Tudor Black Bay alternatieven

Hey,

Ik studeer en ben sinds kort op zoek naar mijn eerste goeie horloge. Mijn budget ligt ongeveer rond de 1000 euro. Zoals de titel al verklapt vind ik de Tudor Black Bay horloges erg mooi en zoek ik iets wat er op lijkt (maar dan binnen mijn budget). Zowel de Black Bay 58 als de 36 zijn horloges die ik erg mooi vind.

Ik had de Hamilton khaki navy scuba auto op het oog, maar ik vind persoonlijk de datum aanduiding niet heel aantrekkelijk.

Alvast bedankt voor het advies!

2 likes

Kijk eens naar Longines. Conquest, of Hydroconquest.

4 likes

Als de BB in je hoofd zit ga je nooit tevreden zijn met het alternatief en dat is niet erg. Ga je gewoon voor betalen maar geniet er wel van. Volgens mij zag ik een Oris voorbij komen die wel wat weg heeft van de BB58

7 likes

Ik kan me voorstellen dat het geld “brand” in je zakken. Als je echt voor de Tudor BB bent gevallen, dan blijft dat altijd in je achterhoofd zitten.

Advies: spaar door en probeer over een tijdje een 2e hands BB te scoren.

6 likes

Herkenbaar. Ben zelf ook wel gecharmeerd van de retro modellen zonder datum en zonder crownguards.

Vind zelf de Oris Divers 65 een tof alternatief voor de bb58. Als alternatief voor de bb36 zou je eens naar de Smiths everest kunnen kijken. Ook Christopher Ward timmert lekker aan de weg:

https://www.christopherward.eu/c65-sandhurst-series1-1

3 likes

1000euro weggooien aan een alternatief of een hommage gaat je niet vrolijk maken denk ik. Kan je beter sparen tot de echte tudor BB58 of de 36.

Invicta 1953 zou je als goedkope oplossing kunnen kiezen die is 100euro.

4 likes

Doorsparen. Uiteindelijk wil je hem toch en heb je heel veel geld verspild door in te leveren op je oude horloge. Spreek uit ervaring. Als ik me had kunnen beheersen had zo een 8000 bespaard in 12 jaar koopdrift. Maar uiteindelijk werd ik wijzer…

een BB36 zou je voor 2200 kunnen krijgen je zit al op bijna 50%. Hou vol.

4 likes

Heb zelf nu de '58 maar hiervoor de 65 in Movember uitvoering. 40 mm ook gouden wijzers stalen band vergelijkbaar met die van Tudor… Echt een heel mooie kast en was er zeer tevreden over. En dat voor 1/3 van de prijs :grin:

De '58 is 1 mm kleiner maar draagt echt kleiner door nog kortere lug afstand.

11 likes

Kijk eens op:

Hebben modellen in de stijl van de 58 en 36.

1 like

Dat.

En dat.

A friendly word of advice: doe het niet. Tel hooguit 100 euro neer voor -bijvoorbeeld- genoemde Invicta en houd het leeuwendeel in je pocket zodat je over een tijdje wel je droomhorloge kunt kopen.

Op veel horlogespul schrijf je veel af en dat is zeker met beperkt budget ontzettend zonde. En niet om te pochen maar for real: ik verlang wel eens terug naar de tijd dat ik voor dit soort luxeproducten moest sparen. Het begeren is dikwijls zoveel leuker dan het bezitten. En wie weet wat er tijdens het verder sparen nog aan ander leuk spul voorbij komt…

Veel plezier verder met deze gevaarlijke hobby :sunglasses: !!

2 likes

Kijk eens bij NTH

De barracuda vintage gilt is een ‘behoorlijke’ Hommage. De Amphion vintage Gilt heeft meer een eigen gezicht.

4 likes

Kom op. Dit wil je toch niet.

Het beste advies is doorsparen, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet kunt of wil.

Ga dan voor iets met een eigen smoel, zoals de Oris. Of dat Franse ding van Baltic.

Ik heb trouwens zelf ook een BB58. Heb er ook op moeten wachten en dat was het waard. Ik heb verder alleen horloges van onder de 1000 euro. De ruime meerderheid daarvan draag ik met bijna net zo veel plezier. Ik ben blij dat ik niet een horloge dat ik minder graag wou heb gekocht voor 1000+.

Als je niet de wereld te besteden hebt, ga dan voor die ene beuker.

4 likes

Wat is de beste plek om te kijken naar tweedehands horloges?

2de hands in goeie conditie betaal je 250 tot max 500 minder.

1 like

Doorsparen, zoals al meer gezegd hier :slight_smile:

Heb zelf de BB41 en het is echt een geweldig horloge. Soms komt ie 2ehands langs, dan kun je de BB36 voor rond de €1500 wel oppikken denk ik. De tussenoplossing gaat je qua afschrijving alleen maar meer geld kosten.

3 likes

Dan zou ik voor een Oris 65 gaan.

2 likes

Tip; koop een invicta 1953. Ja, het is maar een invicta, maar een leuk ding.

Zowel de tudor als de invicta zijn gebaseerd op de Rolex submariner. De bb in dit geval op het model uit (volgens mij) 1957 en de invicta op die uit 1953, de eerste die zich submariner liet noemen.

Invicta maakt geen deuk in je budget, want met een beetje mazzel heb je er een voor het inkoopprijsje van een actie laatst op het forum (€95). Dus, heb je een horloge die voor een fractie van de prijs, wel eerlijke hommage en geen vieze replica. Daarnaast, je lacht flink met dat ding want hij is best okee, zeker voor zijn prijs en je spaart rustig door met je spaarcentjes grotendeels in tact voor de tudor.

De invicta is in dit geval denk ik zelfs nog behoorlijk waardevast, want buiten het forum gaat dit model soms gewoon voor de nieuwprijs (€145) van de een naar de ander en vanwege de gewildheid misschien zelfs wel er overheen, maar in elk geval niet ver daaronder.

4 likes

Dit dus. Geduld hebben, doorsparen en een BB kopen.

2 likes

OK, hier komt een rijtje vintage ogende duikers die in de BB58 categorie vallen:

• Oris Sixty Five
  • Rado Captain Cook 38
  • Baltic Aquascaphe
  • Christopher Ward C65 Trident Vintage
  • Eza Sealander

Ik kan zo doorgaan. :slight_smile: Er zijn er genoeg, ook van een tweede Frans merk wat me even ontschiet, dan is er de Halios Seaforth II nog als je een gebruikte kunt vinden… Allemaal horloges die ik linksom of rechtsom geiniger vind dan de BB58, want geen vokking snowflake wijzers. Ik gruwel daarvan.

:slight_smile:

8 likes