Tussendoorklusje..

Ik kreeg van een klant een horlogekast opgestuurd met een bezel, met daarin een glaasje… Het probleem was… de pakkingring waarmee de bezel op de rand van de kast geperst moet worden, was te groot… hoeveel te groot?.. 0.26mm

of ik daar een vulring voor kon maken… nou… proberen kan altijd… :sweat_smile:

eerst maar eens een stuk Brons op’t “vijfje” geknoopt, en daar een ring met een binnendiameter van 28.13 van gedraaid, dan klemt ie op de rand…
(wanddikte uiteindelijk zal zo’n 0.135 mm worden…(dat zijn 4½ vloeitjes :grimacing: :flushed:)

de “afzonderlijke delen” je ziet hoe dun het ringetje is… en hij’s hier nog zo’n 0.5 mm te groot aan de buitenkant.

Daarna de kast op de “vijf” geknoopt… 'k heb dit spansysteem al bijna 8 jaar in gebruik, en daardoor had ik ook genoeg spantangen… en minimaal 1 met een bruikbare maat…

Likje Loctite voor de zekerheid… en de bronzen ring erop… ik had em voorgedraaid naar ø29.0 mm zodat ik nog een beetje “vlees” had bij het voordraaien… anders frommel je’m zo op als je em afsteekt…

Verse Draaibeitel in de machine, Lampje erbij voor goed zicht… en… “poetsen” maar…snijden kun je het niet echt meer noemen met 0.03 mm snedediepte (1 Vloeitje) bij het voordraaien en 0.02mm snedediepte bij het nadraaien…

de bezel ligt er hier nog los op, er moet ook nog een pakkingring in de kast, maar zo klein heb ik ze niet in huis (ø29.0 mm binnendiameter)
ook moet de kast hier en daar opgewerkt worden, en de klant had aangegeven dat ie dat zelf ging doen,

Onderwijl dat ik hiermee bezig was… liep de “120” de grote draaibank lekker door…
Wat was die aan het doen dan?.. Nou…Straptools!!..
Dat dus…
eens in de zoveel minuten even naar die machine, stuk titanium een beetje doorschuiven, klauwplaat dicht… grote groene knop, en terug naar de andere draaibank…

Dat zijn wel de lekkere middagen… dat je 2 machines hebt draaien…

Dames, Heren, bedankt voor’t kijken… Arie is tevree… :crazy_face:

't kan dus terug in het doosje, en morgen met Tante Post mee naar de klant die em verder op gaat bouwen

75 likes

Vakmanschap kerel👍

Respect!:clap:

Thanks… ik roep nog wel eens “All in a day’s work”, maar dat wil niet zeggen dat het ook allemaal makkelijk gaat… maar ach… moeilijk werk is uitdagend werk… 'k moet er niet aan denken dat ik alles zo maar uit mijn machines tover…

2 likes

Mooi vakmanschap :+1:t2: top gedaan :slightly_smiling_face:

Deze waren ook leuk… Wijzernaafjes… dit zijn nog “Grote” voor uren en minuten wijzers

Eerder in 't jaar had ik nog een heel mooie klus, voor een zwitsers horlogemerk waarvan de horloges beginnen bij 35 K ofzo… onderdelen voor het opwindmechaniek… helaas vanwege een NDA mag ik daarvan de foto’s niet delen.

maar stel je voor… onderdelen gefreesd uit 1.0 en 1.5 mm plaat, met “features” op verschillende dieptes, gaatjes van 0.589 mm ± 3µm :flushed:… Ok?.. doen we dat toch?..
de grootste frees die ik bij die klus gebruikt heb… was 1 mm… de rest?.. 0.5 en 0.4…(er moest ergens een rechthoekje in komen. van 5.1 x 1.6 mm, in een deel dat al tot 0.6 mm dikte was weggefreesd… uit 1 mm plaat…Whut?.. ja… je neemt een 1mm plaat… en daar haal je op bepaalde delen nog even 0.4 mm af… Rondom 't gat in het midden… daar was 't materiaal 0.95 … dat betekende dus 0.05 mm eraf frezen…Gekkewerk… maar wel leuk om te doen…

7 likes

Vergeet je je springbar tool niet? :sweat_smile:

zoals je hebt kunnen lezen… heeft de andere draaibank daarvoor de onderdelen uit staan spugen terwijl ik met dit klusje bezig was…

CNC machines … je weet toch?.. alles gaat automatisch, maar niets gaat vanzelf… :slight_smile:

3 likes

Gedverderrie zeg, dat bij zo’n diameter.
Dat is ginnu G7 tolerantie ofzo :sweat_smile:

Rondheid en vormzuiverheid is een nachtmerrie zo.
Jan doet het eff.

