Tussendoorklusje..

Knap werk!

Klasse Jan :ok_hand:

Ah… was jij dat! :joy:
'k heb’t horloge zelf niet even. … moment…

Ja… ik heb 'm even op de timegrapher gezet… nee… ik ga de waarden hier niet delen… ik heb alleen even “Dial up” gemeten, maar hij loopt Snaarstrak :+1:,Mijn complimenten dat je een horloge van 84 jaar oud nog zo strak kan laten lopen… die kan nog zeker 50 jaar mee, zeker nu er geen stof meer in kan komen…

Daar doen we het ook voor… dat je een horloge van 84 jaar oud “a new lease on life” kan geven… da’s toch gaaf?.. voor @Vouwfietser was het een kwestie van schoonmaken en wat dingetjes vervangen, en voor mij was het niet meer dan het opmeten van de kast, stukkie Titanium in de draaibank knupp’n, wat getalletjes induimen en op de grote groene knop drukken… :joy: (even simpel voorgesteld dan).

'k heb de laatste tijd wel meer van dit soort klusjes gehad, een tijdje geleden ook een Bezeltje gemaakt voor een vintage horloge, een binnendeksel voor een horloge met een 2delig achterdeksel, dat dunne ringetje…
Dat zijn gewoon leuke klussen, al dan niet “even tussendoor”

Dank je voor’t compliment, niet om blasé te doen, maar dit is mijn vak, ik doe niet anders dan klein precisiewerk, en ik heb daar heel veel plezier in, zoveel moge inmiddels ook wel als evident beschouwd worden

Ik denk dat ik dit topic aan ga houden voor verdere “Tussendoor klusjes” en kleinere projecten, er zitten wat dingetjes in de pijplijn, zoals een klant die me onlangs toevertrouwde dat één van zijn andere horloges echt dringend toe was aan een Crystal Caseback… nou… dat gaan we regelen dan…

2 likes

Absoluut; doe ik ook regelmatig. Alleen een nieuw achterdeksel draaien heb ik me nog niet aan gewaagd; maar alles op z’n tijd :grin:

Belangrijkste vraag… heb je een draaibank?.. zo ja… wat houdt je nog tegen?..

nou kan ik denk ik een deel van die vraag wel beantwoorden… met een gewone standaard klauwplaat kom je niet ver…:joy:

Normaliter zou je zo’n klauwplaat nodig hebben, maar met deze bekjes zou je zo’n schijfje op de binnenste trapjes moeten klemmen, en dan steken de buitenste uit, op een plek waar het niet uit komt.


heb je zulke bekjes… dan kan de klauwplaat niet ver genoeg open, en als dat wel zou gaan, dan steken ze zover uit, dat je weer het risico loopt dat je andere gereedschappen er tegenaan lopen. en da’s ook niet handig… wat dan?..

Opzet bekken… baby, Yeah!.. :joy: alleen… die zijn niet te koop voor deze klauwplaten, die heb ik dus zelf moeten maken… “ik kan dat durven”

1 like

Ja die heb ik; niet zo’n degelijke als jij helaas, ik moet het met een Proxxon FD150 doen :blush:

Tijd; ik ben met teveel dingen tegelijk bezig. Moet je bekend voorkomen :sweat_smile:

Inderdaad; al is die klauwplaat van m’n FD150je nog geen 50 mm groot, dus met een beetje mazzel kan ik m’n schijfje in de buitenste trap klemmen en kan ik er nog redelijk bij :innocent:

1 like

Niks mis mee… zelfs Titanium kun je met zo’n ding nog wel bewerken, als je maar vlijmscherpe (bij voorkeur hardmetalen) beiteltjes gebruikt
Ik slijp mijn beitels altijd uit staafjes hardmetaal…

Story of my life… :slight_smile:

Dan draai je toch een “Potspantang”?.. bovendien… op een Lakschijf moet het ook wel lukken… gewoon een klomp Aluminium nemen, die draai je aan één kant af tot een diameter die “lekker” in je klauwplaatje past, en dan vlak je de andere kant, steekt er een paar groeven in, om de 1¼-2 mm, gasbrandertje erop… Schellak erop smelten, plaatje erop plakken… af laten koelen, en draaien maar… ,met Superlijm kan het ook… maar dan is’t beter om er een kamertje in te draaien, zodat het onderdeel netjes in die kamer past, druppie superglu erachter… en vast als een huis… naderhand heetstoken, dan laat de lijm los, schoonmaken met Aceton… klaar…
Als je de buitenkant moet bewerken, dan schuif je em over de “lijmprop”

maar in dat geval is eerst de buitenkant bewerken handiger, want dan hou je een lekker groot vlak om te lakken/lijmen over… dus… vlakken, schuine kantjes eraan, diameter goed draaien en een paar tienden overhouden in de dikte, omdraaien vastlakken, en de binnenkant doen…

Ik zou het durven op zo’n bankje…

1 like

Voilà: :innocent: (of ze vlijmscherp zijn weet ik niet, wel hardmetaal)

Schellak heb ik ook liggen, dus dat moet lukken :grin:

Bedoel je daar zoiets mee maar dan groter?

