U-Boat

Je kan ook voor een Zlatoust gaan. Bij dit horloge is sowizo de grote duikhorloge hype begonnen, inderdaad is ook de Moscow classic een goed alternatief, heb je gelijk een mechanische chrono.

Arjay

Hoi Victor

Toen ik vorig jaar de U-boat tegen het lijf liep ben ik ook gfaan zoeken op internet en toen vond ik een alternatief in de tauchmeister.
Op Marktplaats is inmiddels ook weer het model wat is destijds heb aangeschaft de T0014 weer verkrijgbaar voor 145 euro.

Welke zijn het beste, de Tauchmeisters of de TW5 steel? Gaan die TW’s wel een lekker tijdje mee?

Kwaliteit van Tauchmeister en TW is vergelijkbaar.

Persoonlijk vind ik de tw steels een wat mooiere afwerking hebben.
kroon/sluiting vlak glas, maar dat maakt hem wel minder opvallend
Groot nadeel is de kroon aan de rechterkant.

Tauchmeister heeft een gave luminerende wijzerplaat wat erg gaaf is
De tauchmeisters zijn weer wat voordeliger aangezien het echt een internet product is.

Stel je niet te veel voor van de lumicerende wijzerplaat. IOp de foto’s lijkt het soms of het horloge licht geeft terwijl het in het echt slechts heel licht is.
De kroon van mijn tauchmeister zit ook rechts maar ik heb daar eigenlijk geen last van. Je moet je pols ver buigen wil je de kroon raken echter als je je pols zover buigt druk je bij een links geplaatste kroon die weer in je onderarm dus dat lijkt me lood om oud ijzer

Beste horlogeliefhebbers,

Ik heb de discussie over de U-Boats gelezen en wil daar als echte U-Boat liefhebber op reageren:

Ik heb zelf inmiddels vier U-Boats en vind ze werkelijk fantastisch. Probleem bij U-Boat is echter de after sales service. Als er onverhoopt iets met het horloge aan de hand is ben je het lang kwijt. Op het moment van schrijven ben ik al 3,5 maand een U-Boat kwijt die een los zittende wijzer heeft. Slechte service van de importeur in België waar ze sinds niet al te lange tijd een eigen reparatie afdeling hebben.

Neemt niet weg dat U-Boats goede en schitterende klokken zijn. Ik heb net een Flightdeck CAS 50 aangeschaft en het is werkelijk waar een schitterende robuuste klok. Ik krijg er veel opmerkingen over. Ook over de drie van de vorige serie die ik al had (de opmerkingen over stationsklokken enzo heb ik ook allemaal gehoord).

Net zoals bij dure merkkleding is het ook bij U-Boat gegaan: Andere merken willen meeliften op het succes van U-Boat. Tauchmeister is daar het beste voobeeld van. De eerste serie van U-Boat werd bijna letterlijk gekopieerd. Een rechtzaak door U-Boat aangespannen werd dus ook makkelijk gewonnen en Tauchmeister moest het design drastisch aanpassen (De T0014 die eerder genoemd werd in dit forum mocht niet meer gevoerd worden). U-Boat heeft namelijk patent op de kroon aan de linkerzijde en de cijfercombinatie 4, 8 en 12.
De huidige collectie Tauchmeisters zijn nu ook niet meer om aan te zien. Lompe horloges met een kroonbescherming bijna zo groot als Labello stick…

Ook TW-Steel probeert mee te liften op dit succes en heeft inmiddels ook een rechtszaak verloren: De “left hook” van TW-Steel werd ook verboden.

Bovenstaande zegt eigenlijk al genoeg over de populariteit van U-Boat. Kwalitatief waren het al goede klokken, de nieuwe serie is nog beter. Mijn nieuwe Flightdeck is erg robuust en loopt erg precies: een afwijking van ca. 3 seconden per dag en het zou dus zo een COSC gecertificeerde klok kunnen zijn.

Moraal van het verhaal: U-Boat is een trendsetter dat inmiddels al veel volgelingen kent (Tauchmeister, TW-Steel, Trias, Alado enz, enz…) Geen van de volgelingen van U-Boat is mooi en goed genoeg om te concurreren. De nieuwe collectie van U-Boat is prijzig maar (mede daardoor) wel erg exclusief.
Een aanrader dus van een U-Boat kenner… en liefhebber…

Zoek je iets aparts en exclusiefs, koop dan een U-Boat, kan je er geen veroorloven dan is een TW-Steel een leuk alternatief. Maar er is maar één echte U-Boat. Als je bijvoorbeeld op Marktplaats kijkt zie je ook dat verschillende aabieders allemaal onder de naam U-Boat adverteren terwijl ze een ander merk aanbieden. Waarom? U-Boat is voor dit soort horloges gewoon hèt merk…

En als je de weg weet dan zijn ze ook nog voor gunstige prijzen verkrijgbaar.