Ah joh, ik lees zo veel meningen dat ik ook wel eens mee wil doen :sunglasses: Heb er alle vertrouwen in! :muscle:t2:

Nee… dat komt meer in de buurt van J6… :sweat_smile:

1 like

Ik zou willen dat ik dit kon :hushed:

Dit is toch een Rolex of Tudor kast! Lunette kan hiervan gekrompen worden met een komtang. Doen ze ook bij de aftersales. 0,26 mm is overigens wel erg veel en de draaibare lunette zou ook wel eens zwaar kunnen lopen.

Ring die je gemaakt hebt is wel een stukje vakwerk.

De pakkingen krimpen bij verwarming en zetten uit in water. Dus ze “leven” een beetje.

Mooi wark!

Als je dat niet gedaan zou hebben dan zal het horloge nooit waterdicht kunnen testen. Ben er vrij zeker van dat de ring niet nodig was geweest en dat de klant niet wist hoe hij / zij de pakkingen kon laten krimpen

1 like

Pfff wat een priegelwerkje , respect man :upside_down_face:

Oef, zoveel vragen uit interesse; lukte dat? Waren zij blij? Was jij blij met het eindresultaat? Komt er meer werk uit die hoek voor later?

Ik vind je alleen al een held dat je het durft. Zelfs als ik denk het te kunnen, zou ik toch wel nerveus zijn.

1 like

Mooi werk Arie👍🏻

1 like

Dan zeg ik altijd " Stop wishing, start Doing!"… zo ben ik ook begonnen… 8 jaar geleden nog nooit een horloge uurwerk uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, nog nooit een wijzerplaat gemaakt, of wijzers… of glaspakkingen…

Toegegeven… je moet wel wat investeren in machines en gereedschappen… maar dat heb je met dit vak…

zo’n ringetje maak je op dezelfde manier als een glaspakking…

ja… te veel… dat druk je niet in elkaar.

Eh… ja… als je ze van Nylon zou maken… maar ik gebruik Polyacetaal… dat neemt geen water op…

een diameter verschil van 0.26 mm?.. da’s niet te overbruggen op die manier… dit zijn 2 onderdelen die van oorsprong niet bij elkaar horen…

Daar lijkt het wel op… maar (ik ben geen expert) ik durf er een kist bier om te verwedden dat dit een Replica kast is, de afwerking van de kroonzitting is niet om aan te gluren… duidelijk gedaan met een botte frees…

Ik heb niet gehoord dat de geleverde onderdelen niet bruikbaar waren… geen bericht is goed bericht denk ik maar…

Zelf was ik er wel tevreden over… alles wat ik kon meten voldeed aan de maatvoeringen en toleranties, oppervlakken waren mooi glad, 'k heb er wel even aan gezeten na het frezen om alles af te bramen met Degussit Vijltjes:

image

Die dingetjes dus… als je fijn werk doet, kun je niet zonder…

Ik hoop wel op werk uit die hoek… dit zijn de klussen waar ik echt het meeste plezier aan beleef… gewoon om de uitdaging… en helemaal als je de volgende situatie in ogenschouw neemt:

'k werd eerder voor deze klus benaderd, maar de tijd die ze me gaven… was niet voldoende… 'k moest nog materiaal inkopen, freesjes, en dan het programmeren nog…
Dus ik heb die klus af moeten wijzen. Ik gaf aan : ik kan het doen, maar niet in die tijd…
Korte tijd later… werd ik wederom benaderd, men had de klus aan een ander uitbesteed, maar die onderdelen waren niet binnen specificatie, en derhalve onbruikbaar… of ik toch niet eens een poging wilde wagen. Nou… freesjes had ik inmiddels in huis, (die komen altijd wel van pas), en mijn leverancier van messing plaat zit in de buurt… (Drachten, 3 kwartiertjes rijden… )
Dus… de klus aangenomen, en mezelf na het programmeren een paar dagen in de werkplaats opgesloten… de boel met een koerier naar dat bedrijf laten brengen… en klaar…

Als je je nek niet uitsteekt… kom je nooit verder… voor de P1lot One heb ik de naafjes voor de secondenwijzer laten maken… nu?.. maak ik ze zelf… 'k ben dat gewoon eens gaan proberen… en verdraaid… 't lukte me… mooi… weten we dat ook weer…

'k hoor zo vaak :“Ja… maar dat kan ik niet”… dan vraag ik altijd :“Heb je 't wel eens geprobeerd?”… als het antwoord Nee is, dan zeg ik "Ga het eerst maar eens proberen… kijk hoever je komt, waar je tegenaan loopt, en hoe je dat kan oplossen… voor je’t weet lukt het… en heb je weer wat geleerd… "

Da’s ook eigenlijk meteen mijn motto:“Leren is leuk… anders was ik wel dom gebleven…”

10 likes

:grimacing: :anguished:

Als ik het soort machines zie in het filmpje dan “frees” ik het ergste…

Maar echt knap hoor