Uitgelijnde schroeven in DeWitt Tourbillon Prestige

Weer eens wat over techniek en niet over uiterlijk opdit forum :wrench: :nut_and_bolt: :nerd:

Over zichtbare schroeven en dat het schier onmogelijk is ze uit te lijnen. Ik vind zichtbare schroeven in een kast of bezel doorgaans niet aantrekkelijk en ze zitten vaak in horloges waar de rest van het design me ook al niet erg aanspreekt. Toch is het wel leuk om over technische problemen en de oplossingen ervoor te lezen en vraag ik me er het een en ander over af. Het is als je er over nadenkt heel begrijpelijk dat het heel erg moeilijk is om schroeven uit te lijnen.

2 voorbeelden:

http://ablogtowatch.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/09/Casio-G-Shock-MT-G-MTGS1000-watches-22.jpg

Bij AP zijn ze wel uitgelijnd. Het echter boutjes, in een hexagonale uitsparing, van achter met moeren vastgezet.

Nu zou dit kunstwerkjes als hieronder misschien strakker ogen als de boutjes waren uitgelijnd:

Roger Smith legt hier heel compact uit waarom dat uitlijnen haast ondoenlijk is (het hele artikeltje is ook zo doorgelezen trouwens):
“The screws are never aligned because it would be a very difficult engineering task to make sure that the start of each thread within the dial plate began in exactly the same orientation.

Also, you would have to make sure that the start of the thread on every single screw aligned perfectly with its slot on the screw head. Additionally, the length of the screw thread from the start of its thread to the underside of the screw-head would be critical and you would have to achieve ridiculously close tolerances.”

Nu kwam ik dit filmpje van een echt high end horloge tegen: een Dewitt Tourbillon Prestige - Caliber DW8015
Het horloge is verder niet mijn smaak, maar technisch heel interessant (ik was aan het zoeken op seconde morte kalibers). Tourbillion, dure metalen, fantastische afwerking. Maar let op de uitlijning van de schroeven:

Wijzerplaatdelen in het zicht: schroeven uitgelijnd en geen moeren zichtbaar (meteen na het
wegnemen van de wijzers).
2 niet zichtbare bruggen naast de wijzerassen: schroeven uitgelijnd.
Het “kooitje” om de balans: in het zicht en schroeven toch niet uitgelijnd.

Wat ik me afvraag: hoe krijgen ze die schroeven dan uitgelijnd. (denkend aan Smiths’ woorden).
(En als ze dat kunstje beheersen, waarom niet zichtbare schroeven uitlijnen, en die van het
balanskooitje niet?)
Wat denken de echte techneuten op dit forum hiervan? Laat ik gelijk eens een expert roepen @Arie_Kabaalstra :slight_smile:

Prachtige krachtoverbrenging van de rotorenergie naar de veerton overigens.

Dat filmpje is een computer animatie - makkelijker uitlijnen :slight_smile:

Zo’n Royal oak diver vind ik echt zoooo dik. Ooit…

Klopt! Maar als je met google afbeeldingen de foto’s langsgaat zie je dat ook op de foto’s de schroeven van de wijzerplaatdelen uitgelijnd zijn! (en van het balanskooitje niet).

In het filmpje kun je bij het “uitdraaien” zien dat ze in een plaat lijken te zitten.

gewoon heel veel schroefjes in voorraad hebben en wanneer er eentje niet klopt een ander schroefje proberen,
en die schroeven een beetje kort houden zal ook wat helpen.

Schroefjes uitlijnen is een moeilijke opgave.
Ondanks dat je d.m.v van de spoed van een schroef weet hoeveel hij zakt per omwenteling…
Is de begin positie bepalend.

Een oplossing zou zijn gewoon blijven proberen tot het uitlijnt :sweat_smile:

Interessante vraag.

Zitten geschroefde kronen met een grafering erin ook op een willekeurige positie vast?

1 like

You must be kidding :thinking:

Ik zou zeggen eerst ingedraaid en dan graveren… maar ook een goede vraag :thinking:

Torkx of inbus gebruiken… Dan valt het allemaal wat minder op… :wink:

1 like

Ik ken geen merk met consequent uitgelijnde kronen.

Je zou het kunnen oplossen met shims (flinterdunne ringen) die je onder de kop legt.
Niet uitgelijnd: shim ertussen; nog niet uitgelijnd, nog een erbij, of een dikkere. Het laatste beetje kun je dan oplossen met wat spreiding op de aanhaalmomenten. Een berenklus, maar volgens mij niet onmogelijk.:sunglasses:

Kijk mijn goedkope chineesje… die kunnen het wel :slight_smile:

4 likes

Dit is theoretisch een oplossing, maar praktisch ondoenlijk. Een M6 bout zakt 1 mm voor elke omwenteling, dus Ă©Ă©n tiende mm is toch al 3,6 graden. Een beetje timmermansoog ziet Ă©Ă©n graad verschil wel, laat staan een horlogekijkersoog :). Misschien kan iemand hier uitrekenen hoe dik de shims moeten zijn om binnen de 1 graad te blijven, maar je krijgt het idee.
Ik weet niet of iedereen hier Roger Smith kent maar dat is echt een high end horlogemaker/producent (in de enkele tot vele tonnen euro per horloge klasse, alles handgemaakt) en die zoekt echt wel zijn eigen technische oplossingen. Als het zou kunnen met shims zou Smith of iemand anders het wel doen denk ik.
Verschillende aanhaalmomenten zijn ook vaak niet wenselijk. Ik betwijfel ook of dat brengt kwa delta-hoek (uiteindelijke stand van de schroef). Dit is even giswerk, maar “vast is vast” heeft minder speling bij fijnmechanische afmetingen voordat je de grens van de treksterkte bereikt denk ik. Op een M10 kun je wel een paar honderd newton opgooien voordat het knapt.

Een spreiding van zeg 10% op de aanhaalmomenten heb je altijd wel, dus daar zou je wel iets mee kunnen spelen. Maar je hebt wel gelijk dat je daarmee maar weinig bereikt. Horlogeschroefjes zijn namelijk vrijwel altijd erg kort dus er zit nauwelijks rek op. Dus daar 10 % extra rek op aanbrengen levert maar heel weinig extra verdraaiing op.

Misschien met een soort veerringen? vastdraaien tot het gewenste moment en dan doordraaien tot het schroefje recht staat.

Zijn maar kleine schroefjes, dus flink doordraaien, komt de rek vanzelf

1 like