.

goed verhaal, goed dat je het op het forum zet, om eerlijk te zijn heeft dit forum het meer nodig zo’n verhaal over u-boat : www.dezinvanluxe.nl ( daar zijn veel meningen veelal gebasseerd op gerenomeerde merken…

.

Klopt, ik heb dat forum (www.dezinvanluxe.nl) ook gelezen. Feit blijft dat je U-Boats niet kan en mag vergelijken met high-end merken als Panerai of Patek. U-Boat is inderdaad meer een trendy merk. Maar U-Boat heeft gezien dat dat erg goed verkoopt (de eerste collectie is op twee types na (totaal ca. 15 types) ook helemaal uitverkocht).

Er is dus veel vraag naar en U-Boat wil daarom het merk hoger positioneren. Het is wel een gok want het is een erg jong merk dat zijn sporen nog niet verdiend heeft. Want in de haute horlogerie is historie één van de voorwaarden om succes te hebben. Merken als Patek en Breguet bestaan al soms 150 jaar en hebben bewezen goed en innovatief te zijn.
U-Boat kan en mag je hier dus niet mee vergelijken. Het is een nieuw merk dat een bepaald publiek aanspreekt. Mij dus ook. Ik ben ook een IWC fan, maar U-Boat is compleet anders en ik vind ze erg mooi.

Waar het op neer komt is dat ieder zijn eigen smaak heeft en aan kwalitiet en exclusiviteit hangt nou eenmaal een prijskaartje. Ik heb van een dealer gehoord dat de eerste serie van TW-Steel (10.000 stuks voor de NL markt) al lang is uitverkocht. Niet erg exclusief dus, hier gaat het bij TW dus om de volumes…

Hoe dan ook, doe je voordeel met mijn vehaal.

.

Met alle respect maar de grote duikhorlogehype is begonnen op het moment dat diverse russenverkopers op het internet de hand wisten te leggen op NOS Zlatoust horloges die eigendom waren geweest van de russische marine de eerste voorraden stamden uit de jaren zestig. De eerste hype stamt uit de negentiger jaren van de vorige eeuw. Het gaat hier om 15 steens mechanische horloges met een grote kast, het zijn echte duikershorloges. Op dit forum hebben diverse personen een Zlatoust in bezit gehad.

Arjay

Arjay,

Wat jij schrijft kan waar zijn, ik ben van mening dat de populariteit van grote horloges voor een groot deel door U-Boat is ontstaan een paar jaar geleden. Opeens liepen bekende Nederlanders en andere bekenden ermee.
Ik heb nog nooit iemand in de media gezien met een Zlatoust. Neemt niet weg dat deze horloges inderdaad ouder zijn dan U-Boat en dus al eerder grote klokken met een diameter van 60 mm hadden.
Leuke klokjes voor de heb, U-Boat is moderner en beter.

3 seconder per dag vind ik veel hoor

Hoi,

Heeft Zeno ook geen oversized modellen? Waarvan sommige ook cosc getest zijn?
En dat voor een vriendelijke prijs en goede kwaliteit. En exelusief.

Misschien dus ook iets om over na te denken.
Groetjes Davy

Hoi Long,

Als je een beetje verstand hebt van automatische horloges dan weet je dat een afwijking van slechts drie seconden per dag erg weinig is. De norm die in de horlogewereld (automatische horloges) geldt is -/- 4 tot + 6 seconden afwijking per dag. Heeft het horloge een afwijking die hier tussen valt dan wordt het als erg nauwkeurig beschouwd.
Ik heb eens van een Trias eigenaar gehoord dat zijn horloge ca 10 minuten per dag afwijking had. Dat is natuurlijk onacceptabel slecht, maar dat kan je van zo’n goedkoop horloge wel verwachten.

ALs je echt een secuur horloge wilt hebben dan moet je een quartz horloge kopen. Deze hebben vaak een afwijking van 15 seconden per maand. Maar dan heb je niet de charme van een automatisch horloge…

.

Rush 2112 Schreef:

.

Feit blijft dat je U-Boats niet kan en

mag vergelijken met high-end merken als Panerai of
Patek. …U-Boat is inderdaad meer een trendy merk.
…> Er is dus veel vraag naar en U-Boat wil daarom het
merk hoger positioneren. …
U-Boat kan en mag je hier dus niet mee
vergelijken. >
.

Je kan en mag Uboot niet vergelijken, maar ondertussen willen ze zelf wel hogerop komen? En hoe, door de prijzen omhoog te stuwen!! Lekker bedrijfje, pure marketing en winstbejag, geen liefde voor het vak (als je het mij vraagt) en verder ook niet echt boeieende horloge’s, groot is nu in, maar hype’s zijn er om te komen en te gaan.

