Uh oh.. een losgekomen kroon! (Geen schade)

Helemaal geen probleem hoor, je klemt hem op de kant waar de draad zachtjes vast. Als je kracht moet zetten om een kroon op te schroeven ben je verkeerd bezig, zachtjes opdraaien tot de tige wil meedraaien met een tikje loctite is MEER dan genoeg.

1 like

Ik denk dat ik al weet wat er aan de hand is.
Het is een schroefkroon…zie tekening.

ik wist even niet hoe ik dat begrijpend kon uitleggen,maar als je onderstaande foto ziet lijkt het alsof er nog iets aan die stift zit die nog in het uurwerk zit.

Precies zo ziet het er inderdaad uit!
Op het palletje drukken op het uurwerk zorgt niet voor enige verandering… Is er nog iets wat ik zelf kan doen of moet ik toch echt naar een horlogemaker?

1 like

Ik denk dat je een nieuwe complete kroon nodig hebt.

1 like

Als je op het palletje drukt, moet je tegelijkertijd aan de stift trekken. Het komt er niet uit zichzelf uit.
Mocht je geen klein tangetje hebben, dan wil een stukje isolatie van dun elektriciteitsdraad nog wel eens helpen. Even een stukje van het koperdraad strippen en dat erop draaien.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Ik heb de ballen verstand van horloge techniek, maar als ik goed naar je foto’s kijk, lijkt het toch alsof hij bij de draad is afgebroken.

1 like

Het is gelukt, dank voor de tip @Inca!
Hij is blijkbaar wel echt afgebroken oid, want van schroefdraad is geen sprake zoals verwacht door de kenners hier…

Vastzetten met lijm dan maar…? :smile::wink:

1 like

Daar heeft een busje ingestanst gezeten.

1 like

Koop liever een nieuwe kroon, hier bijvoorbeeld. Het laatste stukje links kan van de stift worden gedraaid. Even de diameter opmeten (tap = maat in mm/10)

2 likes

Super, heb hem losgehaald en de stift is 10mm lang. De kroon is 6mm breed en 3mm hoog… Ik weet niet precies welke ik moet hebben via die site… Regular (far east) lijkt er het meest op, maar ik zie nergens iets over de lengte van de stift…

Wat bedoelen ze met de 2,0 of 2,5 diameter?
Of zit ik helemaal verkeerd?

1 like

Het gaat bij een kroon niet om de lengte van de stift, maar om de diameter. Tap 9 betekent dat de stift 0,9mm moet zijn. De andere maten slaan op de diameter grootte (breedte) van de kroon en de diepte (hoog) in mm.
De maat tussen haakjes is de diameter van de tube die in de kast gaat.

1 like

Heren, ik heb totaal niets in dit topic te zoeken maar ik wil een ieder even bedanken voor het helpen van de topic starter. Hulde hoe dit samen wordt opgelost! Ik heb met plezier mee gekeken.

3 likes

Ja heren!! zo kan het ook!!..:smile:

We waren lekker bezig zeg maar en als er dan een oplossing gevonden wordt,is dat mooi.

2 likes

Als je de nieuwe kroon niet op de oude tube krijgt vastschroeft zul je ook de nieuwe bijbehorende tube moeten gebruiken.
Hopenlijk is het schroefdraad hetzelfde en past die wel, verder is alles al wel gezegd.

Nou heb ik inmiddels ook wel genoeg dingen gelezen waar me de haren van ten berge rijzen… (en degenen die mij persoonlijk kennen… weten dat ik heel wat haar heb :slight_smile: )

Ik zag al een bankschroef voorbij komen om een kroon op een stift te draaien… da’s als je Pizzadeeg op straat gooien en er met een stoomwals overheen… :scream:

een kroon… en ik heb er al vele vastgedraaid, draai je gewoon goed handvast met de stift in een pinvice… liefst één van brons of messing… die maken geen krassen in je stift…
Zodra je ook maar enigszins iets wat op grof geschut danwel brute kracht denkt te moeten gebruiken bij het werken aan een horloge, dan ben je gewoon verkeerd bezig…

als er in het horloge van de Topicstarter een nieuwe stift moet, dan moet ie dus ook op lengte gemaakt worden… met schroefkronen komt dat best wel krap…

Wat ik zelf gedaan heb, is eerst de kroon op de stift, en dan meten hoeveel ruimte er tussen kast en kroon is… daar trek je dan een millimeter vanaf… stift op lengte knippen, of slijpen… weer passen… en dan slijp ik ze zelf met de hand met een India wetsteen op lengte… gewoon een paar keer passen in de tussentijd… beter 3 keer meten, 1 keer zagen…

2 likes

ik vind het geweldig dat je me dit verteld hoor …echt waar…maare!!!..het was Peter die met die zware bankschroef aan kwam zeulen hoor…Ik niet…ik gebruik de waterpomptang.

:smile:

2 likes

Als je alles wat op dit forum hebt gelezen onder hetgeen laat vallen ‘waar je je vele haren van ten berge rijzen’ dat wil ik dat wel aannemen. Dat je daaruit ook alleen datgeen gebruikt waar je wat aan hebt, gaat er ook wel in, zie quote:

‘gebrek aan vaktermen is niet per definitie een bewijs van gebrek aan expertise op het gebied van mechaniekjes… ik ben ook nog niet helemaal op de hoogte van alle benamingen, maar kan inmiddels wel uurwerken servicen, en tot op zekere hoogte repareren, enige scholing op het gebied van uurwerken heb ik nooit gehad… alles wat ik weet… is voor een groot deel dankzij dit forum…’

Maar als het op dit topic slaat is het wel erg overtrokken.

Ook het gebruik van een bankschroef om het vierkant van de stift vast te zetten kan best gebruikt worden. Als je je eigen kracht maar kent.

Trouwens, het ging enkel over een defect kroon en een lesje in een opwindstift op lengte brengen is natuurlijk mooi, maar zover is @sv3rr3 helemaal nog niet.
De stift blijft uiteindelijk over en is voor hetzelfde geld gewoon gebruiken

Met vriendelijke groet,
Inca

3 likes

ja ! … 2 x zagen en nog tekort ! :wink:

Dat met die bankschroef… Ik neem aan dat je weet hoe klein zo’n Bergeonnetje is…? Heb het trouwens gewoon zo geleerd hoor. Klachten graag indienen bij Machiel Kalf. En die kan heel boos kijken als-ie tegengesproken wordt. :grin: En zoals @Inca zegt, natuurlijk weet ik het verschil tussen goed handvast, en het zo hard draaien dat de stift haast tordeert. Wat-ie niet kan, en dus wel zal breken tegen die tijd…

Verbazingwekkend stevige dingetjes trouwens die stiften hoe ik er al enkele meters gekatapulteerd heb en zonder iets van schade terug heb kunnen monteren.