Tussendoorklusje..

Ach… 't vijfje… tja… de EMCO Compact 5 CNC is een CNC draaibankje dat gebaseerd is op een hobby draaibankje van EMCO uit de jaren '80 van de vorige eeuw… maar’t is wel een EMCO…

de oorspronkelijke uitvoering had stappenmotoren met slechts 72 stappen per omwenteling, en derhalve een stapgrootte van 0.01388 mm, dus op 0.01 mm zuiver werken… dat ging eigenlijk niet… tel daarbij op dat die motoren ook amper koppel hadden, en dat de besturing heel erg basaal was…

Daarom heb ik er vrij snel EdingCNC op gezet… de stapgrootte ging van 1/72 mm naar 1/1000… en dat scheelt… Nu kan ik er wel op 0.01 mm zuiver mee werken, en dat is voor het meeste werk meer dan goed genoeg.

Toen ik op een beurs eens bij de Importeur vertelde dat ik Titanium op een “vijfje” bewerk… trokken ze een beetje bleek weg… “maar… maar;; de Compact 5 is ontworpen voor het bewerken van Non-Ferro metalen!!” was de reactie…

Ja?.. en?.. Titanium IS non-Ferro!!..Ik zie het probleem niet… en zolang ik een batch horlogekasten zonder problemen binnen 0.01 mm kan draaien… waarom zou ik het dan niet doen?..

Toegegeven… de EMCOturn 120 die ik onlangs heb kunnen kopen, die is daar veel beter op toegerust… veel degelijker gebouwd, en belangrijk… stapgrootte is ook daar 0.001 mm, en… in plaats van 300 Watt, heeft ie een 2.2 kW spindelmotor… Gas erop!.. ik kan nu Titanium met snededieptes tot 1 mm verwerken… mogelijk meer… maar dat heb ik nog niet geprobeerd… is op werkstukjes van ø8 mm ook wel een beetje overkill…

Mijn Freesbank… da’s eigenbouw… maar ach… zo is Kern ook ooit begonnen…en die eerste Kern machines… die leken heel sterk op wat ik in mijn werkplaatsje heb staan… alleen heb ik er een mooi kastje omheen gemaakt om de spanen binnen te houden…
Al met al… omdat ik ook tamelijk dure geleidingen en kogelomloop spindels heb gebruikt, en door de jaren heen de nodige upgrades heb gedaan (van 12 V naar 32 V, en later naar 75 V stepperdrivers), andere spindelmotoren, dus ook weer nieuwe spindellagering moeten maken… omkasting, PC… zit ik voor die machine op zo’n 13.000,- maar dan heb je ook wat.

Zo’n Emcootje 5 CNC… die vallen nog mee… reken op ongeveer 1000,- voor een nette met wisselaar, en 800 zonder… of de besturing nog werkt… da’s bijzaak… tel er 1100,- bij op, en je hebt een nieuwe besturing…

een EMCOturn 120?.. da’s zo rond de 2000,- wel te vinden, met werkende besturing… en die is hoewel basaal, veel uitgebreider dan die van de “5”, en helemaal niet slecht… ik draai er nu een paar maanden mee, en ik moet zeggen… ik ben er zeer over te spreken… basaal maakt dat je hier en daar wel wat beperkingen hebt, maar voor rechttoe-rechtaan werk… klop je het programma zo aan de machine in…

Toch ga ik in de toekomst de besturing van de EMCOturn 120 vervangen voor EdingCNC, net als op de Freesbank en de EMCO Compact 5 CNC Draaibank…

Voor deze klus had ik genoeg aan mijn “vijfje”… met Eding CNC er op is het gewoon een fijn machientje… makkelijk te programmeren met dialogen… dus gewoon werkstukje instellen… bewerking kiezen, maten induimen… grote groene knop drukken…

5 likes

Nóg een tussendoorklusje?.. Jawel!..

