Tudor Submariner onduidelijkheid

Deze man denkt dat hij gefaked is mede door de 7016 inscriptie . Maar zoals mijn kort onderzoek op het www al blijkt komt het dus vaker voor.

Horloge in Duitse link is een blauwe.

On to the details. The engraving on the case between the lugs shows the case model as 7016/0, and the serial number matches up to production of the 7016/0 cases. It also has drilled lugs. However, the engraving on the inside of the caseback shows 75090. This is the biggest question mark. Can a 75090 caseback even fit on a 7016/0 case?

@dennisyzf misschien weet jij hier meer van?

The 7016 and 7021 ended production circa 1975 when the 9401 and 9411 models were introduced in their place
In our findings it seems that the serial # range for these watches are:620.000 serial till 780.000 serial. (1968-1975).
Militaire 7016’s zijn nog gevonden met een nummer range tot 820000 wat duidt op 1976-1977

de 75090 / 75190
From our visit into Tudor’s archives, you can make out the similarities in design between some of Tudor’s diving watches and those of its sister brand, Rolex. Of course, there are minute differences (the movement for one thing) but also, very often, the indexes and the hands differ. However, the reference 76000 brings something unique: a 36mm case you would never find in any Rolex Submariner. Produced between 1987 and 1990 – according to the reference book [Tudor Anthology] – this smaller Submariner existed either with black bezel and dial, or with those parts in blue. If you were looking for a sturdy diving watch with a restrained diameter, this reference, or the later 75090, was made for you. Note that the watch comes with its original box but the Oyster bracelet included is a generic one, you would otherwise see the Tudor logo embossed on the clasp – the seller correctly pointed that out in his description.

Ergo een 7016 is van voor 1976 en een 75090 is van na de 76000 dus waarschijnlijk rond 1990.
Tudor gebruikte bij overgang naar nieuwe modellen vaak eerst de onderdelen die nog in voorraad lagen maar los van de afmetingen die verschillen tussen beide modellen (35/36mm vs 39mm) is het dus ook op productiejaar eigenlijk wel uit te sluiten.

je ziet het naast de afmeting ook heel makkelijk aan de kroon. full size modellen hebben een trillock rolex kroon, de midsize modellen hebben ipv de drie puntjes van de triplock en streepje onder de rolexkroon.

Daarnaast heeft de midsize 18mm lugwith en de full size 20mm.

Met knappe foto’s van de kast zou ik wellicht nog meer kunnen zeggen :slight_smile:

Edit: overigens hoeft een 7016 geen snowflake te zijn zoals zoals de topicstarter schrijft. De 7016 had in eerste instantie dezelfde dial layout als de 7928

8 likes

Zelfde gevalletje. :slight_smile:

Hoop red flags wel als je dat draadje leest.

Valt mee lijkt mij. Enige afwijkende is de inscriptie 7016.

Edit, je bedoelde het horloge uit de link.

Iemand juiste contactgegevens?

@Ruud doelt op de latere Posts in dit draadje over oa het uurwerk. Dit is een basic grade ipv top grade zoals tudor zou hebben gebruikt (zoals ik in onze pm’s ook al aangaf).
Er zijn meerdere van dit soort gevallen bekend maar allen met gerede twijfel.

Ik heb op een replica forum ook een reactie gelezen dat iemand replica 7016 kasten aanpaste in er midsize frankensubs van maakte (geen idee hoe hij dat met de lug with deed).

Ik snap dat je graag positief HF-uitsluitsel wilt om hem met een gerust hart te verkopen maar alles wat we hebben is een geschreven stukje en een (voor dit doel) waardeloze foto.

Zoals ik aangaf in het stuk hierboven liggen de 7016 en de 75090 mijlenver uit elkaar. Naar mijn mening is het ZEER onwaarschijnlijk dat rolex (tudor) deze fout meerdere malen maakt en door de controle komt.
Ik sluit niets uit maar vrees een Frankenwatch.

Eerst maar eens goede fotos, meten en bij voorkeur het uurwerk zien (wellicht heeft Dick hier wel fotos van) en daarna verder.

Nu bevestiging zoeken op basis van een paar slechte draadjes van soortgelijke casus gaat je niets brengen.

Snap dat het niet je gewenste antwoord is maar wachten tot je je horloge terug hebt is de enige manier. Ik hoop voor je dat het allemaal toch correct blijkt te zijn!

