Tweelingen? Of toch niet?

Op enig moment (medio 2023) , kwam er via een veiling lotje een klein bullseye horloge mijn verzameling binnen zeilen. Een onbekend merkje, maar niet zo onbekend dat het niet in de Mikrolisk database vermeld werd. Een Bendix. Ik heb er eerder op HF een verhaaltje over geschreven:

Wat recenter, op een Rikktik eerder dit jaar (2024) vond ik nóg een Bendix. Omdat ik val op bulls
eyes en deze er best nog aardig uitzag en de prijs goed was, werd hij (zij?) aangeschaft.
Eenmaal thuis, naast elkaar gelegd, bleek dit: (foto nadat beide horloges waren opgekalefaterd). Tweelingen?

.

Zoek de verschillen!

Ondanks het feit dat beide horloges een verschillend uurwerk bleken te bevatten, bleken ze ook beiden te lijden aan het zelfde euvel: een gebroken opwindveer.
In beide gevallen was horlogevriend Bas zo goed om dat voor mij te verhelpen en met een nieuwe veer en een servicebeurtje zijn ze alle twee inmiddels weer alive and ticking!

Hieronder een foto impressie van allebei de Bendex horloges. Op het eerste gezicht een tweeling, bij nader inzien niet helemaal, maar in elk geval broertjes of, de maat van het RVS stalen kastje van 30mm in aanmerking genomen, zusjes.

Hieronder zie je eerst het laatst verworven exemplaar, met een AS 1690 uurwerkje uit ca. 1960. Door Bas recentelijk van een nieuwe veer en een gezondheidsbehandeling voorzien, zodat ze weer loopt als een jonge dame :

Een jaartje eerder was het zusje al in beeld:

Dit dametje tikt al weer een poosje dank zij een ook door Bas gemonteerde nieuwe opwindveer haar seconden weg, aangedreven door een iets ouder uurwerkje, namelijk een AS 984.

Over de herkomst van dit voor mij volstrekt onbekende merk geeft de onmisbare merkendatabase Mikrolisk de nodige informatie: De Bendix horloges blijken afkomstig uit de stal van de Zwitserse firma Rodania.

.

Echter, daarmee is het verhaal dan toch nog niet compleet. Er blijkt namelijk uit dezelfde stal zich nóg een ‘onbekend’ merk horloge in mijn collectie te bevinden: een Bonheur.

.

Die laat ik hier dan ook nog maar even een keer zien.

Ook al zo’n kleintje. In de jaren '50, de tijd waarin deze horloges gemaakt werden waren maten van ca. 28 tot 32 mm overigens vrij normaal voor een heren horloge. Grotere maten waren er wel, maar die werden toen al gauw ‘oversized’ of ‘jumbo’ genoemd en dan was het vaak nog niet meer dan zo’n mm of 36.

In het Bonheur horloge schuilt een iets moderner uurwerk, namelijk een ETA 1080 uit ca. 1965.

Hieronder nog even alle drie de horloges uit de Rodania stal naast elkaar:

De conclusie en tevens de moraal van dit verhaal:
Als er meer dan twee van de zelfde ergens van bestaan kun je ze sparen…

Ach ja, het Virus…

Veel plezier met lezen en plaatjes kijken, welterusten allemaal en tot een volgend avontuur.

Lex

27 likes

Mooie horloges Lex. :ok_hand:

1 like

Een mooi verhaal!
Dankjewel voor het delen! :hugs::pray:

1 like

:+1:

1 like

Leuk om te lezen. Mooie horloges :+1:

1 like

Volgens Van Dale: