Tudor Only deel VII

grade 5 verwerken gecompliceerder? misschien de reden dat de sluiting bij de normale pelagos ander materiaal is

1 like

25 likes

Ja wel gedeeltelijk mee eens. Alleen begrijp ik niet waarom het zo moeilijk is de uurwerken van Rolex te evenaren? Ik begrijp dat een GMT ingewikkelder is dan een drie-hander (waarmee ze bij Kenissi zijn begonnen), maar je zou toch verwachten dat een 100% dochter van Rolex gebruik kan maken van de know-how van het merk dat dat al 60 jaar beheerst. De GMT van Rolex is tenslotte altijd al zo plat geweest als een dubbeltje, ik bedoel als een Sub, 12mm.

8 likes

Not yet.
Heb wel de 41mm Jubilee tbv de BB en de 39mm President tbv de BB58 en die bevallen prima. De endlinks daarvan (voor mij het belangrijkst) sluiten strak zonder speling/gerammel en de clasp heb ik van de originele oysters overgezet.
Qua kwaliteit/afwerking zou ik dus niet aarzelen. Qua looks ben ik echter (nog?) niet overtuigd…

1 like

Mijn Zenith A3818 is van Ti5 maar de gespsluiting is staal, de ladder bracelet is wel volledig Ti5.

Dit dus ook bij die 42mm pelagos

Dat ze het kunnen is iets dat 100% zeker is. Als Rolex het zou willen en het zou toestaan zouden de gmt uurwerken veel dunner zijn bij Tudor.

Naast de kosten wil Rolex waarschijnlijk ook niet dat het Tudor uurwerk zo dun is. De huidige gmt en Pro zouden dan wel sterk concurreren met de eigen modellen.

Daarnaast is elke verbetering die je nu toepast een verbetering die je later niet meer kunt toepassen. Als de huidige horloges zeer goed verkopen is het voor Tudor zonde om deze innovatie uit de hoge hoed te toveren. Dat zullen ze bewaren voor bijvoorbeeld een periode dat de verkoop slechter wordt, of als er concurrentie komt met vergelijkbare modellen die dunner zijn.

6 likes

Is het echt concurrentie als het bijna onmogelijk is meteen de winkel in en uit te lopen met een Rolex of op de lijst te komen?

2 likes

Is t bij deze ook al mogelijk de originele sluiting te gebruiken?

Het is een optelsom van dit punt en mijn andere punt. Je moet Tudor niet te sterk positioneren tegenover Rolex. Moet duidelijk blijven waarom en Rolex beter is.

Perceptie van een merk vanuit de markt is belangrijk. Rolex is niet voor niets zo’n sterk merk.

1 like

Titanium is in zijn algemeenheid lastiger te bewerken en dat is vermoedelijk inderdaad de reden dat de complexe clasp van de OG Pelagos van staal is gemaakt en bij de P39 van titanium. Maar zoals reeds eerder gezegd gebruikt Tudor dus vooralsnog geen grade 5 titanium.

Anders hadden ze ook niet nagelaten om het gebruik ervan te benoemen (zoals iedere andere fabrikant) en er vermoedelijk meer geld voor te vragen.

1 like

Aan de andere kant, de BB58 is en blijft een Tudor en concureert ook niet met de Rolex Submariner. Ik denk dat een BB58-GMT <12mm lovend zal worden ontvangen, maar alsnog niet zou concureren met Rolex.

Daar ben ik het met je eens! Ook al is Tudor flink aan het releasen de laatste 2 , 3 jaar.

Hoe bevalt ie?

1 like

Een BB58 GMT zou heel erg welkom zijn, alleen wat je dan weer gaat krijgen is dat het de BB58 en Pro weer gaat beconcurreren. Dat is als het ware kannibalisme van je eigen merk. Dat een dunnere GMT kan, dat is wel duidelijk, maar Tudor kijkt hier puur eerst naar wat strategisch het beste is.

Vanuit een Watchnerd oogpunt zou ik de BB58 GMT gelijk in de markt willen brengen.

Vanuit een bedrijfsoogpunt zou ik alle modellen zo lang mogelijk uitmelken en op het juiste moment de BB58 GMT op de markt brengen. Dit houdt dus in dat de verkoopcijfers van de huidige BB GMT en de Pro zwaar achteruit moeten gaan en/of de concurrent met een dunnere GMT op de markt komt, maar in die laatste situatie ben je dan net te laat.

1 like

Pasgeleden o.a. de GMT gepast, vond hem wat te dik helaas.

De 38mm is de datejust, de 41mm is de DayDate.
Ik heb de 41mm gepast, omdat ik de dag datum complicatie vet vind :slight_smile:

1 like

Ik weet alleen niet zeker of dat werkt… want net als @Blue, laat ik de GMT liggen zolang die geen <12mm is.

1 like

Yep. Maar de wijzers geven meer dan voldoend om de nacht door te komen.

Klopt, en dat is mijn mening ook. Alleen wij zijn hier een stelletje watchnerds :joy: uiteraard positief bedoeld.
Wij zien dingen bij horloges op een heel andere manier dan een gemiddelde horlogedrager.
Daarmee bedoel ik dat gemiddelde horlogedragers “gewoon een leuk klokkie” willen hebben voor wat meer geld, maar die kijken niet naar details als de dikte van een kast, welk uurwerk zit er in, hoe draait de bezel, hoe is de actie van de kroon etc. Vinden ze het mooi en valt het binnen hun budget dan is de deal rond, maar vaak hebben ze geen idee over hoe en wat.

Ik heb zelf ook in een markt gewerkt waar ik als nerd alleen maar enthousiast over veel producten kon praten, terwijl het gros van de klanten hier helemaal niet op zaten te wachten. Die wilde gewoon dat het werkt… klaar. Ik zag bepaalde producten verkocht worden waar ik als nerd heel wat anders had gekocht, maar toch ging het als warme broodjes over de toonbank. Dat verbaasde mij ook heel erg. Als die ervaring ook voor een heel groot gedeelte overeenkomt op de horlogemarkt, dan zal de dikte van de kast bij een heel groot deel van de afnemers geen ene :poop: uitmaken verwacht ik :sweat_smile:
Hopelijk zit ik er helemaal naast, maar wie weet kan iemand die bij een juwelier werkt hier wat meer over vertellen? Hoeveel procent is watchnerd en heb je een gesprek mee zoals wij hier op het forum hebben en hoeveel procent is een “gewone” klant die een leuk horloge wil kopen?

Zelf denk ik dat 80% “gewone” klanten zijn en 20% is watchnerd. Maar uiteraard hoop ik dat ik er helemaal naast zit en er veel meer Nerds zijn hahaha.

3 likes

Wel een goede analyse. Ik denk dat je hier best gelijk in hebt. En ongetwijfeld dat “Tudor” ook verkocht wordt door een AD als “merk van Rolex” wat ongetwijfeld meewerkt in het verkopen. :joy:

1 like