Tweedehands horloge reinigen?

Misschien bestaat hier al een topic over, maar ik vond het zo meteen niet terug…
Wat doen jullie wanneer je een horloge overneemt dat een tijd(je) door iemand anders gedragen is (waar, zoals ik het hier onlangs zo mooi verwoord zag, iemand anders DNA op zit dus). Meteen rond de pols, en dragen maar?
Of toch stevig proper maken? En vooral, hoe dan? Enkel met wat water? Of toch wat zeep, afwasmiddel, iets anders?

ermmm… geloof niet dat ik een horloge na ontvangst echt grondig schoongemaakt heb.
In het dagelijks leven loop je overal tegen andersmans DNA op…

1 like

Waterdichte horloges maak ik altijd grondig schoon met unicura desinfecterende handzeep en een zachte tandenborstel. Doe ik overigens ook voor ik een horloge verkoop :sunglasses:

6 likes

Toevallig heb ik dit nog niet zo lang geleden gedaan. Ik heb de metalen band even in een ultrasoon reiniger gelegd en die kwam er brandschoon uit (dat werkt echt zeer goed). De kast heb ik met een wattenstaafje met alcohol erop wat schoongemaakt. Het horloge ziet er nu weer zo goed als nieuw uit :slight_smile:

2 likes

Ik gebruik een tandenborstel bestemd voor kinderen (nieuwe).
Super zachte haartjes en goed hanteerbaar.

1 like

Als het erg aangekoekt zit gebruik ik een houten sateprikker/tandenstoker om het aangekoekte vuil van de kast te halen en daarna met een zachte tandenborstel erover en eventueel nog met een doekje nawrijven.
De (stalen)band gaat altijd eerst in de ultrasoon en daarna onder een warme kraan en met een tandenborstel schoonborstelen.
Dan is het horloge weer als nieuw en dan pas gaat hij om de pols. :thumbsup:

1 like

Dit is ook erg handig om te reinigen, wel eerst het uurwerk even verwijderen natuurlijk.

kkkkkkkklllllllllllliiiiiiikkkkkkkkkk :smile:

http://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-Cleaner-Ultra-Sonic-Cleaning-Machine-Dental-Jewelry-Watch-Glasses-/380663693474

1 like

Precies mijn pakkie-an. Horloge NOOIT in de ultrasoonreiniger leggen (head) omdat het uurwerk schade kan oplopen door trillingen en als je het dan toch wilt doen, zorg er dan voor dat hij stilstaat. Dus dat hij geen energie meer heeft. Dan beweegt er intern namelijk niks en dat lijkt mij minder schadelijk dan wanneer je een tikkend uurwerk erin legt.

1 like

Ik heb er eentje bij de Trekpleister gekocht voor ca. €15. Worden daar regelmatig aangeboden, loop eens een paar keer daar naar binnen.

4 likes

Ik heb de band er uiteraard wel eerst af gehaald. Op die manier kon ik de kast dan ook beter rondom wat schoonmaken. Net als NickW heb ik ook af en toe een houten tandenstokertje gebruikt.
Ik had niet verwacht dat de ultrasoon reiniger zo goed zou werken. Ik zou er nu ook wel een willen hebben :slight_smile:

1 like

Werkt geweldig toch? Misschien is deze wat? http://www.marktplaats.nl/a/diversen/zorg-overige/m1095527439-ultrasoon.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=13.

2 likes

Ik poets in lauw water met drupje afwasmiddel met een ultrasone tandeborstel van Philips sonic care.

1 like

Dit dus

1 like

ik koop meestal head only, toch niet mijn smaak of ik heb er genoeg liggen
en anders gooi ik zo’n bandje gewoon weg, ik heb nog wel wat originele Vostok bandjes maar die bewaar ik vanwege de originaliteit.

1 like

Used clean ik altijd van te voren. Super zachte kindertandenborstel en Hagerty Jewel Clean. Werkt als een trein maar ik ga me maar eens ook oriënteren op een ultrasoon, wellicht handig om erbij te hebben.

1 like

Ik ga maar eens op het internet speuren naar een mooie en betaalbare reiniger :slight_smile:

@Motormuis Goede tip! Zit er een om de hoek, dus maar eens gaan polsen daar :smiley:

2 likes

Vintage horloges zijn vaak wel echt heel smering en hebben een goede reinegingsbeurt nodig. Tanden stoker en doekje met wat sop en water zijn vaak wel genoeg. Mijn seiko voor en na:

1 like

Als het een horloge is dat redelijk te verwachten waterdicht is, dan gewoon wat huishoud ontvetter, een nagelborsteltje en wat lauw water onder de kraan in de wastafel. Vooral stalen banden zijn een bron van vervuiling, verder tussen de lugs, achterdeksel, eventueel een draaiende bezel. Meestal is m’n schoonmaakster wel behoorlijk zwart hoor…

Bij niet zo waterdichte horloges, heel voorzichtig met een oude tandenborstel, wat schoonmaakmiddel en een vochtig doekje.

Ik heb eens een Enicar in een aceton-bad laten zakken voor een nacht. Brandschoon maar uurwerk heeft er wel een douw van gehad. Ook was de wijzerplaat een tintje lichter geworden.

4 likes