Tudor: het nieuwe Steinhart?

Met de nieuwe releases van Basel 2018 valt mij op dat Tudor steeds meer teruggrijpt op de oude modellen van Rolex. Ik begrijp dat Tudor als dochtermaatschappij van Rolex een bepaald recht heeft op deze ontwerpen maar meer een eigen lijn varen zouden ze ook kunnen doen. Misschien is de enorme populariteit van de Black Bay-modellen ingegeven door het idee om op een legitieme manier een Rolex-hommage te dragen? Zeker hun nieuwe Black Bay GMT-pepsi geeft me het idee van een Rolex GMT-Master “light”.

3 likes

Dat zie ik anders. De enige overeenkomst die ik tussen deze modellen zie is die kleurstelling van de Bezels. Het is zelfs zo dat het Tudor inhouse uurwerk met een gangreserve vrij uniek was toen de bb uitkwam… Rolex heeft met de nieuwe generatie Tudor gevolgd met deze specificatie … Tudor doet het mi goed en is op weg een eigen gezicht te creeeren. Wat Rolex natuurlijk beter doet is de waardevastheid , dar zal Tudor nooit tegenop kunnen. Uiteraard zou ik zelf ook kiezen voor de Rolex… maar is de prijs nog wel redelijk te noemen… blijkbaar wel , mensen betalen het er voor. De stelling dat Tudor de nieuwe Steinhart wordt deel ik persoonlijk niet, zij kopieerden de Rolex gewoon 1 op 1, dit doet Tudor (voor mij) duidelijk niet.

5 likes

Tudor nieuwe Steinhart. In tegendeel. Hebben duidelijk een eigen smoel is mijn mening

7 likes

Zelfde kleur en vier wijzers en meteen is het een hommage? Nee. Duidelijk verschil tussen Tudor en Rolex. Nu meer dan ooit.

Om nu de vergelijking te maken met Steinhart is ronduit beledigend voor Tudor en een zeer onterechte veer in de bips van de Steinhart Copyshop.

13 likes

Ik volg hem wel een beetje. Een GMT is één ding, maar om dan meteen de Pepsi kleurstelling dan ook maar mee te nemen gaat me een beetje ver. Juist als je zo dicht tegen Rolex aan zit.
Gelukkig heeft de BB een heel andere kastvorm waardoor het nooit een echte Rolex hommage zal worden, maar een afwijkende kleurcombi zou ik persoonlijk een goed idee hebben gevonden.
Puur om de eigen smoel van Tudor te handhaven.

3 likes

Mijn idee is net dat Tudor goed op weg is om opnieuw een stevige positie te verwerven in de markt met voor mij toch een duidelijk eigen gezicht.

Ik snap TS wel. Op zich lijkt Tudor zich aardig goed te positioneren maar de GMT Pepsi had voor mij echt niet gehoeven. Ik vind dat echt een net-niet Rolex 16710. Maar ze zullen er vast (veel) meer horloges door verkopen dus tja… marktwerking heet zoiets.

Ik zie toch meer verschillen dan gelijkenissen …

6 likes

Denk dat Tudor meer teruggrijpt naar het verleden met zijn aluminium Pepsi bezel waar Rolex meer toekomstgericht bezig is. Dus de bezel op de Tudor is aluminium en de Rolex bezel keramiek.

Ben nog ff mijn tenen aan het rechttrekken, die stonden gekromd toen ik de titel van dit topic las.:face_with_raised_eyebrow:

Tudor maakt zich met deze nieuwe lijn ook verder los van Rolex en krijgt meer en meer een eigen identiteit.

2 likes

Eh… kijk eens goed nog.

2 likes

Bezel (mat en minder ‘vertanding’), geen crownguards, snowflake wijzers, geen loep, …
De Tudor heeft voor mij toch een ander gezicht en is zeker geen schaamteloze kopie zoals een Steinhart.
Alles met een Pepsi bezel een kopie noemen is voor mij onterecht.

3 likes

Tudor blijft toch ook een geweldig merk. Heel mooi top kwaliteit.

Dan nog niet te spreken over de kastvorm… deze is totaal anders.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Maar…

… dat dit soort geluiden de kop op steekt viel te verwachten. Natuurlijk is de Tudor meer vintage geïnspireerd en ziet deze er heel anders uit maar dat het zustermerk van Rolex dit horloge juist dit jaar uitbrengt is vragen om kritiek.

1 like

Eens.

Ik vind die 58 echt een mega goede move, 39mm en 11.9 (!) hoog. Dat is kleiner dan een 14060 :+1:

En dit is een guilty pleasure:

10 likes

Ah, zo isie idd wel erg gaaf

1 like

Tudor GMT staat hoop op de wishlist

1 like

Nah niet helemaal mee eens, 1 op 1 kopieren is wat die chinese toko’s doen die voor 3/400€ een “Rolex” verkopen die voor een leek bijna niet te onderscheiden is van een echte, laatst op youtube nog een vergelijking gezien, dat is in mijn ogen kansloos.
Steinhart doet er (net als Tudor) in ieder geval z’n eigen “sausje” overheen. (niet naam/tekst op uurwerk/rolex rondom/etc kopieren).
Zijn wel meer horloges die “lijken” op Rolex (en andere A merken) die gemaakt worden door merken als Seiko, etc bijvoorbeeld.

2 likes

Ik denk dat Tudor het nieuwe Steinhart noemen een brug te ver is, alleen al omdat ze in totaal verschillende prijscategorieën figureren. Anderzijds valt het wel op dat Tudor gretig teruggrijpt naar het rijke verleden van Rolex, maar er toch nog wel een eigen smoelwerk aan geeft. Ik denk dat het marketingdepartement een aha-erlebnis heeft gehad en heeft ingezien dat er een grote vraag is naar de vroegere Rolex-modellen, maar dat de vintage exemplaren (veel) te duur zijn voor de meest aspirant-eigenaars. Op die manier fietst men wel een groot gat dicht.

1 like

Dit topic lijkt op een reactie van een Rolex fan die zich wat onrustig voelt bij het succes van Tudor .
Kon hij in het verleden nog wat smalend lachen om Tudor met eta ( ik heb zelf 5 rolexen gehad , waarvan 4 nieuw gekocht ) en deelde die gedachte een beetje .
Nu met het nieuwe Tudor uurwerk en voor mij als Rolex liefhebber ben ik over die voormalige gedachte heen en heb een Tudor BB heritage aangeschaft .
Dat voelt ouderwets goed zal ik maar zeggen :wink:

Ik heb zelfs een beetje het idee dat Rolex nu indirect wat dingen kan polsen in de markt en straks ook gaat komen met uurwerken met een langere gangreserve en meer hommages aan hun verleden .

Voor mij zijn Tudor en Rolex al lang verbonden , sinds de jaren 40 en alleen al om die verbondenheid moet ik glimlachen om de titel van dit draadje .

2 likes