Voor de experts. Ik overweeg een Tudor Heritage Black Bay te kopen. Ik twijfel of ik het ‘oude’ model (NOS - ergens 2015) met de gemodificeerde ETA moet nemen of die met het nieuwe Tudor manufacture uurwerk MT5621. 'Tuurlijk zitten er nog wel wat verschillen tussen ‘oud’ en ‘nieuw’ maar die doen er voor mij nu niet even toe. Iemand ervaring en met de MT5621? Of slechte ervaringen met de Tudor gemodificeerde ETA? En los van technische overwegingen, wat zijn de ideeen over prijs (aankoop - ETA @ discount??) of mogelijk toekomstige restwaarde (koop niet om te flipperen maar toch…). Graag jullie visie!
Ik ben geen expert, maar wel al jaren Tudor eigenaar: voorheen Hydronaut oude model uit 2005 en momenteel een Black Bay Heritage uit 2014. Ook mijn vrouw heeft een Tudor; een Hydronaut ouder model uit begin jaren 2000.
Wij zijn zeer tevreden over zowel de oude Tudors als de nieuwe Black Bay uit 2014.
Ze hebben allen ‘Getudorizeerde’ ETA uurwerken in de kast, welke het naar ons oordeel perfect doen.Die van mij loopt zelfs op enkele seconden per dag nauwkeurig.
Met het nieuwe in house uurwerk heb ik nog geen ervaring, maar Tudor kennende zal dat vast zeer goed in orde zijn
Er is al veel geschreven over voor/nadelen van het oude model tov van die met het manufactuur uurwerk.
Heb zelf afgelopen oktober nog voor de "oude " gekozen. Het prijsverschil vond ik op dat moment te groot. Ook het oude logo sprak mij meer aan, door de deksel zie je ook niets van het uurwerk
De prijzen voor de versie met ETA uurwerk zijn aantrekkelijk. De korting op het nieuwe model is nog niet zo groot. Zal misschien veranderen als de oude voorraad op is. Bij juweliers zie ik ze trouwens gebroederlijk naast elkaar in de etalage staan… het blijft natuurlijk een prachtig horloge.
Verschil in restwaarde zal de toekomst leren. Succes met je keuze.
Ik prefereer de ETA versies vanwege:
Het logo (de roos hoort bij tudor Heritage vind ik)
De ronde tekst
De vlakkere deksel
Eenvoudig te servicen
Prijs
Of de nieuwe stalen band een verbetering is weet ik eerlijk gezegd niet.
ETA versie!
Het logo met de roos (authentieker voor een retro-model als de Black Bay), mooiere stalen band, iets dunnere kast dan de nieuwere versie.
De mijne loopt netjes, minder dan 2 seconden per dag afwijking…
Hi, ik zat ook in hetzelfde schuitje. Zie link hieronder. Er is al heelveel overgezegd
Ik ben voor eta gegaan
Ik trek die van mij er ook ff bij, nu we toch bezig zijn:
Persoonlijk vind ik het ETA model ook mooier, maar over smaak is het moeilijk discussiëren altijd
Foto is van een eerdere dag
Heerlijke klok. Iets dikker dan het oude model maar de rechte tekst maakt een hoop goed mijn inziens
Ik heb de oude en die loopt ook zeer nauwkeurig. Dikker zou voor mij ook niet hoeven
Ik zou altijd voor een manufactuur uurwerk gaan maar in dit geval niet! Ik heb zelf een BB red gehad (eta) die perfect liep maar daarom geef ik je niet dit advies. De BB is echt de nieuwe classic van Tudor(revival). Die gaan ze nooit meer met een ETA maken en dus worden degene met ETA uurwerk uiteindelijk meer een collectors item en dus meer waard!
Voorbeeld, Patek Philippe had een horloge waar maar 1 of 2 in rvs gemaakt werden en de rest in goud. Die die rvs PP is nu veeeeeeeel meer waard.
Voor de werking van het horloge hoef je de ETA ook zeker niet te laten liggen.
Groeten van een in principe manufactuur uurwerk fan.
Ik heb beide versies om de pols gehad bij Schaap en Citroen. Ik vond de manufactuur te dik en ook de rivets in de stalen band niet zo fraai.
Uiteindelijk voor de ETA gegaan via het forum. Uurwerk loopt zeer goed, doet niet onder qua nauwkeurigheid voor mijn Speedy.
als je voor de blauwe ga, dan zal ik de nieuwe nemen. de Tudor schild, rechte teksten maakt het iets meer af. Het is sportieve, vrije tijds en modern.
Nog even mijn BB erbij plaatsen
Grappig, ik wilde een antwoord typen maar bedacht me toen dat ik dat in de thread waar @kenleaf naar verwees, al gedaan had. Blijkt dat mijn mening in deze niet is veranderd:
'Ik heb hier zelf ook over nagedacht. De voordelen van de oude zijn voor mij dat 'ie:
- een iets mooiere (niet-rivited) band heeft
- een iets mooiere dial heeft (ik vind de smiley text en het roos logo cool)
- in de toekomst vast zeldzamer is (nog geen jaar op de markt geweest)
Toch zou ik voor de nieuwe gaan. Het in-house uurwerk vind ik supercool, en een soort van volwassenheid van het merk.’
Heb een tijd de oude gedragen met heel veel plezier, mijn inziens nog steeds top in dat segment.
Stoorde me lichtelijk aan de ronde tekst (pas nadat het hier gelezen had) maar het roosje vind ik dan wel weer toffer dan het schild.
Wat is het prijsverschil eigenlijk?
Dank voor alle tips en suggesties! Keuze is nu met meer argumenten en emotie nog moeilijker geworden…
Haha dat was the verwachten
Lang leve de ‘bijwerkingen’ van het Horlogeforum!
Troost je maar met het feit dat je met welke BlackBay dan ook een goede keuze maakt
Eigenlijk is alles al gezegd. Ik heb zelf de oude gehad met ETA uurwerk, deze liep zeer goed!
Ook vind ik de band mooier dan bij de nieuwe.
Ik heb de nieuwe versie nooit om de pols gehad maar een dikkere kast lijkt me geen pre.
Hier nog een plaatje van mijn ex
Prachtige klok! Geen last van ‘sellers remorse’ ?