Tweefactor Verificatie - Handleiding!

Hier tijd genoeg hoor met de google

Vroeger was alles beter.:no_mouth:

2 likes

Ik snap de frustratie wel hoor. Moet op mijn iphone opnieuw inloggen, maar dan vraagt hij om een code die ik niet gemaild of op sms krijg. Schiet mij maar lek…

4 likes

@junior, ik heb jullie ook al gemaild maar geen reactie. Opa Schoen hier. Ik heb een nieuwe telefoon en daar keurig een backup van de microsoft authenticator app opgezet. Als ik inlog, krijg ik de melding dat ik mijn account nog moet verifiëren. Echter geen email. Ik heb nu even dit account aangemaakt, wat wel gewoon goed gaat zoals jullie zien.

2 likes

Ik heb ook geen idee hoe ik aan die backup-codes moet komen; kan nu alleen nog met de telefoon op HF. Die vraagt (nog) niet om 2-voudige verificatie. Ik lees dus graag even mee!

1 like

Bu codes staan onder

Voorkeuren
Beveiliging
Tweeledige verificatie beheren, en dan onderaan klikken:

@YY77 was me voor. :smile:

Als je het cross-platform wil houden, is een “token gebaseerde” het meest voor de hand liggende eigenlijk (vind ik toch). Je installeert de app (een Google Authenticator, Microsoft, wat je wil, er zijn er hopen en ze doen allemaal hetzelfde), klikt op “authenticator toevoegen” in de HF instellingen onder beveiliging - 2FA beheren.

Je krijgt een QR code - die kan je soms “sharen” naar je authenticator app, of anders sla je die op (het is een fotootje uiteindelijk) en dan in je app importeren (en dat footootje dan weggooien - het is een sleutel, dus wie die foto heeft kan ook codes voor jou genereren).

In die app krijg je dan om de 30 seconden netjes een nieuwe 6 cijfer code, je “tweede factor”. Dus dan log je in op de computer, HF vraagt om die code (en je hebt je telefoon open naast je liggen; het ding toont hoe lang de huidige code nog geldig is, dus kan je voor het gemak wachten tot er een kraakverse verschijnt), je geeft die in en vinkt aan dat je je browser vertrouwt, zodat volgende login zo’n code niet meer nodig is, en klaar is kees.

Beetje een gedoe voor de eerste keer op te zetten maar daarna is het vrij transparant hoor, het is geen alle-dagen-opnieuw gedoe. En omdat er twee factoren zijn maakt het niet meer uit als je accountnaam en paswoord zouden geraden worden door Indonesische schobbejakken, want ze hebben je telefoon niet in hun hand.

Die is wellicht geregistreerd als “fysieke beveiligingssleutel”, dus je telefoon doet die 2voudige verificatie transparant voor jou dan. Maar daar heeft je PC natuurlijk niks aan… :sweat_smile: vandaar, zo’n token gebaseerde is lomp maar heel rechttoe-rechtaan.

1 like

Zeker! Eerste optie is Face ID maar dat gaat niet altijd :joy:

Tweede optie is code via authenticator :sweat_smile:

Kan ik toch nog HF’en in de swasticar!

:joy: het duurde een paar seconden voor die viel.

1 like

Hoe kom ik op de telefoon in mijn profiel? Ik krijg alleen maar telkens een zij-popup met daarin alle berichten en PB’s. En op de PC kan ik er dus helemaal niet meer bij.

Edit - ben er nu toch in, maar ik heb dat balkje met account/beveiling etc. niet.

1 like

Rechtsboven op je avatar klikken, dan onderin op het profiel icoontje klikken, klik in de lijst op voorkeuren en dan zie je beveiliging als 2de keuze

1 like

Is het een idee om 4FA voor dit topic te gebruiken?

Anders kunnen kwaadwillenden precies zien bij wie ze moeten zijn.

1 like

Tja dat lukt op zich, inclusief “je hebt nog 10 backupcodes over”. Maar waar vind ik die…?

Doe anders per PB, als dat veiliger is… …wat een gedoe jongens.

Die worden 1x getoond en je wordt verondersteld die ergens “veilig” op te slaan, zodat je ze dan in noodgevallen kan aanspreken. Een heel fragiel systeem, en geen idee hoe dat werkt met een “fysieke” sleutel. Ik vermoed maar dat je die dus niet hebt. Geeft op zich niet, je kan op de moersleutel ernaast klikken en “opnieuw genereren” doen, maar dat gaat je PC probleem niet oplossen - elke code kan maar 1x gebruikt worden, en je wil altijd met je PC kunnen inloggen.

Ik zou die backup codes negeren en gewoon een extra “token” authenticator toevoegen, Peter (zie hierboven). Niet zo moeilijk, en dat werkt altijd. En eens dat alles werkt, DAN eens nieuwe backup codes genereren en effectief ergens afdrukken voor als de boel op de fles gaat.

1 like

Je lacht ermee, maar dat bestaat hoor. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 like

Dit gaat me allemaal veel te ver. Ik geef het voor vandaag maar op, voordat ik met dingen ga gooien hier. :sweat_smile:

1 like

Ja, het is wel een gedoe om op te zetten als je door de bomen het bos niet ziet. Ik kan het wel ff stap voor stap in screenshots zetten en doorsturen als dat je zou helpen, maar die op een telefoon kijken is ook kut. WhatsApp Web? :sweat_smile:

1 like

Whatsapp Web moest ik ook al googlen, dus ik ben echt te veel digibeet om die PC nog op te kunnen met het HF.

Ik ga eerst maar even een paar borden stukgooien nu. :wink:

1 like

Als je t niet gebruikt heb je t nooit nodig gehad, normaal dus :grin:

Als dat niet helpt, we hebben opties hier bij ons:

Maar ik kan t via mail ook sturen. Roep maar iets in PB als je wil, dan doe ik dat ergens na de uren/kindergedoe.

2 likes

In mijn kwaadbloedzuigende rijdende laptop lukt het uiteraard ook niet.

@junior of @Jur, kunnen jullie aub even kijken wat er mis is met mijn account? Username Schoen, wie kent hem niet. Anders ga ik mijn toegevoegde en onbegrensde humor op het teslaforum delen ipv hier.

2 likes