Iemand had zijn Vintage Tissot bij me achtergelaten met het verzoek om daar een achterdekseltje voor te maken… 't originele was kwijt geraakt…

Okiday!.. Doen we… heeft geen haast, als het volgende week maar klaar is?. Prima…

Eerder al een stuk Titanium uitgefreesd, dus materiaal had ik klaar liggen…

Mooi… volgende stap… 't horloge beetgepakt, en er wat meetgerei tegenaan gehouden…

Teneinde een tekening van het deksel te bekomen… de randen wat dunner gehouden… 't schuine stuk zal rond de 0.25 mm zitten de klemrand heeft 0.3 mm wanddikte, daar mag/moet een beetje flex inzitten… 't deksel zelf is 0.5 mm dik… ook niet echt heel dik…

Werktekeningetje uitgedraaid, en op naar de werkplaats…

Alwaar ik de meest belangrijke maat nogmaals gecontroleerd heb, maar dan met een wat zuiverder meetgereedschap dan mijn oude vertrouwde klokschuifmaat…kwam tot dezelfde maten…prima…

Schijfje in 't “vijfje”… en een blindkamercyclus ingeduimd… grote groene knop… en…pijpje stoppen… de schoorsteen moet blijven roken… en ik ook… onderwijl stond de “120” in een rap tempo dopjes voor de straptools uit te spugen, om de paar minuten even naar die machine, stukje materiaal opschuiven… start heien…

Mooi… die gaat weer een paar minuutjes… en weer terug naar’t “Vijfje”

als je dan in de buurt van de juiste maat komt voor de klemming van het deksel… dan ga je voorzichtig passen… daarbij moet je ook aan de buitenkant wat materiaal wegdraaien, en dan

Ja…hij past… bijna… Hij mag in dit stadium nog wel klemmen… naarmate de boel meer in de buurt van de uiteindelijke maten komt, en dientengevolge de materiaaldikte afneemt, komt er ook meer flex in…

Maar goed… als’t horloge bijna past, dan draaien we 'm om, en af… eh… dat wil zeggen… we draaien em om, en we draaien de overmaat materiaal die er op de dikte nog op zat er vanaf…

en dan?.. Machines uit, Licht uit… radio uit. op haar huis… schoonmaken, afbramen, nalopen… en…

Yes!.. Passend!..

Deksel is ook niet te dun… de kroon steekt er niet onderuit…

Epilatorbandje er weer op…

Morgenochtend pakketje van maken… en versturen… dan is ie er vrijdag… zodat de eigenaar er dit weekend weer van kan genieten… wat ik begrepen heb, is dat het een “Familiestuk” is dat nu door de derde generatie gedragen wordt… nu weer wel… want er zit weer een achterdeksel op…

en… zo ben je dus als Horlogemaker deel van dat verhaal… hoe’t horloge van Opa, nu toch weer om de pols kan, omdat ik er een nieuw deksel voor mocht maken…

Dat zijn toch wel heel fijne klussen om te doen…
Tel daar bij op dat de “120” gewoon in de tussentijd volop heeft staan produceren… en dat er dus’t merendeel van de tijd 2 machines stonden te draaien…Ik hou ervan!

25 likes

Toch wel veel bewondering voor dit vakmanschap hoor, chapeau :clap:

En ook leuk om steeds het verhaal van je erbij te lezen!

2 likes

Fantastisch resultaat!
Ik heb de eer gehad het uurwerk weer lopend te mogen maken en een beurt te geven.
Ook nog nieuwe veer, voor de Tissot manufactuur 27.
Dit horloge is inderdaad heel belangrijk voor de eigenaar en hij zal het zeker regelmatig gaan dragen.
Het horloge kan weer mee tot de volgende generatie.

9 likes

Mooi opgelost heren, die kan er weer tegenaan voor de volgende generatie :+1::+1:

Tsjonge, wat een vakman in aktie! Zo leuk om te lezen. Respect hoor.

Knap werk!

