Volgens mij is de kans dat je met een Seiko wordt aangehouden echt 0,0
De kans dat je door de bliksem wordt getroffen is ook klein, maar ga jij onder een boom staan als het zover zou komen?
Met mijn Seiko wel
Geen controle niksnie.
Kwam die niet uit de UK?
Ben ik de enige die het niet sjiek vindt om de belasting te ontduiken? Of komt dat omdat ik te weinig centjes verdien? En ik vind het ook vreemd om belastingontduiking zo luchtig te bespreken op een openbare website.
Hypocriet ben ik wel een beetje, denk ik. Ik ben ook wel eens blij geweest dat er een horloge onverwacht zomaar helemaal gratis het land binnenkwam, maar dat was toch een dubbel gevoel. Natuurlijk mocht ik wat geld in mijn zak houden, maar ik voel me dan ook een beetje een boef. Ik houd er eigenlijk gewoon rekening mee dat ik moet afdragen. Maar goed, met mijn bescheiden verzameling is dat makkelijk praten, de pijn in het hart is dan al gauw groter dan de pijn in de achterzak.
“De maatschappij, dat ben jij.”
Ik denk dat het gros van de aanwezigen hier netjes belasting afdraagt. Maar dubbel BTW afdragen voelt ook dubbel, letterlijk dus.
Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke praktijken maar ik laat bijvoorbeeld via Ebay geregeld een horloge schieten omdat het exemplaar van buiten de EU moet komen en de BTW de deal onrendabel zou maken, ook al koop ik een horloge van 50 jaar oud dat nu verkocht wordt door een particulier. Voor de overheid is het een mooi excuus om B te heffen maar de TW van een horloge dat 50 jaar geleden is geproduceerd, ontgaat mij.
Als je zegt dat je hem in het land waar je woonachtig bent particulier hebt gekocht dan is er geen probleem lijkt mij. Hoe gaan zij bewijzen dat je hem niet particulier hebt gekocht? En dan zeg je dat je m contant hebt afgerekend. En je hebt geen contact meer met de verkopende partij.
Ik zie niet in hoe je aan “dubbel” komt, wil je dat uitleggen? Ik heb dan iets over het hoofd gezien. Een dubbele heffing vermijden vind ik legitiem en lijkt mij over het algemeen ook legaal.
Je betoog over de toegevoegde waarde volg ik half. Natuurlijk is er geen sprake van toegevoegde waarde in de zin van het produceren of verhandelen van een nieuw product waarbij letterlijk waarde wordt gecreëerd of toegevoegd. De verkoper heeft er immers alleen maar op afgeschreven. Maar over de waarde die in het verleden is toegevoegd voor de eerste aanschaf van het product is geen Nederlandse belasting geheven. Het overblijfsel van de oorspronkelijk toegevoegde waarde vandaag is dan jouw aankoopbedrag. Daar de BTW over betalen vind ik redelijk.
En nog gefeliciteerd met de twee jaar, ouwe Mafkees
Ligt de bewijslast niet bij jou, als eigenaar?
Hmm geen idee eigenlijk maar het is toch niet een ‘nietes-welles’ spelletje. Lijkt mij erg raar.
volgens mij weet iedereen donders goed hoe de vork in de steel zit, alleen gokken de meesten, uitzonderingen daar gelaten er gewoon op.
Uitgaande van het volgende: je koopt een horloge bij een internationale verkoper, laten we zeggen uit de VS. Dit is een professionele verkoper en je hebt derhalve BTW/VAT betaald in de VS. Hierop wordt het horloge je toegezonden maar bij ontvangst aan de deur of bij het postkantoor, moet je ook BTW aan Nederland betalen. Dat is wat ik bedoel met dubbel. Dat terwijl hier geen sprake is van toegevoegde waarde in de zin die je al noemde.
Als we vervolgens kijken naar een aankoop bij een particuliere internationale verkoper, dan draagt men wel slechts in Nederland BTW af. Echter zou deze BTW bij een particulier binnen de EU niet geheven worden omdat je van een particulier koopt. Ook hier volg ik je redenatie wel. Er is nog nooit Nederlandse belasting over het horloge geheven en binnen de EU hebben we uiteraard de vrijhandelszone. Een en ander om concurrentie door externe markten lastiger te maken. Maar in het zeer specifieke (niche) geval van de tweedehands horlogemarkt door particulieren, vraag ik mij af of de regeling zijn doel niet voorbijgaat en slechts het belasting heffen overblijft.
