Tudor Black Bay een echte gilt dial?

Nav deze post Review NTH Amphion Vintage Gilt Date vroeg ik me af of de Tudor Black Bay e.a. zogenoemde gilt wijzerplaten ook echt op die manier gemaakt zijn, of dat het (tegenwoordig) een printje is?

Kan me vergissen maar volgens mij wordt de plaat gewoon bedrukt.

1 like

Foto’s kunnen altijd een beetje vertekenen, maar op close-ups lijkt het voor mij in ieder geval of de goudkleur erop is gedrukt, en niet een zichtbaar deel van de ondergrond van de wijzerplaat is:

2 likes

Na wat googelen kwam ik erachter dat de Black Bay geen gilt relief dial heeft maar inderdaad een bedrukte dail. Ik vermoed dat ze dat gedaan hebben omdat de meeste liefhebbers tegenwoordig fan zijn van opgelegde uren-indexen en die combi lijkt mij lastig en wat overbodig.

Ik heb deze info hier gevonden;

Daarnaast denk ik dat, in tegenspraak tot bovenstaand artikel, de gilt relief techniek in het verleden voornamelijk werd toegepast omdat ze toen niet zo strak konden bedrukken als tegenwoordig. De BB heeft namelijk een haarscherpe print.

Wellicht kan iemand met meer kennis van vintage horloges beter uitleggen waarom die techniek vroeger wel werd toegepast en tegenwoordig vrijwel niet meer.

Hier kan je overigens nog moderne Rolexen bestellen met de oude techniek;

Overigens best cool dat mijn NTH wel zo’n dail heeft. Blijkt toch best bijzonder. :blush:

3 likes

Hmm… blijkt dat gilt dails voornamelijk door Rolex aficionado’s wordt gebruikt. Galvanic dail blijkt dezelfde techniek en daar maken, ook tegenwoordig nog, meer merken gebruik van.

Je kan het maar weten…:hugs:

2 likes