Ik ben een stuk hardleerser dan. Ik ben al 13 jaar aan het klootviolen met nato’s, siliconen, rubber, canvas, nylon, sailcloth, noem maar op. Een soepele leren band draagt gewoon het lekkerste, naast staal of titanium
Oh nee, het houd dus nooit op! Leer vind ik heerlijk behalve op warme zomerdagen. Dan lekker staal. Alleen vind ik een duiker op staal op het strand nogal iets hebben van “Kijk mij eens lopen met een dikke duiker…”
Maar om on-topic te blijven: ik kortte NATO’s ook altijd in want die omgevouwen flappen vond ik te propperig. CNS heeft single pass NATO’s die in lengte verstelbaar zijn dan hoef je niet te knippen. Want uiteindelijk gaat een afgeknipte NATO toch rafelen aan het eind.
Dat is ook en goeie zeg! Scherp dit.
Daar kan ik wel in volgen. Alleen die gekronkelde rubberen band van Citizen vind ik persoonlijk zooooo waardeloos. Krijg de band bijna niet achter het flapje omdat het rubber dusdanig flexibel is en het flapje wat te dun dat de band veel te veel weerstand geeft bij het insteken.
Ik heb een geelgoudkleurige dial met structuur en deze band die ik nu heb matcht echt perfect.
Wellicht een andere rubberen proberen. Kan ook nog natuurlijk. Of staal erop kopen.
Afknippen en het losse eindje gebruiken als sleutelhanger.
Ik knip ze. Stuiver gebruiken om het uiteinde rond te krijgen en dan even dichtbranden
No such thing. Een NATO / G-10 strap is nooit een two piece.
Bij NATO / G-10 / Single Pass straps is de stof dun genoeg om 'm terug te vouwen in de keeper.
Kan dat hier niet?
Je zou natuurlijk ook gewoon een NATO of single pass kunnen kopen.
Dat werkt als een tierelier, helemaal bij nylon wat je ook nog even met een aansteker af kunt branden zodat er niets rafelt. Wat @PetraO dus zegt.
Ik heb niks tegen de juiste siliconen, Henk. Da witte gij ook. En nee, dit is niet één of andere seksistische grap, mijn vrouw zweert bijvoorbeeld bij haar fijne siliconen-bandjes die ze op haar Seiko duikertje draagt.
Dit iets voor je, qua kleur? Zwarte Tropic natuurlijk ook altijd goed
Soldeerbout gebruiken. Is het meteen mooi dicht geseald.
Wanneer je een soldeerbout hebt met wisselbare tips zou ik er een hotknife tip opzetten. Deze snijdt en schroeit t gelijk dicht zonder dat t rafelt.
Voor een gassoldeerbout heb ik er nog wel 1000n liggen. Pb en komt eentje je kant op.
Enkel knippen in elk geval nooit doen. T aan elkaar smelten vd rafels is stap die absoluut moet.
Nou, de zwarte heb ik nog wel liggen, draag ik toch niet veel op mijn Squale. En anders is de gele zeker een optie. Dank!
Ik heb geen soldeerbout, daarnaast ook nog nooit gesoldeerd. Denk dat het niet verstandig is als ik dat ga proberen…
Het is ook niet solderen wat je dan doet.
Je laat de hotknife warm worden. En daarna is het een kwestie van snijdens. Als een warm mes door de boter zegmaar.
Bij schepen/boten een veel gebruikte manier om touwen/trossen door te snijden en in electronica voor nylon gevlochten slangen.
Klinkt dus spannender dan t is. En minder risocovol dan aansteker.
Munt methode doet praktisch hetzelfde natuurlijk. Alleen wat omslachtiger. Scheelt wel weer de soldeerbout. Dat dan weer wel.
Iedere man heeft toch een soldeerbout? En een boormachine?
Probeer de down under methode eens. Youtube is je vriend.
Moest gisteren twee overlappende gaten boren in een houten tafel. Speedboor 30mm die ik 8 jaar terug ooit heb gekocht kon ik eindelijk eens gebruiken.
Ik ben zo goed in zulke zaken dat ik nu een nieuwe boormachine kan kopen. Mijn vrouw lag dubbel van het lachen, hoe ik een Bosch boormachine zo kon vernielen.
Zo goed ben ik met gereedschap zeg maar.
Bij horlogebanden.com kon je alleen uit L en CL kiezen.
Daarnaast heb ik een klote polsmaat. Elke sluiting zit net niet gecentreerd op mijn pols.
Bij stalen band moet ik altijd aan 1 kant een halve schakel extra verwijderen. En zelfs met het verstellen op de clasp krijg ik hem niet strak.
Bij een stalen band heb je ca. een vingerdikte speling nodig om de dagelijkse polsdikte-variatie op te vangen. Strak afstellen lijkt me heel onprettig.
Mijn nato’s zijn nooit gecentreerd. Ik zal ze ook nooit verbouwen tot single-pass band want dan klopt er iets niet meer met de symmetrie voor mijn gevoel. Dat het horloge dan iets hoger ligt, soit, dat hoort dan zo
Valt vaak niet eens op.
Dan gaat er maar één laag onder het horloge door.
De “dikke prop” zit dan onder je pols. Ik vind het fijner dragen.