TW Steel - hoe staan we er inmiddels in?

Als er in 2006 iemand op Horlogeforum.nl kwam die vroeg welke TW Steel je het beste kon kopen, werd deze persoon uitgelachen. Een TW Steel? Rommel, Panerai kopie, wegwezen! Ik moet toegeven dat ik er toen ook zo tegenaan keek. Het forum had toen nog wel een meer hardcore mechanische puristen basis en quartz was daardoor voor velen een scheldwoord. Nu, anno 2015 zijn de meesten van ons gelukkig wat meer open-minded.

Toen in 2011 de eerste David Coulthard Limited Edition uit kwam was ik om. Ik was toen nog mede-eigenaar van Horloge.nl en we hadden tientallen (en misschien wel meer) TW Steels liggen. Stiekum vond ik het al redelijk mooie horloges en de kwaliteit en afwerking was, afgezet tegen de prijs, ook al een aantal jaren heel erg goed. Op het moment dat ik de ‘David Coulthard’ in mijn handen kreeg was ik zelfs ronduit verbaasd. Zelfs voor de prijs (toen 640 euro) was het het een erg goed horloge.

Het is tot nu toe nog mijn enige TW Steel (ik ben nu wel op zoek naar de eerste TW1 uit 2005 met de kroon links, zie het gezocht gedeelte), maar ik heb het merk sindsdien beter gevolgd en ik vind het een merk om trots op te zijn. Het is immers geheel en al Nederlands (op de productie na natuurlijk, maar dat geldt voor zoveel merken).

Nu ben ik benieuwd: hoe denkt Horlogeforum.nl anno 2015 over TW Steel? En, mocht je het toe willen geven :grin: , welke heb jij?

2 likes

Ik ben principieel tegen het categorisch uitsluiten van een horlogemerk vanwege het merk, maar ik heb toch het vermoeden dat er weinig liefde tussen TW Steel en mijzelf gaat komen.
Maar wellicht is een vijfjaarlijkse evaluatie geen slecht idee :slight_smile:

3 likes

Ze zijn een tikkie aan de grote kant voor mijn pols (of ik moet m rechts gaan dragen), maar vind sommigen er prima uit zien.

Ik herinner me enkele batterijwissels uitgevoerd te hebben aan TW Steels. Kast van 48 mm, met een ienieminie dameswerkje er in; daaromheen een enorme beige plastic spacer en een verlengstift voor de kroon.

Zou het echt anders zijn geworden inmiddels…?

3 likes

Zelf ook een DC uitvoering gehad maar met zijn 48mm veel te groot voor mijn polsjes.
Maar over de kwaliteit niks dan lof. Netjes afgewerkt en een betrouwbaar Miyota uurwerkje.

Maar op de e.o.a. manier zou ik die 700,- toch nooit meer aan een TW uitgeven.
Dit forum heeft mijn ogen geopend :slight_smile:

Bij de driewijzer modellen van 200 tot 300 euro denk ik dat het nog steeds zo is. Maar dat maakt imho ook niet uit, het is bij TW Steel maar een paar keer om de inhoud gegaan en daar zijn ze denk ik nu wel op terug gekomen. Gelukkig maar, want dat maakte de TW Steel look alleen maar nodeloos duur.

Ze hebben enkele horloges die er opzich niet verkeerd uit zien. Maar vrijwel altijd veel te groot met veel te veel lucht in de case. Een €5,- quartz uurwerkje kan ik niet echt warm van worden.

1 like

Ik ben heel toevallig net een kwartier terug uit het stadscentrum, en heb zoals gewoonlijk weer met m´n neus tegen verschillende display´s en etalages aan gestaan.

Heel toevallig net nog naar TW Steel gekeken en ik moet zeggen het getoonde David Coulthard model vind ik ook best wel een mooi horloge.

Maar veel modellen van TW Steel kunnen me nog steeds niet bekoren, met name de oversized modellen met erg grote kroon vind ik niets.

Groeten,

Noel.

Ze hebben wel leuke modellen maar echt veel te duur aangezien ze goedkope Miyota uurwerkjes gebruiken.

Die DC uitvoering heb ik altijd wel leuk gevonden. Maar voor dat geld kocht ik toch echt wat anders

Daarnaast moet ik altijd aan die vreselijke coronel ventjes denken

1 like

Ik heb het nooit wat gevonden, en ik vrees dat het ook zo blijft.

Sorry dan maar.

:relaxed:

Elf.

1 like

Die 2 mannetjes zijn idd een beetje irritant.

Hier ook geen groot liefhebber.
Redenen lijken me duidelijk, maar wil gerust meer tekst & uitleg geven, indien niet :smile:

Nederland heeft TW Steel, België Ice Swatch, je kan er als WIS toch niet echt trots op zijn.
Verder wel verdienstelijke bedrijven, zakelijk gezien dan.

Dat is (imho) geen goed argument want je betaald niet voor het uurwerk, zoals bij zo veel merken.

Wat denk je dat de standaard ETA of Sellitta uurwerken kosten? Wel meer dan een Miyota, maar de horloges waar die Zwitserse automaatjes in zitten (bv Meistersinger of Fortis) zijn vele malen duurder dan een TW Steel en dat wordt niet door de meerprijs van het uurwerk vergoed. En is dat dan wel terecht?

1 like

De prijs van een horloge wordt met name bepaald door emotie en TW Steel roept bij mij in ieder geval geen warme gevoelens op. Er zijn trouwens zat " echte " merken die dat ook hebben, sommigen met een nog veel beroerdere prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik vind ze niet mooi. Ongeacht de prijs en uurwerk en prijs/kwaliteitsverhouding en meer van die rationele argumenten. Niet mooi! Klaar!

2 likes

Klopt helemaal.

Desalniettemin , gebakken marketinglucht rules. Ik kan het ook niet helpen.

Elf.

1 like

Bij de totstandkoming van een prijs lijkt me de prijs van een uurwerk (hart van het horloge) toch redelijk belangrijk.
Maar het zal ook wat met de doelgroep voor TW Steel te maken hebben, de meerderheid zal niet eens weten wat voor uurwerk erin zit en het maakt ze ook niet uit.
Maar voor iemand die de prijzen weet van de gebruikte uurwerken, is 640 euro gewoon erg duur.

Je kunt een 200 euro kostende automaat dan ook totaal niet vergelijken met een quartz werkje van nog geen eens 2 tientjes.
Een Fortis van 1000 euro met een uurwerk van 200 euro lijkt mij een goede prijs verhouding.

Snap ik goed als dat zo zou zijn, maar in die van 640 euro zit geen uurwerk van 2 tientjes. Dat is bij de modellen van 200 tot 300 euro. En een Sellitta 200 kost geen 200 euro, misschien de helft. Ik denk dat TW Steel net zo overprized is als Fortis, en nog veeeeel meer merken.

Uiteindelijk betaal je vrijwel altijd voor emotie, smaak en marketing.

2 likes

Check, vink, enz.

:innocent:

Elf.