En dankjewel!
Speculeren, daar hebben ‘we’ bij de douane niets aan lijkt mij.
Ja, dat snap ik wel, als je in buiten- en binnenland dezelfde belasting moet betalen (en als ze lekker ruim rekenen dan ook nog eens BTW over de VAT) dan is dat wel zuur. Dat ervaar ik ook als onrechtvaardig. Maar ik verkeer in de veronderstelling dat je bij import de in het buitenland geheven BTW kunt terugvragen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en ik vind er zo gauw ook niet echt wat over internet dus helaas is dat wel:
Maar ik heb weer wat te grasduinen deze middag
En ook dat is nog maar de vraag; vintage horloges vliegen tegenwoordig de hele wereld over en hoe hard dat flipperen gaat kun je hier op het forum zien . Elke keer dat het horloge weer naar een ander land (buiten vrijhandelszone) gaat wordt er weer btw over geheven. na een paar slagen is er meer btw geheven dan het hele horloge waard is.
Een heel verhaal, en ook enorm omslachtig als ik het zo lees, maar volgens mij dekt dit de lading.
U bent ondernemer en u koopt goederen in een niet-EU-land. U laat deze goederen lossen in een ander EU-land. Bijvoorbeeld, u koopt goederen in China en laat deze lossen in Hamburg.
U voert de goederen in Duitsland in en u betaalt daarover in Duitsland btw. U moet in Duitsland bij de douane een invoeraangifte doen. Bij het invoeren hebt u een invoerdocument. De Duitse btw vraagt u digitaal terug. Het verzoek en het invoerdocument stuurt u digitaal naar ons. Wij sturen uw verzoek door naar de Duitse belastingdienst. De Duitse belastingdienst handelt uw verzoek af.
Ik zou het geweldig vinden als @_Sjaak een medewerker van de belastingdienst is en hier komt vissen naar ontduikers.
Dan ben je met je praatjes mooi de Sjaak
Ik denk dat dat niet van toepassing is, volgens mij gaat dat om het terugvragen van de buitenlandse BTW door ondernemers, analoog met het terugvragen van de Nederlandse BTW. De ondernemer betaalt immers alleen aan de Belastingdienst de BTW over z’n verkochte product en kan de BTW op alle inkoop terugvorderen.
Maar ik weet er het fijne niet van en zit zelf ook half in de zoektocht naar het antwoord op mijn eigen vraag en half in andere draadjes op HF
Zo’n wallet, bedoel je daar nu een kaarthouder, portemonnee of portefeuille mee?
Als het horloge gewoon te goeder trouw is overgenomen van een particulier hier in Nederland ben je tot niets verplicht (in financieel opzicht). Als je echter weet dat er gefraudeerd is bij de invoer wordt het dan juridisch moeilijker? Da’s een goeie vraag. Zijn hier juristen op het forum die daar iets zinnigs over kunnen zeggen?
Hoe dan ook, als ik met mijn grand seiko door de douane kom weet de douane donders goed dat dat ding gedragen is, en al een tijdje ook. Da’s het voordeel van mijn rouwdouwerige gedrag.
Niet dat dus. De persoon heeft een horloge in Nederland gekocht van een hier residerende burger. Iemand die hier woonachtig is, als het ware.
Nee. Ik vind dat ook niet sjiek. Het wordt alleen zo donders moeilijk mijn moraal hoog te houden als ik weet dat bedrijven als Apple, Amazon, Facebook, IKEA en Unilever voor miljarden aan belasting ontwijken en ontduiken door daar hele legertjes KPMG accountants vorstelijk voor te belonen.
Kortom: Ik kan meer sympathie opbrengen voor een horlogeliefhebber die een mazzeltje van 1000 Euro te maken dan voor het hele systeem van grootfraudeurs en politici die zo’n beetje het volledige BNP van Europa bij elkaar frauderen. Pardon. Niet frauderen. Bij elkaar sprokkelen door de mazen van de wet wat op te rekken.
Dat klopt, maar goed voorbeeld doet natuurlijk goed volgen.