Uit het buitenland

Vast al eerder over geschreven, maar hopelijk dan nogmaals respons.

Stel een horloge is gekocht in, laten we zeggen Tokio. Geen invoerrechten en btw over betaald.

Hoe zit dit dan als zo’n horloge particulier wordt overgenomen, je wilt ‘m gewoon lekker dragen op vakantie in het buitenland en je wordt onverhoopt gecontroleerd door de douane en nét toevallig valt je luxehorloge op.

Wat dan?

Gewoon even mee kantoortijgeren en zorgen voor wat draagsporen.
’‘Is al jaren oud meneer.’’

Maar serieus, de douane kan toch niet van je verwachten dat je altijd de aanschafbon van al je goederen bij je hebt?

1 like

Ik ken niemand die ook maar iemand kent die ooit heeft gehoord van iemand die zijn horloge bij de douane moest laten zien.

9 likes

Garantiepas in je wallet en doosje weggooien, die zijn hier wel weer aan te schaffen.

2 likes

Tijd geleden een tv programma over de douane op Schiphol en dat kwam toch echt wel aan de orde.

1 like

Als je horloge niet ouder is dan 5 of 7 jaar geloof ik en de douane vraagt om bewijs dat je hem hebt gekocht inclusief btw en dat kun je niet overleggen moet je betalen.

Maar als je zegt dat je m tweedehands van een particulier hebt gekocht is er denk geen probleem.

2 likes

Ik heb laatst een eerste generatie titanium Samurai overgenomen van een particulier uit een ver Aziatisch land. Netjes invoerkosten achteraf moeten betalen. De bon heb ik niet meer geloof ik, dus geen idee naar btw. Maar het was een kostenpost van +/- 120 EUR.

Edit: laat maar, gaat over iets anders :joy:

2 likes

Het gebeurt ongetwijfeld en het is extra zuur als het je overkomt, maar ik heb niet het idee dat het nou heel vaak gebeurt.

2 likes

In December mijn Datejust gekocht in het buitenland en geen controle niks.

1 like

Dus als je zegt dat je bv je BLRO 8 jaar geleden partiulier gekocht hebt is er geen probleem?

1 like

hallo belastingdienstmeneer :raising_hand_man:

2 likes

Verdorie, ik moest deze zin drie keer lezen.

5 likes

TL;DR: volgens mij gebeurt dat niet zo vaak. :+1:

3 likes

Te laat. :wink:

2 likes

Hebben we het hier over een Rollie van 15k of over een Seiko van 300E?

1 like

Voor het gemak een ‘grootse’ Seiko…?

1 like

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bagage/content/ik-reis-buiten-de-eu

Als u producten meeneemt van buiten de EU - voor meer dan € 430 per persoon. Het maakt niet uit of u die zelf hebt gekocht, of cadeau hebt gekregen.

dat dus…

1 like

In het vervolg moet je maar een GS importeren en bij de douane aangeven ‘ach, het is maar een Seikotje…’.

3 likes

Kortom, een in het buitenland (> EU) gekocht horloge niet overnemen van een particulier zonder aantoonbaar bewijs van betaalde btw en invoerrechten dus. Of de prijs moet interessant zijn.

Allen dank voor de respons! :+1:t4:

In Europa is het geen enkel probleem. Buiten Europa moet je beetje geluk hebben.

Ik heb ooit een Datejust gekocht dat via Hong Kong werd aangeboden. Het werd vervolgens tussen 2 tijdschriften verstuurd. Ook ik geen last gehad van de douane.