe er alles mee. ( behalve echte verbouwingen en stenen sjouwen) maar uurwerk geeft geen krimp en loopt eigenlijk altijd prima :ok_hand:

8 likes

Dat zou niet moeten gebeuren. Tenzij je wellicht zo warm in bad gaat dat je er zelf ook slecht van gaat lopen.

19 likes

Dat zou ik doen. Even doormeten etc.
Ik heb met eerdere Tudors nooit problemen gehad behalve één keer met een nagenoeg nieuw MT5612 uurwerk (Pelagos), toen bleek de smering niet oké waardoor er soms een enorme afwijking was. Was ‘af fabriek’ al niet oké bleek later.

Terecht, is een fraaie Tudor! :ok_hand:

2 likes

Warm water lijkt mij geen probleem tenzij je met kokend water doucht :wink:

Ik denk eerder dat het horloge gedemagnetiseerd moet worden echter loopt de afwijking daarbij geleidelijk op en niet zo abrupt

Is douchen rond de 38 graden een probleem voor horloges? Daar moeten ze wel mee om kunnen gaan toch?

Dit is geen normaal gedrag voor een uurwerk in een duikhorloge als de Black Bay 58.

1 like

Neen.

De uitzettingscoëfficiënt van staal is 12 tot de min zesde, oftewel een stuk staal van een meter wordt 12 micrometer langer bij een graad temperatuurstijging. Een horloge van 40mm wordt elke graad dat het warmer wordt dus 480 nanometer groter.

Nanometer.

5 likes

ik heb die van mij een paar weken geleden per ongeluk in de insectenlijm gelegd (don’t ask)
plakkerigheid 2.0
kokend water erover en weer shinen. loopt ongeveer 20 seconden per maand achter…

3 likes

Waarom leg je een Tudor in de insectenlijm?

10 likes

What the fuck is insectenlijm?

11 likes

Waarom lijm jij insecten? Dat is vreemd, ouwe.

23 likes

:thinking::thinking::thinking:

3 likes

Sporten = hardlopen dus dat zou toch echt geen punt mogen zijn denk ik hè?

1 like

Wel, ik dus ook. Heb het echt gekocht als dagelijks horloge en doe er echt alles mee. Behalve als ik weet dat het echt stuk kan gaan. Maar verder tuinieren, sporten, zwemmen (ook in zee).
En quasi altijd gaat dat allemaal goed, maar voor een goede 3,5k zou die quasi ook niet mogen voorvallen. Heb dit ook al eens vrij snel na aankoop gehad, maar dacht toen dat het gewoon was omdat ze in de winkel lang stil lag. Verder denk ik ook niet dat ze 70h gangreserve heeft, dat zou ik eens moeten proberen …

1 like

Insectenlijm is een middel, verzonnen door mensen. Een middel wat ooit in de markt gezet is als ongediertebestrijding in de fruitteelt. Het werkt echter voor geen meter. En je hebt nogal wat bijvangst van zeer nuttige dieren. Zie het als een atoombom. Het doodt alles. Schijnt ook goed te werken op de bankjes in het park, om blubberkonten voor bepaalde tijd mee te fixeren. Mocht dat nodig zijn.

2 likes

Bedankt, dat van die blubberkonten op parkbankjes krijg ik nu niet meer van mijn netvlies :joy:

Let me google that for you.

Maar eerst: Hoe warm is je bad? En hoe lang dompel je je horloge onder in die temperatuur? Meten is weten.

Omega heeft volgens het onderstaande blog gezegd dat ze olie gebruiken die OK zou moeten zijn bij temperaturen tussen -20 en +70 graden:

Hetzelfde blog verwijst naar de behoudender reactie van Seiko op de vraag:

Die zeggen dat horloges die warmer worden dan 35 graden inderdaad tijd verliezen. Ook wordt er gewaarschuwd voor plotselinge zeer extreme temperatuursverschillen: In de volle zon zitten smoren bij 40 graden, om vervolgens in een koud bad te duiken kan je pakkingen laten krimpen. Dus van de sauna de sneeuw in is geen goed idee.

Ik houd mijn horloges ook om in bad, maar zie het fenomeen niet. Ik lees veel in bad. Dat houdt in dat ik m’n handen boven het wateroppervlak houd, en m’n horloge dus niet verhit. Bovendien zijn mijn baden echt nooit warmer dan zo’n 45 graden. Ik kook niet graag. :slight_smile:

Iedereen die hier roept dat “warm water geen probleem is” zou eens op moeten zoeken wat de supported operating temperature van hun horloge is. Ik denk dat vrijwel iedere fabrikant hier een mening over heeft.

En, zoals altijd, lijkt quartz meer te kunnen hebben dan mechanisch. :slight_smile:

Het spijt me, maar een gemagnetiseerd horloge loopt tussen de tientallen seconden en een paar minuten per dag voor. Niet achter, voor zover bij mij bekend.

Het is ook niet staal wat je horloge waterdicht maakt, het zijn pakkingen. Daarbuiten waarschuwt Seiko evengoed voor de werking van metalen delen in het uurwerk, en heeft Omega het over de olie die het smeert. Dus @Vincent1802, de pakkingen kunnen er voor zorgen dat er water binnen komt, de materiaalwerking en viscositeit van de olie hebben impact op accuratesse.

Nee, dat mag geen punt zijn.

Laat eens een bad vollopen op 50 graden, knikker dat ding er eens een uurtje in, vis het er uit en kijk eens of het effect heeft.

Drie keer herhalen (want ja, zonder een resultaat te reproduceren heb je geen geldig resultaat) en je weet meer. Ik ben benieuwd!

3 likes

Mijn eigen mening (als proffesionele leek): Zowel koud als warm water kunnen geen kwaad. Als je lichaam er tegen kan, moet het geen groot probleem zijn. Wat ik wel vermoed: plotselinge temperatuurverschillen, bijv als het horloge 30 graden is en je neemt een duik in je hete bad waar het water 60 graden is, dan kan ik mij goed voorstellen dat dit problemen kan veroorzaken. Andersom ook als je na uurtje zonnebaden (horloge met een zwarte wijzerplaat kan zomaar 70graden worden) het zwembad inspringt met water van 20 graden lijkt mij ook niet gezond.

Dat plotselinge temperatuurverschillen slecht voor horloge zijn, staat letterlijk ook in de boekjes van vele toolwatches (waaronder Rolex, Omega).