Tweede horloge, advies op collectie

Na de aanschaf van mijn eerste “echte” horloge (Eerste "echte" horloge - Tissot Gentlemen powermatic 80 silicium) zit ik nu alweer verder te kijken… Ik kijk naar té veel horloges op het moment. JLC reverso (normaal en Dueface), Cartier (Santos en tank), Tudor (chrono), Glasshütte Original (pano), A. Lange & Söhne (1815)… Longiness… Stowa. … Omega

Volgens mij zit ik nu nog in het proces van “wat wil ik nou” of “moet ik wel meer gaan kopen”. Je leest veel op fora en Youtube video’s dat je vooral niet allemaal rommel moet kopen om een collectie te vullen. Dat lijkt mij sowieso iets om te voorkomen. Maar wat dan? Focussen op één grail watch tussen de 10k en 20k die je over 5 jaar koopt of toch een collectie aanleggen van 3 horloges die goedkoper zijn.

Als ik voor die ene grail watch ga denk ik nu aan de volgende horloges:

Of toch een “drie horloge collectie”. Met een daily beater, een sporthorloge en dresswatch. In de collectie wil ik minimaal één gouden horloge.
De daily beater heb ik al, Tissot Gentlemen powermatic 80 silicium
Het sporthorloge Omega Seamaster ~5k of BLACK BAY CHRONO S&G M79363N-0001


De dresswatch - JLC reverso (goedkoper, geen duoface) of een Cartier tank/santos.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk: hoe pakken jullie dit aan? Collectie of één grailwatch. Welke horloge’s dan als grailwatch of welke in de collectie. Hebben jullie een betere onderverdeling in je collectie? Of moet ik nu ff normaal doen en het bij mijn powermatic houden?

4 likes

Die Tudor :face_with_hand_over_mouth:brrrrr. Ik zou voor de GO gaan wat een plaatje :+1::+1::kissing_heart:

Je hebt duidelijk een voorkeur voor dressers (buiten de Tudor)

Wat dacht je van een Seiko Sarx055 of een Grand Seiko Quartz?
Heb je iets zwitsers met een donkere plaat en iets japans met een witte plaat.

Voelt wat als “kopen om maar iets te kopen”, don’t chase the dopamine :smile:

Als je niet weet wat je wil zou ik je het advies geven om wat goedkopere merken te proberen die toch nog gemakkelijk geflipperd kunnen worden als je ze toch snel beu bent, idealiter in het blauwe deel.
(Hamilton, Seiko, Steinhart, Tissot, Longines, Laco, …)

Als je zeker weet wat je grail is; go for it.

1 like

Ik ben benieuwd naar wat jij “rommel” vindt, gezien de voorgestelde opties.

1 like

Ik denk dat een two piece collectie een nobel streven is. Waarbij een daily beater die niet te duur is dus. En een dress watch of iets dat daar voor door kan gaan. Waarbij die tweede meer een juweel is. Lastig is als je natuurlijk een niet dress watch die duur is mooi vind. Dan word het een three piece of two piece zonder dress watch. De JLC is in mijn ogen de mooiste in dit rijtje.

In dit onvolprezen topic van @Bauhaus

…zie je dat velen kiezen voor een redelijk aantal horloges om mee af te wisselen voor dat budget.

Ikzelf ben toch meer van beter een paar toppers dan een hele reeks aardige horloges.

Ga je uit van jouw budget, zou ik denk ik voor drie horloges gaan. Een voor alledag (geschikt voor veel momenten/gelegenheden), een dresser en een sportieve klant. Misschien zou ik zelf die laatste nog wel laten schieten om dat budget bij de eerste twee te voegen.

1 like

Was dat niet alleen zo omdat dat dat het verzoek van ts was :sweat_smile:

Nee, dat zie ik nergens.

Leek wel zo, in mijn optiek dan. Denk dat de meeste mensen hier voor 2 klatsers gaan ipv 4 net niet horloges. Maar each to their own natuurlijk.

Tsja…

Neemt de rest vh punt nie weg he :wink:
In de woorden van de Pontiff “STAY AWAY FROM SHITTERS”

Toch is dat dus niet wat ik zie in dat topic en vaak ook niet als mensen hier hun ‘collectie’ tonen.

Hier neig ik ook naar, dat je echt voor iets moois gaat. De JLC dueface is prachtig met de blauwe wijzerplaat en de zakhorloge achtige secondewijzer op de 6-uur positie.

Mooie voorbeelden, maar ben je eraan toe/kan je /wil je met een 10k+ horloge over straat? Dat is nogal een stap na die Tissot.

Maar concreet: je wilt een graal, goud en een blijvend waardevol stuk.

Ik denk dat je eens bij JLC (master ultra thin small second/moon) in goud moet kijken.
De JLC reverso moet je passen. Er zijn verschillende maten, diktes en De klik moet er zijn.

Om je lekker te maken aangaande (semi)dresser:

2 likes

Grappig dat je de JLC master ultra thin noemt, zo kwam ik namelijk bij JLC terecht. AVW met hun Cartier Tank’s maakte de stap toen mogelijk naar de interesse voor de Reverso. De Reverso is inderdaad wat trickery, omdat ze volgens mij op sommige polsen er echt niet uitzien. Zeker de grotere/dikkere modellen niet.

Van de horloges die je laat zien zijn de eerste twee JLC’s echt mijn favoriet. Zeker de maan complicatie.

1 like

Grail moet je altijd voor gaan.
Uiteraard , ga niet voor het onmogelijke want je zult ergens struikelen.

“Rommel” tussendoor kopen is toch heerlijk.
Lekker doen joh.

5k 10k 20k 1k 3k…
Prijs bepaald niet wat wel of niet mooi is en is mijn inziens dus ook een “onbelangrijke” factor is deze hobby.
Prijs moet wel passen in je hoofd, bij wat je ziet.

2 likes

3 tot 5 jaar sparen om dan uiteindelijk een horloge te kunnen kopen met de kans dat hij tegenvalt zou ik niet doen. Er zijn genoeg andere horloges voor veel minder geld die je altijd weer kan verkopen als dat nodig is.

Jeetje,… het zijn ook echt wel heel verschillende horloges die je laat zien. Ik zou gewoon lekker dragen en genieten.
Wellicht komt er dan vanzelf ook meer duidelijkheid in die ‘grail’.

1 like

Helemaal mee eens! Heb zelf een keer een horloge gepast van een bekende en hier op HF wordt de afwerking steevast de hemel in geprezen. Ik had het om en het eerste wat in mij op kwam “wel leuk“. Het prijskaartje moest bij mij wel meer doen dan “wel leuk”.

1 like