Ik kreeg van een klant een horlogekast opgestuurd met een bezel, met daarin een glaasje… Het probleem was… de pakkingring waarmee de bezel op de rand van de kast geperst moet worden, was te groot… hoeveel te groot?.. 0.26mm
of ik daar een vulring voor kon maken… nou… proberen kan altijd…
eerst maar eens een stuk Brons op’t “vijfje” geknoopt, en daar een ring met een binnendiameter van 28.13 van gedraaid, dan klemt ie op de rand…
(wanddikte uiteindelijk zal zo’n 0.135 mm worden…(dat zijn 4½ vloeitjes
)
de “afzonderlijke delen” je ziet hoe dun het ringetje is… en hij’s hier nog zo’n 0.5 mm te groot aan de buitenkant.
Daarna de kast op de “vijf” geknoopt… 'k heb dit spansysteem al bijna 8 jaar in gebruik, en daardoor had ik ook genoeg spantangen… en minimaal 1 met een bruikbare maat…
Likje Loctite voor de zekerheid… en de bronzen ring erop… ik had em voorgedraaid naar ø29.0 mm zodat ik nog een beetje “vlees” had bij het voordraaien… anders frommel je’m zo op als je em afsteekt…
Verse Draaibeitel in de machine, Lampje erbij voor goed zicht… en… “poetsen” maar…snijden kun je het niet echt meer noemen met 0.03 mm snedediepte (1 Vloeitje) bij het voordraaien en 0.02mm snedediepte bij het nadraaien…
de bezel ligt er hier nog los op, er moet ook nog een pakkingring in de kast, maar zo klein heb ik ze niet in huis (ø29.0 mm binnendiameter)
ook moet de kast hier en daar opgewerkt worden, en de klant had aangegeven dat ie dat zelf ging doen,
Onderwijl dat ik hiermee bezig was… liep de “120” de grote draaibank lekker door…
Wat was die aan het doen dan?.. Nou…Straptools!!..
Dat dus…
eens in de zoveel minuten even naar die machine, stuk titanium een beetje doorschuiven, klauwplaat dicht… grote groene knop, en terug naar de andere draaibank…
Dat zijn wel de lekkere middagen… dat je 2 machines hebt draaien…
Dames, Heren, bedankt voor’t kijken… Arie is tevree…
't kan dus terug in het doosje, en morgen met Tante Post mee naar de klant die em verder op gaat bouwen