Uh oh.. een losgekomen kroon! (Geen schade)

Tijdens het handmatig opwinden van het horloge had ik ineens de kroon los in mijn hand… Nu heb ik snel wat gegoogled en ik lees dat het vaker gebeurd en waarschijnlijk makkelijk te verstellen is. Maar hoe, daar kom ik niet zo snel achter… ik kan de kroon wel weer op het tipje drukken, maar ik kan hem niet vastschroeven (daarvoor steekt hij er niet genoeg uit)…
Iemand hier de gouden tip?

1 like

Maar kun je hem er helemaal niet meer opdraaien dan?

1 like

Seagull?

1 like

Ik kan de kroon op dat pinnetje schuiven en draaien, maar vervolgens heb ik geen grip van het schroefdraad. Als ik hem er verder op druk, dan schroeft de kroon zich vast aan de kast, ipv aan het uitstekende pinnetje…

Ik las dat door een knopje/schroefje op het uurwerk te duwen/schroeven, je dat pinnetje verder naar buiten kunt krijgen. Maar ik heb geen idee waar op het uurwerk dat zou moeten zitten…

1 like

Gezien je gebrek aan vaktermen neem ik aan dat je weinig hands-on ervaring hebt met uurwerken en daarom raad ik je zeer aan om nergens aan te zitten en morgen even langs een horlogemaker te gaan, die hebben dat zo gepiept. Probeer aub niet zelf de stem (het pinnetje) uit het uurwerk te halen. De kans dat je iets sloopt bij het verwijderen of terug plaatsen is aanzienlijk…

2 likes

Normaal zit er ergens een ontgrendelingspal op het kaliber die je met een tandenstokertje kan indrukken zodat de stift (pinnetje) loskomt uit het uurwerk…

2 likes

@johngo bedankt, dat dacht ik inderdaad ook en volgens mij moet het dan een makkie zijn.
ik dacht dat hij net naast de kroon zit (zie foto), maar daarop (met beleid) drukken haalt niks uit…

1 like

@JR001 bedankt voor je reactie, maar volgens mij maakt het geen verschil of een horlogemaker met enorm veel kennis zo’n simpele taak uitvoert of dat ik het zelf doe met de juiste instructies. ervan uitgaande dat er geen speciale tools bij komen kijken en alles met beleid gebeurt…

1 like

NIET met een tandenstokertje, klein schroevendraaiertje… bij veel uurwerken is dat “holletje” waar je in moet drukken namelijk zo vormgegeven dat je het met een schroevendraaiertje in moet drukken, en door de vorm kun je dan niet te ver drukken… want dan loop je de kans dat je “keyless works” ontregeld raken…

Bij sommige uurwerken moet je de stift verwijderen in “wijzerverzet stand”, of wel met de kroon uitgetrokken, bij andere uurwerken maakt dat weer niet uit…

Waar zit dat em in?.. Simpel gezegd, in wijzerverzet stand is het koppelrad tegen het stelwerk van de wijzers gedrukt, en daamee blijft ie goed liggen… als je de stift in “opwindstand” zou verwijderen heeft ie slechts een beperkte veerdruk die em tegen het opwindrad houdt, en dan kan ie uit de bascule wippen als je de stift terugplaatst… (en dan kun je het halve uurwerk gaan demonteren om het weer goed te leggen… )

een Horlogemaker, die heeft daar slechts 5 minuutjes voor nodig… die wipt het uurwerk in de goede stand, sleurt de stift eruit… draait het kroontje er weer op. en fietst em terug in het uurwerk… meer is het niet… 'k heb 't zelf ook wel bij de hand gehad… niets ernstigs… je moet alleen even precies weten wat te doen…

3 likes

gebrek aan vaktermen is niet per definitie een bewijs van gebrek aan expertise op het gebied van mechaniekjes… ik ben ook nog niet helemaal op de hoogte van alle benamingen, maar kan inmiddels wel uurwerken servicen, en tot op zekere hoogte repareren, enige scholing op het gebied van uurwerken heb ik nooit gehad… alles wat ik weet… is voor een groot deel dankzij dit forum…

5 likes

Uiteraard kan het goed gaan, echter zoals hierboven ook al aangegeven is de kans reeel dat als je iets te hard duwt of niet het juiste gereedschap gebruikt je de boel sloopt. Ik spreek helaas uit ervaring… Ik heb zelf op die manier al eens de keyless works van een ETA uurwerk gesloopt omdat ik ook dacht dat het zo’n simpele handeling was… Ik gebruikte een paperclip en duwde daarmee blijkbaar te hard. Tevens, afhankelijk van type uurwerk goed op letten in welke positie de stem moet zitten alvorens hem te verwijderen.

1 like

Welk uurwerk is dit?

1 like

Seagull ST19 zo te zien
waarschijnlijk in een 1963 chrono

1 like

3 likes

@Arie_Kabaalstra

MOET je altijd weten in welke cathegorie het onderhanden kaliber hoort of is er een foolproof methode om het zonder die kennis veilig te doen? Gezien je uitleg, bv door het altijd eerst te proberen vanuit “wijzerverzet stand”? Of kan dat ook mis gaan…?
Er zijn nogal wat kalibers (blader Ranfft eens door…), het lijkt me dat je de juiste methode (edit:) NIET altijd kunt vinden.

Zit de kroon altijd ongeborgd op de “stem” (wat is het Nederlandse woord ook al weer?) trouwens.

1 like

Bij ETA altijd uit wijzer verzet. 99% van de horloges en eigenlijk.

Ook zo bij Venus en Valjoux werken.

Enige die ik ben tegengekomen is de Seiko 6138 die uit eerste positie moet. Ongeacht ‘voel’ je het makkelijk als hij loslaat of niet.

1 like

Moeilijk te zeggen, maar over het algemeen gaat het goed in wijzerverzetstand, bij sommige uurwerken maakt het niet uit… maar uit gewoonte doe ik het altijd in wijzerverzetstand…

de Nederlandse term voor “Stem” is (opwind)stift, hoewel veel horlogemakers ook wel van “Tige” spreken… de franse kreet… veel termen zijn niet of nauwelijks vertaald… echappement bijvoorbeeld…

1 like

Martin noteerde in “zijn” afbeelding dat er geen schroefdraad lijkt te zitten in de kroon. Da’s zorgelijk.

In elk geval lijkt er hier de denkfout gemaakt te worden dat de kroon terug op de stift gedraaid kan worden terwijl-ie er nog in zit. De stift is het “pinnetje” waar aan gerefereerd wordt.

Die stift moet er inderdaad uit; vervolgens wordt die normaliter in zo’n…

…bankschroef vastgezet op het vierkante deel (waar het liggend opwindrad over heen schuift). Dan kan de kroon er weer op geschroefd worden (als er schroefdraad is in de kroon!), maar wel moet dan een paar keer ge cross-checked worden of de stift niet net te kort is, of te lang. Te lang betekent vijlen, te kort - opvullen met soldeertin. En vergeet de blauwe Loctite niet, als-ie echt moet blijven zitten.

Indien je dit nog steeds ziet zitten, vooral zelf doen. :sweat_smile:

Enne… Dit zijn redelijk nieuwe horloges. Heb je nog garantie…?

1 like

Gewoon de tige in de tang van een leatherman gaat ook hoor :stuck_out_tongue: of in een pinvice

1 like

Brrr… Nou ja, je moet soms wat. Maar kracht zetten gaat dan niet.

1 like