Twee identieke Seiko SKX009, toch verschillen. Maar wat?

Heren,

Voorafgaand aan een NA topic, even twee SKX 009’s naast elkaar. Want waarom niet? Ik had een klein oogje op de 009 van @RLC, maar voordat dat rond was, had ik ‘per ongeluk’ een winnend bod op de Catawiki. Voor het geld kon ik me geen buil vallen, dus mezelf niet in bochten gewrongen om de deals niet door te laten gaan. En die van @RLC was nog met doos en papieren ook. Nu heb ik ze binnen 24 uur beiden in de bus gekregen! Maar er vallen me toch een aantal dingen op! Ik zal ze even opsommen, mogen jullie discussiëren wat er aan de hand is! Het ene model is van 2017, de ander uit 2010. Ik zal ook in die volgorde de verschillen benoemen:

Beiden in goede staat! De eerste de 200m in het oranje, die uit 2010 in het wit. Het 2017 model geeft de keuze voor dag in het Engels en Frans, maar wat doet 2010? Die geeft de keuze tussen Engels en Romeinse cijfers? Zondag is ook geen VI, maar een simpel rood blok. Verder kijken de notaties op de vezel wat dikker gedrukt (zie de 3 en 5).

.

Kroon, niks raars. Iets meer draagsporen op het 2e (2010) model. Wat wel opvalt, kijk eens naar de schakels? Het oudere model lijkt gevouwen schakels te hebben. Mensen bekend met dit fenomeen? Seiko overgestapt?



Verder niet veel spannends. Het 2017 model is wat minder (niet) gedragen, maar de band hangt wel wat slapper. Verder dragen ze beiden heerlijk, maar zal het oudere model waarschijnlijk toch binnenkort de blauwe hoek in!

Bedankt voor het kijken!

10 likes

@RLC had er een Miltat opgedaan…

1 like

Verkocht zonder Miltat maar met originele Seiko Jubilee. Miltat heb ik nog en hou ik voorlopig voor mijn SKX007 als afwisseling op de Super 3D Oyster :slightly_smiling_face:
Mijn SKX007 ook uit 2017 heeft ook geen folded links. Weet iemand of Seiko die voor een bepaalde tijd wel had op de Jubilee banden bij de SKXen?

Die uit “2010” is waarschijnlijk een stuk ouder. Daarnaast een hoop aftermarket onderdelen.

Hou ze beiden eens goed onder de lamp en bekijk daarna eens de lume.

1 like

De bezel insert op de linker is zeker aftermarket.

De wijzerplaat is lastiger. Witte 200m tekst ken ik zelfs niet van aftermarket wijzerplaten.

Dank je!

En done!

In het donker gaat ie niet echt lekker met foto’s maken. Maar er zit wel een licht verschil tussen de oudere en nieuwere. De oudere lijkt wat geliger?

1 like

En na een half uur waarschijnlijk amper zichtbaar.

Insert, kroon, plaat, wijzers en band zijn aftermarket. Waarschijnlijk zit er een 7s26A uurwerk in. Is het horloge (kast, deksel, uurwerk) eind jaren 90. En komt het hele spul uit de Filipijnen. Aangeboden onder het mom van refurbished.

1 like

Kat in de zak dus…Catawiki u wordt weer bedankt!:confounded::-1:

2 likes

Dank je wel voor de input @Andamanen en @vierport! Zou je dit ook kunnen onderbouwen? Of kan iemand dit bevestigen? (Never trust anything people say on the internet)

Ik heb inmiddels wel een berichtje gestuurd naar Catawiki dat ik signalen krijg dat deze nep is en ik hier niet van gediend ben. Dat ik graag foto’s stuur voor hun ‘experts’ als bewijs.

Daarnaast zal ik de grote vrienden van MasterCard zo bellen met de vraag of de betaling te annuleren is.

2 likes

Houd ons vooral op de hoogte hoe het afloopt. Met name MasterCard zal een uitdaging worden vrees ik…

Succes.
Men

Ik heb het een en ander omcirkeld.

-Kroon: te hoekig, scherp aan de buitenzijde
-insert: ontbreken van glaasje op lumepip, slechte printing (zie bijvoorbeeld het verschil in lengte van de streepjes), net te klein daardoor past het niet strak in de bezel.
-Wijzerplaat: witte tekst. Oude platen verkleuren wel naar oranje en heel licht geel tegen wit aan. Maar dat is bij deze niet het geval. Slordige lume op de dots (niet strak in het midden) slechte en onjuiste printing van Seiko automatic
-wijzers: punt, rand van de wijzers zijn te scherp en ik vermoed als je de lume bekijkt dat het van een andere structuur lijkt te zijn. Wat grover en te wit. (maar dat kan ik niet goed op de foto’s zien) Hoewel bekijk het bolletje op de secondewijzer eens …

Ja, en dan die gevouwen links, blauwe sticker… Is geen oudere band. Die hoort gewoon niet op een skx. Ook aftermarket.

Wat heb je ervoor betaald als ik vragen mag? Als het niet teveel is zou ik er een leuke mod van maken :slight_smile:

8 likes

Dat ze zoveel moeite stoppen in een horloge van een paar honderd. :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Balen dit, ik hoor steeds vaker dat op Catawiki veel nepperds worden verkocht.

Je had het meteen kunnen zien aan de chapterringen die goed uitgelijnd waren. Dat lukt Seiko nooit. :wink:

16 likes

:joy:

Hahaha ja hij zag er op de plaatjes netjes uit (voor een leek) :smile:

Maar het heeft me al met al 183 gekost. Winnend bod was per ongeluk 145 euro (bijna 12 uur lang), 9% voor Catawiki en 25 euro voor het naar Nederland verzenden. Kon ik me geen buil aan vallen. Kan het alleen niet over m’n hart verkrijgen om 'm ‘onwetend’ voor 200 op marktplaats te knallen. Zo’n lul ben ik dan ook weer niet… :innocent:

En dank voor het uitstippelen van de onregelmatigheden. Dat kan ik zo door sturen naar Catawiki.

Will keep you guys posted!

1 like

Vind het nog behoorlijk aan de prijs €180 voor een 2e hands skx, maar de prijzen gaan wel echt omhoog tegenwoordig helaas
Jaar terug had ik nog behoorlijk moeite een fullset skx in nieuwstaat voor € 150 te slijten…

1 like

Nieuw liggen ze bij de dagelijkse Horlogeboer ook voor 220+ helaas. Ik had het ook graag goedkoper gezien, maar een jaar geleden zocht ik er nog geen :wink:

Ja nieuw is het ook geen verkeerde prijs €220