Nee… daar bedoel ik :

deze mee…

maar eigenlijk zit je daarmee met hetzelfde probleem als met de klauwplaat, zachte bekjes zouden ook fijn zijn… maar ga die maar eens maken. da’s ook geen makkie…

Lakschijf lijkt me vooralsnog het makkelijkste…

Ja… wel hardmetaal… CCMT09?.. maar scherp zijn ze allerminst, prima voor staal, in TItanium doen ze 't ook niet slecht, maar door de radius aan de punt, kom je niet in de kleine hoekjes…

Daarom dus, slijp ik mijn eigen beiteltjes uit hardmetaal staafjes (of botte freesjes)

zoals dit binnendraaibeiteltje (ja… 't is een linkse beitel, maar mijn EMCOturn 120 heeft de beitelhouder achter de centerlijn, en de spindel moet dan ook de andere kant op draaien…

Hier een triootje beitels… allen geslepen uit hardmetaal staf ø4 mm

en dit zijn de buitendraaibeitels voor mijn EMCO Compact 5 CNC, met deze beitels werk ik inmiddels al een jaar of 7… en ze voldoen uitstekend…

1 like

Nee CCMT06; bankje heeft een 6x6 mm beitelhouder

Nee dat was me inderdaad ook al opgevallen. Wellicht kun je ze nog iets scherper slijpen; waar slijp je zoiets mee overigens, heb je daar nog een harde slijpsteen voor nodig?

ah… Ja… logisch, op mijn EMCOTurn 120 heb ik CCMT09… maar dat zijn 12x12 houders.

als je de radius van de punt af wilt slijpen, dan moet er flink wat materiaal af… beter dan om zelf beiteltjes te slijpen denk ik…

Ik slijp die inzetjes van mijn beitels met een Diamantschijf van HBM… en ik “misbruik” daar mijn chinese draaibankje voor… 'k wil nog een keer een goede slijpmachine bouwen voor dit werk… dat scheelt ook met omstellen als ik andere hoeken wil slijpen…

1 like

Top; als aan het draaien ga weet ik waar ik voor advies terecht kan :grin: :grin:
Overigens staat titanium draaien niet direct bovenaan m’n lijstje. Begin eerst wel eens met messing ofzo :grin:

Ik heb nog wel een project liggen waar ik nog een achterdeksel voor moet hebben, maar als ik vergelijkbare horloges uit die tijd bekijk heeft die waarschijnlijk een verguld achterdeksel gehad, dus die zou ik best in messing kunnen draaien. Zit ook een beetje te overwegen om er dan gelijk maar een zichtvenster in te zetten. Beetje not done natuurlijk voor een vintage, maar het originele deksel is weg, dus origineel wordt het toch niet meer :sunglasses:

1 like

Mooi resultaat! :+1:

2 likes

Nou… als je die nou eens van Titanium maakt?.. Anodiseren op 60 V… klaarrrr… Messing wordt donker door de tijd… Titanium blijft zijn kleur behouden…

1 like

De kleurtjes op titanium zijn er snel afgesleten helaas !

Ik denk dat dat met een achterdeksel wel mee zal vallen… Wie weet test ik het wel een keertje…

Niet als je het laat vergulden :wink:

Da’s ook weer waar… Daar had ik even niet aan gedacht, omdat ik zelf (nog) geen Galvano baden heb.

Ik wil voor het Anodiseren van Titanium in elk geval wel een keer een nette “opstelling” maken… een soort “kist” met de baden erin.
Gewoon een paar van die kunstof bakken van Curver ofzo, met deksel, zodat je niet elke keer alles hoeft af te tappen… afgeronde hoeken, dus makkelijk schoon te maken, de Voeding er op of in… pluggen voor de kabels… gewoon netjes maken dus… dan kan het een permanente plek krijgen in mijn atelier… en mogelijk kan ik er baden voor Vergulden of Rhodineren zo in plaatsen…

1 like

Goed mogelijk inderdaad, al zou ik niet alle galvanische baden zelf in huis willen hebben. Een aantal metalen zijn wel aan te brengen met vrij onschuldige zuren en basen, maar voor verchromen bijvoorbeeld het je zwaar giftige cyaniden nodig. Dat zou ik lekker aan een ander overlaten :innocent:

1 like

'k mag em van de eigenaar vast wel posten hier…
de Tissot is vrijdag door Tante post bezorgd… terwijl ik in de auto onderweg in Duitsland was.

Nu ik er zo over nadenk… 'k heb van’t jaar nog wel meer achterdeksels gedraaid, en daar heb ik eigenlijk altijd wel plezier in… eigenlijk is zo’n achterdeksel gewoon een leuk klusje…

De Eigenaar gaf ook aan er heel blij mee te zijn… en dat is het waar 'k het uiteindelijk voor doe!

1 like