Edit: Voor de compleetheid van het verhaal de tweede link die ik je ook in pm gestuurd heb waar eea ook in twijfel getrokken wordt.

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=623525

6 likes

Heb je het serial nummer wellicht al wel? Dat zou ook een goede lead kunnen zijn!

1 like

Zojuist vernomen dat de serial een 5xx xxx serial is. Onderstaande al via pm verstuurd maar ook maar even hier voor diegenen die voor topicstarter op onderzoek zijn (of gewoon interesse hebben in dit topic:

Zal het zo eens nakijken maar ben er vrijwel zeker van dat een 75090 een Bxxxxxx serial zou moeten hebben (dit hadden tudors vanaf 1990) waarbij voor sommige modellen van voor 1990 nog na dit jaar werden aangeboden met de serails van de jaren ervoor (voorraad opmaken).

Een 5xx.xxx serial zou volgens dit overzicht slecht nieuws zijn.

Dit zou wijzen op ‘65-‘69 en zou dus passen bij een 7016 uit deze jaren (en toen was het nog een 7928)

Op basis van deze gegevens groeit mijn angst voor een fake kast met de serial en ref van een bestaande oude 7928 / 7016 :slightly_frowning_face: en dan dus op zijn best een frankenwatch.

De kans dat tudor/rolex deze twee fouten op 1 kast zou maken acht ik persoonlijk uitgesloten.

5 likes

Ik kom eens lang, dan kunnen we alles in het echt nakijken.

1 like

treurige conclusie, maar top dat je zo ver gaat met uitzoekwerk.

6 likes

Zelf ben ik ook in het bezit van een Tudor 75090 en net als bij de 75190 van @Lexie2797 staat dit bij mij ook aan de binnenkant van de lugs. Doordat de 7016 Plusminus 15 jaar ouder is dan een 75090 acht ik de kans erg klein dat Tudor een fout heeft gemaakt. Heb je misschien meer foto’s van het horloge? Wie weet kan of ik of iemand anders hier op het forum je meer vertellen als we foto’s van de kast hebben gezien.

1 like

Ben er mee bezig…toch blijft het (nu) nog knagen.
Er zit een verschil in de kast grote. Je kan een 39mm/7016 niet krimpen naar 35mm.

1 like

Zeker is dat er iets niet goed is aan in ieder geval de case. Met deze combinatie van ref- en serienummer vrees ik dat je er toch echt rekening mee moet houden dat je case niet correct is en je dus ten hoogste een frankenwatch hebt in een “Custom” case.

Het enige dat je verder zou kunnen doen is hem bij tudor aanbieden voor service (al vrees ik dat je hem retour afzender krijgt).

Wellicht kan @Samurai iets voor je betekenen en het uurwerk inhouse laten checken. Hij werkt bij de Tudor AD.

Sam, lang verhaal van hierboven in het topic in het kort: topicstarter heeft een 75090 (35mm sub) met een ref nummer in de case van een 7016 (40mm sub van begin ‘70-75) en de serial dat hem terug dateert naar eind ‘60-er jaren (ref 7928).
Ik vermoed op zijn best Franken met custom case maar topicstarter zou natuurlijk graag weten of zijn combi toch legit zou kunnen zijn…

2 likes

Goed samen gevat. En als @Samurai hiermee kan helpen is er wellicht een hoop duidelijk

1 like

Hier eveneens een 75090 in de collectie. Ik heb met ts al geconverseerd over dit onderwerp. Die van mij heeft een serienummer beginnend met B. Complete set met papieren die overeenkomen. Vreemd dat het kennelijk voor kan komen dat ook hier Franken exemplaren van bestaan. Ik volg het in ieder geval met belangstelling.

5 likes

B-serial is dan ook correct voor de periode waarin de 75090 en 750190 werden gevoerd. Een aantal hoge 2xx.xxx serails zijn ook bekend en sluiten aan op de invoering van de B-serialnr’s
Ik hoop voor TS dat binnenin wel alles klopt. Ben inmiddels ook al topics regen gekomen van Franken 75090 met 7020 ref tussen de lugs (date+day ref).
In eigenlijk alle voorbeelden zit er een base grade uurwerk in ipv door tudor/rolex aangepast rop grade uurwerk.

3 likes