Dit is saffier (plexi werd overigens in de vroege 75090 exemplaren gebruikt).
Ik zou eerst kijken of je het in lijn krijgt met het venstertje, als dat niet lukt laat je er een nieuw glas in zetten. Het lijkt of de cyclops iets afwijkt van de oudjes, misschien heb ik het mis.
In alle 75090’s, saffier is een 75190.
Dat lijkt een veelvoorkomende vergissing te zijn: https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=867516&utm_source=perplexity
Weer wat geleerd, al vindt ik het maar raar…
Maar de referentie 79090 en 79190 waar het wel op gaat is natuurlijk snel gelegd en wellicht misleidend.
(Al wantrouw ik zelfs tudor anthology sinds ze in de nieuwe versie ook stellig zijn over een ranger met een flair minuten wijzer , zegt wellicht meer over mij
).
Snap ik, ja. Het aanbod op chrono24 etc onderstreept dit overigens wel, want daar zie eerder edities standaard met plexi en hoe dichter naar ‘95 toe standaard met saffier.
Bij het verspringen van 5 naar 6 dit weekend zag ik opeens een vlekje linksboven de 5. Het ziet eruit als een beschadiging. Kan iemand dit plaatsen en het risico inschatten dat ermee gepaard gaat?
Het is overigens geen vuiltje, want het beweegt niet als ik het horloge beweeg
Is vintage wel iets voor jou?
De ring is beschadigd, er is een stukje materiaal uit gebroken en ik zie ook een minuscuul scheurtje, dit is volgens mij makkelijk te repareren, je zou emaille pasta daarvoor kunnen gebruiken, dus even het uurwerk eruit en het gaatje dicht smeren, laten drogen en naschuren met 2000 en 4000 of nog fijner.
Er is zit een kleine beschadiging op het datumwiel wat je eens per maand ziet…
Je hebt het over een horloge van 30/40 jaar oud of zo.
Het zal niet perfect zijn en daar kan je het beste maar de charme van in zien anders gaat het je een hoop frustratie opleveren.
Dat het beschadigd is, vind ik an sich niet zo’n probleem - al vind ik dat de verkoper dit wel had moeten melden -, maar waar het me om gaat is de kans dat er (verder) gaat afbladderen, wat dan door het uurwerk heen gaat bewegen en waardoor op lange termijn dus problemen ontstaan. Ik kan zelf niet inschatten of dat een reëel risico is
Mijn advies volgende keer of vragen aan de verkoper zijn er beschadigingen of krassen/vlakken die niet goed op de foto’s te zien zijn maar wel met het blote oog goed te zien zijn.
Verder zoals andere al zeggen het is een horloge van 30/40 jaar oud daar is gewoon mee geleefd zoals het hoort. Als je dit niet wou had je budget moet verhogen om een mooiere te kopen.
Ga langs bij iemand die het glaasje kan stellen en accepteer de rest.
Sorry hoor, maar je koopt dit horloge van een handelaar.
Je denkt toch niet dat een handelaar het hele datumwiel door gaat scrollen om te kijken of er ergens een kleine beschadiging zit?
Die vragen heb ik uiteraard gesteld en er is gezegd dat het hele horloge uitelkaar is geweest. Dan verwacht ik redelijkerwijs dat dit is opgevallen en ook dat dat wordt vermeld
Dat doen de meesten niet hoor, tenzij je service hebt met aantoonbaar garantie.
En anders is originaliteit ook wat waard. Horloge van 40 jaar bevat sporen van ouderdom.
Beter een oud datumwiel met plekje dan een niet correcte nieuwe.
Ik zou het wel willen bekijken, kan het waarschijnlijk wel maken.
Hoe schatten jullie het risico in dat het verder gaat afbladderen en die deeltjes vervolgens gaan zwerven door het horloge heen (met de kans op schade aan het uurwerk)?
Daar is toch geen zinnig antwoord op te geven?
Niets wat een service niet oplost. Zou me meer zorgen maken om je plaat en wijzers.
Gezien de aanslag is daar al vocht geweest.
Als het na de breuk niet meer open is geweest ligt het in de kast, je zou even het uurwerk er uit kunnen lichten en het stukje bewaren, dit kan bij een reparatie goed van pas komen. Als de ring verder geen scheuren vertoond dan zou ik me geen zorgen maken. Bij deze reparatie hoeft de ring er niet per se af gehaald te worden, dus het risico op verdere beschadigingen zo beperken.
Het zwakke punt is dat scheurtje dat je kunt zien als je de foto vergroot, bij een reparatie kan dat scheurtje weer opgevuld worden, zo ontstaat er weer een verbinding en is het risico dat later daar ook een stukje vanaf brokkelt verminderd.