Tufina/Theorema/Pionier Uhren

Mét of zonder Kukident?

Dat kan wel degelijk. Mijn buurvrouw Fatima heeft anderhalve ton moeten aftikken. Aangeklaagd door de trademark attorney van Fanta.

1 like

Ik denk dat die anders beter Pearl kan aanklagen voor de verkeerde sterkte :joy:

1 like

Er is geen predikaat “Made in Germany”. Dat kan iedereen straffeloos op wat dan ook zetten.
Glashütte is daarentegen wel een predikaat, dat zie je op die meuk dus niet staan, tenzij het een regelrechte fake is.

Ik heb zaken gezien waarbij de gelijkenis van de naam een stuk minder opvallend was en die toch gewonnen werden. Tutima en Tufina en ook nog eens hetzelfde product, kaassie.

Het lijkt mij persoonlijk erg sterk. Kom, we vragen het even aan @mr_brakke en @selie. Onze HF juristen.

Nu snap ik je forumnaam. Als zoon van een voormalig Trademark Attorney wil je niet aangeklaagd worden dat je naam ergens op lijkt. Dat is je gelukt. Lijkt nergens op.

1 like

Mijn vader werkt bij de McDonalds.

1 like

Vandaar dat jij zo’n burgerlul bent? Of ben je dat niet. :wink:

1 like

Doe dat, maar merkenrecht is wel een apart hoofdstuk in de juridische wereld.

Die edit was niet nodig hoor. :yum:

1 like

De mijne is met pensioen gegaan op zijn 72e.

Stond een beetje bot. En zo ben ik helemaal niet :roll_eyes:

3 likes

Je antwoord ook niet.

Nu al op je pikje getrapt? :joy::joy:

Lachen om je eigen grapjes is uit den boze.

Maar nee hoor, ben geen snowflake.

Ongetwijfeld. Maar redelijkheid en billijkheid is in de juridische wereld universeel.

Tutima en Tutyma zou ik nog kunnen begrijpen. Maar Tutima en Tufina is wel wat vergezocht. Bovendien gaat het niet om een een klein bedrijf dat misbruik probeert te maken van een gelijkenis in naam met een enorm groot merk (want dat is vaak wat er aan de hand is in dergelijke zaken). Het zijn beide kleine spelertjes. Het is niet zo dat er een microbrand is opgestaan dat zich Onega of Rolek heeft genoemd.

Nee, absoluut niet ver gezocht.

Maar informeer eerst voor je die uitspraken doet, dit is zeker geen verloren zaak. Het gaat ook niet om het feit of het een reële zaak zou kunnen worden, Tutima heeft misschien niet eens het merk laten beschermen in de EU.
Mijn punt was alleen dat als een fabrikant van dezelfde produkten zo dicht naast je naam gaat zitten er juridisch het één en ander mogelijk is.

Ehm. Jij zei:

Dat is toch echt een stuk stelliger.

Ik zei ook niet dat er juridisch niets mogelijk was, ik zei dat het mij sterk lijkt dat dit een ABC’tje zou zijn. :wink:

Laten we het er op houden dat ik zaken gezien heb waarbij de gelijkenis in naam minder sterk was dan in dit geval, en die werden gewonnen.

Dus, zou Tutima het een probleem vinden, en zouden ze hun merk beschermd hebben in de EU en zouden ze er een rechtzaak van maken, kaassie :wink:

En daar ging het waarschijnlijk niet over twee even kleine spelers wiens naam toevalligerwijs wat op elkaar lijkt, maar om een klein bedrijf dat overduidelijk probeerde mee te liften op de naamsbekendheid van een grote partij, neem ik aan?

1 like