Überhaupt nog zin om je horloge aan te bieden aan de 'inkoop-juweliers'?

Vraag ik me af waarom de juwelier die bij de eerste verkoop al 40% marge had, binnen drie maanden nog eens 10% bij de tweede verkoop moet pakken op hetzelfde horloge.

De klant komt namelijk voor een inruil, dus koopt wederom een nieuw horloge waar hoogstwaarschijnlijk ook 40% marge op zit.

Op het eerste horloge heeft de juwelier al zijn marge verdiend, als hij de klant een tweede horloge verkoopt kan hij daar rekening mee houden en óf minder verdienen (winst maken) aan de inruiler, óf korting geven op het tweede horloge.

In dit specifieke geval heeft de juwelier niet echt aan klantenbinding gedaan, in mijn ogen…

1 like

De TS is ook zo algemeen. Onduidelijk om hier wat van te zeggen, toch? Sommige horloges zijn nou eenmaal veel gangbaarder en makkelijker te verkopen dan anderen. Mijn Eberhard zal heel wat minder doen t.o.v de listprice, dan mijn Omega. Zo is het nu eenmaal. En bij inruil is het altijd het totaal van verkoopprijs en inruil. Ding je af op de verkoop, dan wordt de inruil navenant minder. Het is een totaalplaatje.

Er zijn een aantal grijze handelaren die je een hele mooie inruilprijs geven.

Maar er zijn veel juweliers die inruilen zien als het dubbel kunnen naaien van een klant. En laag inkopen en hoog verkopen. Kan niet mooier. En de onwetende klant denkt nog dat ie een goede deal maakt ook.

Maar goed, je bent er als klant zelf bij dus je laat je met toestemming in het ootje nemen.

1 like

Wie precies? Heb je een lijst? Dat is namelijk min of meer ook wat de TS zoekt.

Ook hier zou het nuttig zijn in de discussie als je daar een lijst van hebt. Daar kunnen we dan ook wat mee.

Beetje open deur natuurlijk.

De meeste sponsors van het Rolex forum geven je een mooie prijs terug voor je Rolex bijvoorbeeld. Ook met andere iconische horloges kan je daar bij sommigen terecht.

Voor de goedkopere horloges, zou ik het niet weten. Daar is inruilen sowieso al vrij moeilijk mee.

Ik ga overigens geen juweliers en handelaars waar ik niets mee te maken heb, benoemen als slechte inruiladressen.

Mijn ervaring vooralsnog is dat verkoop via met name dit forum en een enkele facebook groep beter uitkomt dan inruil. De genoemde namen hier van wat HF helden (en ik ga ze niet herhalen) vragen op hun websites best wel de hoofdprijs als je hun klokken afzet tegen bijvoorbeeld Chrono24.

1 like

Ik verkoop best wat horloges en ik verkoop zelden wat op dit forum.

1x wel gedaan hier en dat verliep prima overigens.

Maar er zijn hier nogal wat lieden die commentaar hebben op prijzen of zelfs als je iets voor een tientje meer verkoopt, dan wat je er voor hebt betaald, krijg je al een topic er over aan je broek.

Op internationale fora verkopen gaat een stuk beter, mensen zijn bereid meer te betalen en het geeft minder gedoe.

Ik heb redelijk wat geflipperd de laatste tijd en uiteindelijk werkte Facebook het beste gek genoeg. Marktplaats is een rampzalige moneypit en dit forum doet het best redelijk. Hangt denk ik ook een beetje af van wat je verkoopt. Sommige modellen gaan hard. Anderen blijven eeuwig staan.

Dat zou inderdaad goed kunnen.

Ik verkoop alleen maar vintage horloges, wat wellicht door de zeldzaamheid makkelijker internationaal te verkopen is dan bijvoorbeeld een Seiko die overal wordt aangeboden.

1 like

Een handelaar heeft er logischerwijs moeite mee om voor een tweedehands horloge meer te betalen dan voor een nieuwe

Je hebt daar zeker n punt. Maar ik weet niet of de koper 1e keer misschien al wat korting had? Ipv 40% was t misschien 30 of 20% marge?

En bij inruil maakt ie niet nog een keer 40% marge. Een deel gaat immers op aan de inruiler. En dan moet ie nog maar zien of ie n occasion horloge kwijt kan. Sommige juweliers doen daarom niet aan inruil.

Maar je hebt zeker n punt hoor. Voor de klant is t fijner als de verkoper met minder marge genoegen neemt, zodat de koper vaker kan flipperen.

1 like

Niet-Rolex of niet-iconische horlges zijn goedkoop? Rare aanname :wink:

Ik vind jouw aanname raar.

Ik geef wat voorbeelden, of moet ik ieder duur merk opnoemen om je tevreden te stellen?

Daarnaast kopen de meeste grijze handelaren van het Rolex forum alleen Rolex of iconische horloges in.

Geen probleem.

1 like

Ik denk dat @Santa_Sangre bedoelt dat niet-iconische merken, zoals mijn prachtige Eberhard, vaak niet worden ingeruild, of voor veel minder. En dat zou heel goed kunnen denk ik.

1 like

Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet waar je een Invicta of een Orient zou moeten inruilen.

En ik had het over dealers op het Rolex forum, waar je inderdaad je Eberhard vermoedelijk helemaal niet kwijt kan.

1 like

Ik denk hem ook te begrijpen. Maar dat jouw Eberhard geen Rolex of niet-iconisch is, maakt hem geenszins goedkoop :wink:. Ik begrijp dat een inkoper kijkt naar de kans/snelheid van verkoop in relatie tot de geschatte opbrengst & daar zijn inruilprijs op afstemt. Het is het woord “goedkoop” dat bij mij verkeerd viel. Maar dan kan best mijn probleem zijn :slight_smile:

OK, ik begrijp nu wat je met goedkoop bedoelde. Daar heb je gelijk in (als ik dat mag zeggen) :grinning:

1 like

AD: Authorised Dealer

1 like

Daarom wisselt de voorraad van die HF helden ook zo snel zeker :wink: