Tufina/Theorema/Pionier Uhren

Ik heb een mooie Theorema Paragon automaat van Tufina gekocht. Deze is binnen 2 jaar 2 keer terug geweest ter reparatie. Dit omdat het horloge, ondanks dagelijks dragen, na ca. 2 dagen stil staat.
Mijn vraag aan een kenner op dit forum is of dit normaal is bij een mechanische automaat. Ik denk dat het horloge verkocht wordt als automaat maar dat het eigenlijk een mechanisch handopwinbaar horloge is. Graag reactie van een forumlid die verstand heeft van automaten.

Dit is wel degelijk een automaat, zo te zien ST16 of een DG derivaat. Die zou bij voortdurend dragen zeker niet zomaar stil mogen vallen. Dit is zelfs voor een goedkoper Chinees binnenwerk niet normaal…

Voor alle duidelijkheid: stopt het horloge met lopen tijdens het dragen? Wind je het horloge wat handmatig op vooraleer je het begint te dragen?

Het stopt niet tijdens het dragen maar na ca. 2 dagen is deze gestopt tijdens het slapen als ik hem niet draag. Dit terwijl ik hem ook de hele dag ervoor gedragen heb?
Ik ben begonnen met ca. 30x opwinden zoals geadviseerd. vervolgens moet ik hem elke ochtend een paar slagen geven anders staat hij na ca. 2 dagen stil. Ik vind dit dan een mechanisch handopwinbaar horloge.

Dan lijkt het voor mij op een probleem met ofwel het automatisch opwind mechanisme ofwel met de hoofdveer. Dat gedrag is in elk geval niet normaal: hij zou meer dan 24 uur moeten blijven lopen na voldoende dragen. Lijkt mij dat hij mogelijk niet correct hersteld is.

Kun je een foto plaatsen van de achterzijde van het horloge (als het een zichtbodem heeft)? Dit om uit te sluiten dat er een ander binnenwerk in zit dan aangegeven op de website van Theorema.

Ik zal een paar foto’s toevoegen. Ik hoop dat deze duidelijk zijn.

Ik kreeg een foutmelding toen ik de foto’s hier had toegevoegd. Ik heb ze per mail verstuurd en hoop dat ze op de juiste plek aankomen.



Ik begrijp nog niet precies wat je zegt. Kan misschien aan mij liggen maar ik wil het even zeker weten.

Situatie 1:

Dag 1 (overdag) je draagt het horloge.
Dag 1-2 (nacht) het horloge ligt op het kastje
Dag 2 (overdag) je draagt het horloge
Dag 2-3 (nacht) het horloge ligt op het kastje en stopt ergens in de nacht.

Klopt dit?

Of is het situatie 2:

Dag 1 (overdag) je draagt het horloge.
Dag 1-2 (nacht) het horloge ligt op het kastje
Dag 2 (overdag) je draagt het horloge niet
Dag 2-3 (nacht) het horloge ligt op het kastje en stopt ergens in de nacht.

In het geval van 1 klopt er zeker iets niet. In het geval van 2 klopt het waarschijnlijk wel.

Je moet wel bewegen.

Hoe bedoel je, je moet wel bewegen?
Er wordt elke dag, overdag bewogen.

Haha, ja maar als je een hele dag voor werk stil zit kan dat wel invloed hebben, eventueel. Misschien ben je matrassen tester? :upside_down_face:

Maar goed; welke situatie hierboven is nu precies van toepassing?

Situatie 1



Hoi Ivar1,

Wat is je mening nu ke ook de foto’s heb gezien?

De foto’s zeggen helemaal niets over de werking van het uurwerk, helaas.

Ik zou even kijken wat de gang reserve nou precies is.
Wind met de hand even het horloge helemaal op, zover je kunt. Meestal voel of hoor je wel een tikje oid. Bij deze automaat kan het geen kwaad door te draaien.
Zorg dat het horloge op de juiste tijd staat, leg het horloge even weg zonder er de komende twee dagen aan te komen en schrijf even de tijd op wanneer je dit doet.
Even paar dagen niet aan zitten (je kan het wel met de wijzers naar boven leggen natuurlijk, kun je het zien) en dan even kijken op wat voor een tijd het horloge stopt. Het verschil tussen de eind- en begin tijd is de gang reserve. Dat zou ongeveer 36 uur moeten zijn geloof ik. Als dat daar in de buurt zit weet je dat dat iig geen probleem is.

Als hij daarna na elke (belangrijk!) dag dragen nog steeds vanzelf stopt zit er waarschijnlijk iets fout in de automatische opwinding.

Dat hij na 2 dagen stilstaat is volkomen normaal. Die 2 reparaties waren niet nodig, het horloge mankeert niets. Jij moet je beter informeren over wat een automaat is :wink:.

Hoi Ivar,
De gangreserve is dan ca. 45 uur en 20 minuten (zonder te dragen).
Als ik hem wel draag staat de Paragon ook na ongeveer deze tijd stil (dus zonder opwinden).
Kan hieruit een conclusie worden getrokken?

Dat is op zich netjes.

Dit blijft raar.

Het lijkt er op dat het horloge zelf goed werkt maar dat het automatische opwind mechanisme dat niet doet.

Je zou nog hetzelfde testje als hierboven kunnen herhalen en het horloge wel dragen.
‘s Ochtends volledig opwinden en tijd opschrijven, elke dag (!) dragen maar absoluut niet opwinden met de hand, en dan kijken wanneer die stopt.
Als dat ongeveer dezelfde tijd is dan heeft het automatische opwind mechanisme helemaal geen invloed. Als er wat uurtjes bijgekomen zijn werkt het nog een beetje. In beide gevallen zou er wel reparatie nodig zijn.

Niet als het horloge tijdens die 2 dagen gedragen is.

Beetje flauw om mij te citeren buiten de context van mijn reactie . Dit was de opmerking van Rik4:

Ik ben begonnen met ca. 30x opwinden zoals geadviseerd. vervolgens moet ik hem elke ochtend een paar slagen geven anders staat hij na ca. 2 dagen stil. Ik vind dit dan een mechanisch handopwinbaar horloge.

Dit heeft niets met context te maken.

OP geeft aan dat zijn automaat bij normaal gebruik na 2 dagen stilstaat, en jij zegt dat dat normaal is. Dat klopt volgens mij niet.

Hij gebruikt er andere woorden voor maar ik zou ook zeggen dat het effectief een handwinder is geworden als het horloge elke dag opgewonden moet worden :man_shrugging:

Bij dragen en en voldoende bewegen zou een automatisch horloge idd niet stil mogen vallen.

Klinkt idd alsof het automaat deel zn werk niet doet.
@rik4 hoe inactief is je dag?