Ik ben regelmatig in het blauwe gedeelte te vinden
Ik zie hier regelmatig informatie dat het horloge in Nederland is uitgegeven. Dus dat het gekocht is bij een Nederlandse AD. In tegenstelling zie ik vrijwel nooit staan dat het horloge uit het buitenland komt.
Is dit een verkoopargument? Is het voordelig dat het horloge uit Nederland komt? Garantie is toch internationaal? Ik heb namelijk een horloge elders gekocht en kon gewoon bij mijn lokale AD inleveren voor reparatie (onder garantie). Dit horloge werd netjes doorgestuurd naar het merk.
Is het informatie dat jullie meenemen in je aankoopproces? Heeft het toegevoegde waarde voor jou?
Het is ook onzin, een soort zekerheidszoeken van mensen die geen zekerheid biedt. Wat van belang is is hoe het horloge is: echt/nep…. welke externe staat…. welke staat het uurwerk.
In principe moet je kunnen aantonen dat er over een horloge BTW betaald is bij de douane. Als je met een Japanse factuur gaat wapperen kan dat niet. Met een Nederlandse factuur wel (hoe het zit met 2e hands aankopen via particulieren durf ik ook niet te zeggen).
Maar ik en velen met mij zijn nog nóóit gevraagd om dit bewijs. Ik til ook niet zwaar aan dit verkoopargument, net zo min als “hij hoeft niet weg” en “dit is absoluut de bodemprijs”.
Tsja, hoe meer mensen er in een auto hebben gereden, hoe groter de kans is dat er mee geragd is. Daarnaast: als je de auto direct van de eerste eigenaar koopt kan je een beeld vormen hoe erin gereden is.
Los van de discussie of je ĂĽberhaupt iets met garantie doet, maakt het voor de garantie wel degelijk uit waar een product verkocht is. Verkoop- of fabrieksgarantie is in principe niet overdraagbaar, terwijl de wettelijke EU-garantie dat wel is. Hoe hiermee wordt omgegaan, verschilt per merk of leverancier. Als je bijvoorbeeld een grijs geĂŻmporteerde Seiko hebt zonder afgestempelde garantiekaart, kun je over het algemeen geen garantieclaim indienen bij je lokale Seiko-handelaar. Heeft het product daarentegen een ingevulde garantiekaart en/of een bon van een Europese erkende dealer (AD), dan is dat vaak wel mogelijk.
Ik vind het ook altijd onzin. Je hebt het horloge van je dromen gevonden, maar hij komt uit Duitsland. Of US. Als de staat goed is, alles is zoals je wil, maar toch laat je 'm gaan want niet NL geleverd.
Moet haast wel, mijn Zenith El Primero komt uit Japan en ik heb gewoon de 50 jaar service en garantie die erbij hoort, 3 maanden terug voor het eerst ingestuurd voor een complete service.