Uiteindelijk wil je toch een Rolex

De prijs van een Rolex (and some other luxury items)

Genesis

Hoe een fake Rolex te herkennen

Genesis

1 like

Wat Rolex bijzonder maakt dat is dat het een vertikale company betreft, alles maar dan ook alles word in eigen beheer gedaan, daar zullen ze absoluut uniek in zijn, denk niet dat er een andere watch company is die dat ook kan zeggen

Zijn hun uurwerken mooi om te zien, nee absoluut niet voor mij, niets bijzonders, maar de mate van perfectie die ze nastreven vanuit hun philosophy is bijzonder

Dus dat verklaard ook wel in grote de prijs en de economische waarde voor de consument, een Rolex word eigenlijk nooit minder waard, zeker niet als je hem netjes onderhoud

Dit hele verhaal hierboven vergeet ik nog wel eens, totdat ik mijn geheigen weer opfris. Komt ook omdat ik al 30 jaar een Rolex heb en de drive om dan nog alles te weten is wat geerodeerd

Genesis

1 like

Neem een Tudor van dezelfde club, is verre van de kwaliteit van een Rolex, werken op zijn best met het B01 uurwerk van Bretling (alliance gesloten), maar dat doet m.i. wel afbreuk tav van hun grote broer Rolex

Tudor is en net/niet Rolex voor degene die hem niet kunnen of willen betalen, of het geduld niet hebben om door te sparen, denk ik …

Genesis

1 like

er zijn meer dan genoeg indicaties om hem eruit te halen !

denk het niet hoor, zouden er hier zeker worden uitgehaald.

1 like

Wanneer een kleinschalig merk een horloge met de kwaliteit van een Rolex zou maken, dan zou deze veel en veel duurder zijn.
Een horlogemaker zal beamen dat in de prijsklasse van Rolex en alles daaronder Rolex de beste uurwerken maakt. Ik las er zelfs nog een post in dit topic over. Alles past gewoon net wat fijner in elkaar heb ik weleens begrepen. Dat maakt het fijner om mee te werken begrijp ik.

Door de massaproductie worden de prijzen nog betaalbaar gehouden. Dus eigenlijk koop je een topproduct voor een gunstige prijs.

3 likes

Tudor heeft een totaal eigen designfilosofie, zowel t.o.v. Rolex als t.o.v. andere merken. Zo is er bijvoorbeeld veel met aandacht voor vintage invloeden. Ik ben het dus zeker niet met je eens: voor mij is Tudor echt (en in toenemende mate) een merk op zích

3 likes

Rolex? Ik heb diverse juweliers gebeld voor een witte rolex, maar ze hadden alleen grijze. Nu heb ik deze maar gekocht. Je moet wat.

:face_with_hand_over_mouth::face_with_hand_over_mouth:

16 likes

9 jaar geleden begon deze hobby. Voordien was 20€ het maximum wat ik wilde spenderen. Met een SKX verlegde ik mijn grens naar 125€. In 7 jaar evolueerde dit naar 450€. Twee jaar terug 1300€.

Rolex was nooit een doel, tot er vorige jaar een Bulova en een Orient DayDate kwam. Deze waren zo leuk dat ik uiteindelijk een Rolex Datejust kocht.

Een mens evolueert. Smaken evolueren …

Aan de leden die een beperkt budget hebben: onnodig om jaloers te zijn. Tot 400€ zijn er heel wat leuke horloges.

5 likes

Geen Rolex.
Mijn merk : Omega

2 likes

Ik noem dat pedigree :wink: Maar inderdaad, ze hebben ook na 1960 niet stilgezeten. Ik herinner me er zonet nog een: 1ste GMT horloge (maar ook dat was in de '50s).

Dat is het vooral ook. Ik vind ze ook niet allemaal mooi, sommige zelfs totaal niet.

Op dit punt doet Rolex het inderdaad minder goed. Genoeg bang maar wel voor een berg buck, ofzo…

1 like

Maar niet uniek, leentje buur voor zijn componenten maakt m.i. minder uniek en begeerlijk

Genesis

1 like

Gegeven de machinatiegraad, het productievolume en de tijdsspanne waarin ze dezelfde modellen blijven doen is er ook niets unieks aan 99.99% van alle Rolexen.

Uniek, daarvoor moet je naar volledig handgemaakt met minimale verschillen per horloge, een rare mod of een one-off. :slight_smile:

4 likes

Het is gewoon zoals met auto’s denk ik.
Je begint klein, eens je je ‘grail’ hebt, ga je gewoon weer een nieuw ‘doel’ hebben… :sunglasses:

4 likes

Nee. Auto’s kosten nodeloze hopen dom geld, zijn slecht voor onze leefomgeving en het is op de keper beschouwd best jammer dat ik er één nodig heb omwille van het werk en het feit dat het soms erg regent en zo.

Ook denk ik dat het goed mogelijk is dat je jouw horloges hebt gevonden en daar gewoon je ding mee doet.

2 likes

Niet de correcte vraag denk ik. De vraag moet zijn: als ik jou 500eur x 100,000 geef, kan jij er dan zo 100,000 van maken?

Ik niet, maar in China zijn er die dit wel kunnen, dzt geloof ik stellig.

1 like

Vind je het goed als ik zelf mijn vragen bepaal…? :wink:

Overigens begrijp ik niets van jouw vraag.
Je geeft me € 500,- x 100.000 en vraagt me of ik er 100.000 van kan maken…?

Ik had het over een Rolex van € 5.900,- dus snap niet wat ik met € 500,- moet.

Anyway, we waren dat station al gepasseerd, het onderwerp is nu “auto’s” :wink:

1 like

BMW, Mercedes, Grand Seiko - Lexus - vergelijkingen incoming…!

1 like

Wat ik probeerde te zeggen is dat als je er maar genoeg kan maken en verkopen, het best mogelijk is om een Rolex na te maken aan een veel lagere prijs dan het origineel (in mijn voorbeeld 500 EUR maar het kan evengoed 1,000 EUR zijn). Niet vergeten, in China hebben ze geen nood aan marketing budgetten, ze betalen hun mensen veel minder, ze moeten ook niet investeren in innovatie enkel replicatie, en hun aandeelhouders zijn wellicht tevreden met minder dan hier in het Westen. En QA hoeft niet zoals in het Westen, als er eentje kapot gaat koop je gewoon een nieuwe zal wel het idee zijn. Of je krijgt een nieuwe, ik heb er geen idee van wat de policy is bij de betere nepperds. Ik denk dus wel dat het allemaal net iets minder qualitatief zal zijn … maar wellicht wel aanvaardbaar voor de meesten

Ik heb het niet over replica’s (nepperds), maar over exact hetzelfde horloge.

Dus inclusief o.a.:

  • Parachrom spiraalveer
  • witgouden wijzers en uurmarkeringen
  • Paraflex schokdemper
  • 904L staal
  • Superlative Chronometer
  • Twinlock waterdichtheid systeem

Uiteraard is die € 5.900,- niet de kostprijs van het horloge, maar de vastgestelde verkoopprijs. Er moet nog wat verdiend worden door Rolex en de verkoper :grin: