Vast al eerder over geschreven, maar hopelijk dan nogmaals respons.
Stel een horloge is gekocht in, laten we zeggen Tokio. Geen invoerrechten en btw over betaald.
Hoe zit dit dan als zo’n horloge particulier wordt overgenomen, je wilt ‘m gewoon lekker dragen op vakantie in het buitenland en je wordt onverhoopt gecontroleerd door de douane en nét toevallig valt je luxehorloge op.
Als je horloge niet ouder is dan 5 of 7 jaar geloof ik en de douane vraagt om bewijs dat je hem hebt gekocht inclusief btw en dat kun je niet overleggen moet je betalen.
Maar als je zegt dat je m tweedehands van een particulier hebt gekocht is er denk geen probleem.
Ik heb laatst een eerste generatie titanium Samurai overgenomen van een particulier uit een ver Aziatisch land. Netjes invoerkosten achteraf moeten betalen. De bon heb ik niet meer geloof ik, dus geen idee naar btw. Maar het was een kostenpost van +/- 120 EUR.
Kortom, een in het buitenland (> EU) gekocht horloge niet overnemen van een particulier zonder aantoonbaar bewijs van betaalde btw en invoerrechten dus. Of de prijs moet interessant zijn.
In Europa is het geen enkel probleem. Buiten Europa moet je beetje geluk hebben.
Ik heb ooit een Datejust gekocht dat via Hong Kong werd aangeboden. Het werd vervolgens tussen 2 tijdschriften verstuurd. Ook ik geen last gehad van de douane.