Dat weet Uboot en die willen gewoon nog snel zolang als de hype duurt veel geld verdienen, dit vind ik echt belachelijk. Ze zeggen weleens; schoenmaker, blijf bij je leest. Dat zou ik Uboot ook willen adviseren. :wink:

Het zijn leuke trendy items van enkele honderden euro’s, niets meer en niets minder. Ga dan geen belachelijke prijsverhogingen doen en probeer ook niet te strijden (of net zo goed te worden als) tegen merken als Panerai of Patek. Blijf gewoon leuke horloge’s maken en bedenk ondertussen iets leuks voor als de Grote Hype over is zodat je daarna ook nog in de markt mee kan gaan.

Just my 2 cents. :wink:

waarom wordt patek en panerai steeds in een adem genoemd…
u-boat is een soort panerai alleen dan jonger…

1 like

Jaap Wim,

Patek en Panerai zijn ook niet met elkaar te vergelijken. Patek wordt door veel echte kenners gezien als de top van de top. Dat geldt zeker niet voor Panerai. Panerai wordt door velen gezien als een merk dat niet vernieuwend is en dat zichzelf blijft herhalen.

Maar goed, beide bovenstaande merken hebben ook helemaal niets met U-Boat te maken en zijn er ook niet mee te vergelijken. U-Boat is een op zich zelf staand merk, dat in mijn ogen erg origineel is. Kwalitatief is het ook goed met de ETA uurwerken. Vind je het mooi en heb je er wat geld voor over, koop er dan eentje. Heb je het er niet voor over doe het dan niet.

Neem nou een merk als Christiaan van der Klauw. Deze horlogemaker heeft prijzen gewonnen voor zijn mooie zelf ontworpen horloges maar al zijn horloges hebben een ETA 2824-2 uurwerk… Waarom zou U-Boat dan kwalitatief niet goed zijn?

U-Boat brengt in ieder geval veel te weeg. Smaken verschillen nou eenmaal.

Rush 2112 Schreef:

Jaap Wim,

Patek en Panerai zijn ook niet met elkaar te
vergelijken. Patek wordt door veel echte kenners
gezien als de top van de top. Dat geldt zeker niet
voor Panerai. Panerai wordt door velen gezien als
een merk dat niet vernieuwend is en dat zichzelf
blijft herhalen.

Maar goed, beide bovenstaande merken hebben ook
helemaal niets met U-Boat te maken en zijn er ook
niet mee te vergelijken. U-Boat is een op zich
zelf staand merk, dat in mijn ogen erg origineel
is. Kwalitatief is het ook goed met de ETA
uurwerken. Vind je het mooi en heb je er wat geld
voor over, koop er dan eentje. Heb je het er niet
voor over doe het dan niet.

Neem nou een merk als Christiaan van der Klauw.
Deze horlogemaker heeft prijzen gewonnen voor zijn
mooie zelf ontworpen horloges maar al zijn
horloges hebben een ETA 2824-2 uurwerk… Waarom
zou U-Boat dan kwalitatief niet goed zijn?

U-Boat brengt in ieder geval veel te weeg. Smaken
verschillen nou eenmaal.

Ik denk door de ingenieuze modules die christiaan op de 2824 uurwerken bouwt ( ! ) die zijn werkelijk geniaal !!!
verder gaat het niet om zijn ontwerpen, vooral om de techniek,…

Rush 2112 Schreef:

Jaap Wim,

Patek en Panerai zijn ook niet met elkaar te
vergelijken. Patek wordt door veel echte kenners
gezien als de top van de top. Dat geldt zeker niet
voor Panerai. > …

Oh sorry, dat wist ik niet. :slight_smile:

Jaap wim

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik vind nml dat een bedrijf best de ambimitie mag hebben om een bepaald nivo te bereiken of in een bepaalde merk-categorie ingedeeld te worden.
Maar ik zou liever zien dat ze dan horloges op de markt brengen die voor een bepaalde kwaliteit staan en daarmee stapsgewijs ook de prijs opvoeren. Zoals een schilderij van een erkend kunstenaar ook meer waard wordt.
De naam U-boat zit echter waarschijnlijk redelijk vast aan het type horloge wat ze nu op de markt brengen. Dus zodra de trend (ik vind hype een te negatieve aanduiding) van grote horloges voorbij gaat zal ook de populariteit van de U-boat horloges afnemen. Dus zoals menigeen suggereert lijkt het er verdacht veel op dat ze zoveel mogelijk geld proberen binnen te halen terwijl ze schermen met het argument dat ze zich bij merken als panerai sinn etc etc willen scharen.
Dus als de prijsverhoging niet gepaard gaat met een verbetering van de kwaliteit is het dus gewoon slimme marketing en goed verdienen voor de bedenkers. Op zich niets mis mee er wordt niemand gedwongen een U-boat aan te schaffen maar daarom is het goed dat op fora als deze gediscussierd kan worden.

Fantastische discussie dit. :slight_smile: Zelf heb ik een U-Boat left-hook 53 mm chrono en die bevalt uitstekend. Het model spreekt me aan en zelf mijn oma kan de tijd er vanaf lezen zonder bril dus wat wil je nog meer.

1 like