Tweefactor Verificatie - Handleiding!

Maar waarom zou je het met Authenticator apps doen als je het op je tel gewoon met Face ID en op je pc met de camera van je tel kan?

Dat kan alleen veilig op een iPhone, niet op Android telefoons.

Android heeft toch wel een andere veilige manier van je telefoon ontgrendelen neem ik aan?

Ja vingerafdruk om je Authenticator app te openen :wink:

1 like

Ah😅

Toch maar een keer een iPhone dan

1 like

Ach, op de HF app op Android ben ik permanent ingelogd. De eerste app die ik 's ochtends open.
Op mijn laptop blijf ik ook ingelogd. Hoef maar een enkele keer een code te genereren.

N.B. Sla de 10 backup codes op een veilige plek op! Bijvoorbeeld een Secure Note in je wachtwoord manager.

Ik snap vooral niet dat ik - opeens - die hele riedel voorgeschoteld krijg en er niet meer in kan. Geen idee hoe ik dat de vorige keer heb gedaan.

En geen idee waarom mijn telefoon wel ingelogd kan blijven.

Is op zich goed hoor, heb ik op de PC een verslaving minder. :man_shrugging:

1 like

Tja die backup had ik natuurlijk niet,stond ook niet beschreven, nu zit dat mooi in mijn bitwarden.

Mocht je er echt niet uitkomen dan kan ik je wel even helpen. Stuur maar een PB als dat nodig is!

1 like

Ik heb dat vorige maand al aangegeven en voorgesteld dit in de handleiding te zetten.

Overigens geldt het verhaal van de backup codes voor alle 2FA beveiligde sites welke een Authenticator app gebruiken tenzij er een andere uitweg is zoals een one time key via b.v. SMS.

1 like

Kijk, ik ben een 58-jarige digibeet. Ik heb echt geen zin in al deze crap. Ik houd het voorlopig wel bij de telefoon. Als ik daar ook niet meer kan inloggen, is het exit.

Dank voor de aangeboden hulp. Met frisse tegenzin zal ik me er wel een keer over buigen. :pray:

3 likes

Het hele gebeuren behalve de QR is niet duidelijk uitgelegd.

Neem bv die befaamde fysieke sleutel vakje : wat vul je daar in ?
Wat info was niet verkeerd geweest.

Als noob ga je ff googlen op " Wat is in IT een fysieke sleutel "
Antwoord

Dus denk je ik heb een usb of dongle nodig
geen hond denkt aan een mobieltje.
Waarom staat dat daar dan niet gewoon bij ?

1 like

Het is echt oprecht niet moeilijk.

Een keer instellen en daarna hoef je er nooit meer naar te kijken. Externe apps zijn ook helemaal niet nodig. Gewoon een “fysieke sleutel” instellen. Wat een onhandige term is voor een extra wachtwoord. Kan gewoon een pincode van 4 cijfertjes zijn.

Zou zonde zijn als we een actief lid verliezen;)

2 likes

Vervang onhandig maar gerust op misleidend.
Maar zolang dit verhaaltje helemaal aan het einde van het draadje staat haalt dat weinig uit he?

Oplossing zou zijn een betere howto met aanpassing van dat fysiek verhaal en dit draadje in de prullebak.

My 2 cents

2 likes

Ik ben ook een paar dagen buitengesloten geweest omdat ik mijn nummertje in moest vullen dat ik niet meer wist. Na een paar dagen stond het nummertje plots op het scherm. Schiet me maar lek. Kan het niet gewoon uit? Het gevaar zal inmiddels toch wel geweken zijn?

1 like

Ben ik met je eens! Ik probeer ook maar te helpen waar ik kan en reageerde hier direct op Peter.

Ik zal morgen nog eens even in een vernieuwde handleiding duiken als ik tijd heb!

2 likes

Ik ben al lang blij dat er iets van uitleg aan het begin stond hoor.

:+1:

Bij mijn vrouw op haar werk gebruiken ze ook een authenticator waarmee je nauwelijks de tijd hebt, die heb ik ook vervloekt. Lol
Amper 15 sec schat ik.

1 like

Kom kom, je hebt geworsteld met piepkleine dameshorloges van obscure makelij en dramatisch verprutste, verzopen en verroeste mechaniekjes, en bent als winnaar opgestaan. Laat een extra toegangscode niet de heuvel zijn waarop je ten onder gaat. :sunglasses:

That’s the spirit. En het is effectief veel simpeler dan het lijkt maar de vertalingen zijn op z’n braafst gezegd niet erg handig. Eens je t doorhebt, appeltje eitje. :vulcan_salute:

5 likes

Je krijgt gewoon een nieuwe code zodra de tijd verstrijkt en dan heb je weer 30 seconden bij het HF. En kom op, je blijft gewoon weer voor weken ingelogd staan dus zo’n drama is het allemaal niet.

Helaas moeten we ons nu eenmaal wapenen tegen boefjes

2 likes