Klasse Jan :ok_hand:

Ah… was jij dat! :joy:
'k heb’t horloge zelf niet even. … moment…

Ja… ik heb 'm even op de timegrapher gezet… nee… ik ga de waarden hier niet delen… ik heb alleen even “Dial up” gemeten, maar hij loopt Snaarstrak :+1:,Mijn complimenten dat je een horloge van 84 jaar oud nog zo strak kan laten lopen… die kan nog zeker 50 jaar mee, zeker nu er geen stof meer in kan komen…

Daar doen we het ook voor… dat je een horloge van 84 jaar oud “a new lease on life” kan geven… da’s toch gaaf?.. voor @Vouwfietser was het een kwestie van schoonmaken en wat dingetjes vervangen, en voor mij was het niet meer dan het opmeten van de kast, stukkie Titanium in de draaibank knupp’n, wat getalletjes induimen en op de grote groene knop drukken… :joy: (even simpel voorgesteld dan).

'k heb de laatste tijd wel meer van dit soort klusjes gehad, een tijdje geleden ook een Bezeltje gemaakt voor een vintage horloge, een binnendeksel voor een horloge met een 2delig achterdeksel, dat dunne ringetje…
Dat zijn gewoon leuke klussen, al dan niet “even tussendoor”

Dank je voor’t compliment, niet om blasé te doen, maar dit is mijn vak, ik doe niet anders dan klein precisiewerk, en ik heb daar heel veel plezier in, zoveel moge inmiddels ook wel als evident beschouwd worden

Ik denk dat ik dit topic aan ga houden voor verdere “Tussendoor klusjes” en kleinere projecten, er zitten wat dingetjes in de pijplijn, zoals een klant die me onlangs toevertrouwde dat één van zijn andere horloges echt dringend toe was aan een Crystal Caseback… nou… dat gaan we regelen dan…

2 likes

Absoluut; doe ik ook regelmatig. Alleen een nieuw achterdeksel draaien heb ik me nog niet aan gewaagd; maar alles op z’n tijd :grin:

Belangrijkste vraag… heb je een draaibank?.. zo ja… wat houdt je nog tegen?..

nou kan ik denk ik een deel van die vraag wel beantwoorden… met een gewone standaard klauwplaat kom je niet ver…:joy:

Normaliter zou je zo’n klauwplaat nodig hebben, maar met deze bekjes zou je zo’n schijfje op de binnenste trapjes moeten klemmen, en dan steken de buitenste uit, op een plek waar het niet uit komt.


heb je zulke bekjes… dan kan de klauwplaat niet ver genoeg open, en als dat wel zou gaan, dan steken ze zover uit, dat je weer het risico loopt dat je andere gereedschappen er tegenaan lopen. en da’s ook niet handig… wat dan?..

Opzet bekken… baby, Yeah!.. :joy: alleen… die zijn niet te koop voor deze klauwplaten, die heb ik dus zelf moeten maken… “ik kan dat durven”

1 like

Ja die heb ik; niet zo’n degelijke als jij helaas, ik moet het met een Proxxon FD150 doen :blush:

Tijd; ik ben met teveel dingen tegelijk bezig. Moet je bekend voorkomen :sweat_smile:

Inderdaad; al is die klauwplaat van m’n FD150je nog geen 50 mm groot, dus met een beetje mazzel kan ik m’n schijfje in de buitenste trap klemmen en kan ik er nog redelijk bij :innocent:

1 like

Niks mis mee… zelfs Titanium kun je met zo’n ding nog wel bewerken, als je maar vlijmscherpe (bij voorkeur hardmetalen) beiteltjes gebruikt
Ik slijp mijn beitels altijd uit staafjes hardmetaal…

Story of my life… :slight_smile:

