Type 20 fliegers

En ik maar denken dat de Type 20 Pilot iets van Zenith was…
In dit stuk over Type 20 Pilot watches komt de prachtige Zenith Typo CP-2 niet eens voor!
Hoeft ook niet eens, wat een prachtige modellen van Breguet en Dodane!

Zijn er naast de Zenith Type CP-2 van @Brick en @tompj nog andere Type 20 Pilots op HF?

11 likes

Breitling avi 765 was volgens mij eerste met dit ontwerp/lay out van de wijzerplaat maar is niet geleverd aan de Franse defensie. Hier de nieuwe uitgave

2 likes

Persoonlijk ken ik geen Type 20 horloges met die specifieke “flyback” functie.

Klopt, als de flyback functie een harde eis is dan zijn er minder “echte” Type 20 pilots.
Aan de andere kant, het is een functionele eis die niet zichtbaar is en in de dagelijkse praktijk van een particulier nou niet echt cruciaal.
En dan valt deze hommage ook in deze categorie:

1 like

Oh man! Een vintage Type XX staat zeker op de whishlist hier!

Dan “mag” deze ook denk ik:

1 like

Eeehh, dan worden er wel wat meer regels overtreden…

• Black dial with two registers at 3 and 9 o’clock that count up to 30 minutes
  • Luminous hands and Arabic numerals
  • A case diameter of approximately 38 mm
  • Flyback function ( retour en vol ), which stops, resets, and restarts the chronograph with a single press of the lower button
  • Bidirectionally rotating 12-hour bezel
  • Accurate to within eight seconds per day
  • Power reserve of at least 35 hours
  • Ability to operate chronograph satisfactorily at least 300 times
1 like

Mag het een plaatje van een ex zijn?

6 likes

Ah mooi topic en link.

Type 20 is van origine Frans. Cp 1 of 2 is van Origine Italiaans. Cp staat voor Cronometro da polso.

1 van de mooiste is deze universal Genève. De HA-1
Maar geen zwarte dial, 45mm doorsnee en op bestelling voor defensie in Italië geproduceerd.

Type 20 of CP 1-2 zijn in elk geval hele mooie horloges, waarbij de zenith de enige echt mooie reedition heeft gemaakt.

.
. .

Alhoewel Blancpain er tegenwoordig met zijn aircommand ook wel heel dicht in de buurt komt van extreem mooi :sunglasses:

.

9 likes

Dank voor de extra uitleg mbt de franse en italiaanse versie :+1:
En voor de mooie foto’s van andere prachtige voorbeelden.
Ik vind (staat niet in het lijstje van eigenschapen) het wijzertype ook wel belangrijk.
Deze modellen zijn zo mooi dat ik zelfs de happen uit de cijfers door de subdials tolereer…

Dat is het mooie van die Breitling en zenith. Die cijfers worden niet opgegeten door de subdials :ok_hand:

1 like

Ja, die Zenith… :star_struck:
Zeker met je eens

Wat mij betreft in ieder geval de mooiste.

1 like

Je hebt gelijk, het was nog vroeg…

1 like

Dat is een type 21! XXI

Wat zou het verschil zijn met de type 20? XX

2 likes

Uit het artikel van de 1e post:

Type 21
The French Ministry of Defense slightly modified the Type 20 specifications to improve the quality and usability of the chronograph to become the Type 21.
While most of the features remained the same between the Type 20 and Type 21, the latter required a more robust movement to decrease maintenance costs; some new features included a countdown bezel and a higher water resistance rating.
Dodane became the sole supplier of the Type 21 as Breguet’s watches became too expensive for the French armed forces. Dodane used Valjoux 720 movements for both military and civilian chronographs and sold them under the Airain, Dodane, and Chronofixe brand names.

:smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Dank! Google is je beste vriend.

Leuk om te lezen dat het toen ook om de knikkers ging.

Dodane is wel echt gaaf :ok_hand:

Zeker. Moet toegeven dat ik er nog nooit van had gehoord, maar dat is het mooie van dit alles op HF. Weer een “nieuw” merk met een historie en weer wat meer diepgang.

Cédric and Laurent Dodane (fifth generation) re-established business under the brand name Dodane 1857 in 2013.
Today, the company produces Type 21 and Type 22 watches using modified ETA Valjoux automatic movements as well as analogue and digital watches powered by quartz movements.

Nou, dat dus. :point_up_2:t2: :smile:

1 like

Zelfs een type 23!

http://www.dodane1857.com/collection/type-23/#top

Maar soit. Die vintage dodane is prachtig.

1 like

Ook geen vervelende re-edition zou ik zeggen…

4 likes