Dan draai je toch een “Potspantang”?.. bovendien… op een Lakschijf moet het ook wel lukken… gewoon een klomp Aluminium nemen, die draai je aan één kant af tot een diameter die “lekker” in je klauwplaatje past, en dan vlak je de andere kant, steekt er een paar groeven in, om de 1¼-2 mm, gasbrandertje erop… Schellak erop smelten, plaatje erop plakken… af laten koelen, en draaien maar… ,met Superlijm kan het ook… maar dan is’t beter om er een kamertje in te draaien, zodat het onderdeel netjes in die kamer past, druppie superglu erachter… en vast als een huis… naderhand heetstoken, dan laat de lijm los, schoonmaken met Aceton… klaar…
Als je de buitenkant moet bewerken, dan schuif je em over de “lijmprop”

maar in dat geval is eerst de buitenkant bewerken handiger, want dan hou je een lekker groot vlak om te lakken/lijmen over… dus… vlakken, schuine kantjes eraan, diameter goed draaien en een paar tienden overhouden in de dikte, omdraaien vastlakken, en de binnenkant doen…

Ik zou het durven op zo’n bankje…

1 like

Voilà: :innocent: (of ze vlijmscherp zijn weet ik niet, wel hardmetaal)

Schellak heb ik ook liggen, dus dat moet lukken :grin:

Bedoel je daar zoiets mee maar dan groter?

Nee… daar bedoel ik :

deze mee…

maar eigenlijk zit je daarmee met hetzelfde probleem als met de klauwplaat, zachte bekjes zouden ook fijn zijn… maar ga die maar eens maken. da’s ook geen makkie…

Lakschijf lijkt me vooralsnog het makkelijkste…

Ja… wel hardmetaal… CCMT09?.. maar scherp zijn ze allerminst, prima voor staal, in TItanium doen ze 't ook niet slecht, maar door de radius aan de punt, kom je niet in de kleine hoekjes…

Daarom dus, slijp ik mijn eigen beiteltjes uit hardmetaal staafjes (of botte freesjes)

zoals dit binnendraaibeiteltje (ja… 't is een linkse beitel, maar mijn EMCOturn 120 heeft de beitelhouder achter de centerlijn, en de spindel moet dan ook de andere kant op draaien…

Hier een triootje beitels… allen geslepen uit hardmetaal staf ø4 mm

en dit zijn de buitendraaibeitels voor mijn EMCO Compact 5 CNC, met deze beitels werk ik inmiddels al een jaar of 7… en ze voldoen uitstekend…

1 like

Nee CCMT06; bankje heeft een 6x6 mm beitelhouder

Nee dat was me inderdaad ook al opgevallen. Wellicht kun je ze nog iets scherper slijpen; waar slijp je zoiets mee overigens, heb je daar nog een harde slijpsteen voor nodig?

ah… Ja… logisch, op mijn EMCOTurn 120 heb ik CCMT09… maar dat zijn 12x12 houders.

als je de radius van de punt af wilt slijpen, dan moet er flink wat materiaal af… beter dan om zelf beiteltjes te slijpen denk ik…

Ik slijp die inzetjes van mijn beitels met een Diamantschijf van HBM… en ik “misbruik” daar mijn chinese draaibankje voor… 'k wil nog een keer een goede slijpmachine bouwen voor dit werk… dat scheelt ook met omstellen als ik andere hoeken wil slijpen…

1 like

Top; als aan het draaien ga weet ik waar ik voor advies terecht kan :grin: :grin:
Overigens staat titanium draaien niet direct bovenaan m’n lijstje. Begin eerst wel eens met messing ofzo :grin:

Ik heb nog wel een project liggen waar ik nog een achterdeksel voor moet hebben, maar als ik vergelijkbare horloges uit die tijd bekijk heeft die waarschijnlijk een verguld achterdeksel gehad, dus die zou ik best in messing kunnen draaien. Zit ook een beetje te overwegen om er dan gelijk maar een zichtvenster in te zetten. Beetje not done natuurlijk voor een vintage, maar het originele deksel is weg, dus origineel wordt het toch niet meer :sunglasses:

1 like

Mooi resultaat! :+1:

2 likes

Nou… als je die nou eens van Titanium maakt?.. Anodiseren op 60 V… klaarrrr… Messing wordt donker door de tijd… Titanium blijft zijn kleur behouden…

1 like